• Anonym (Orolig.)

Blodgrupp graviditet

Har nyligen fått ännu ett missfall. Börjar fundera varför. Vi är friska osv..
    Fick andra missfallet nu som blev i vecka 9. Kan det bero på något? Ev olika blodgrupper. Läste att vissa blodgrupper går så bra ihop, jag har blodgrupp A och min sambo AB.
    Någon som vet om detta kan ha någon betydelse?
    Jag blir väldigt lätt gravid båda gångerna men som slutat i missfall.

• Svar på tråden Blodgrupp graviditet
  • Anonym (Orolig.)

Vissa blodgrupper går inte så bra ihop ska det stå.

• Anonym (B)

Vanligaste orsaken till missfall är att fostret inte är livsdugligt. Kan också vara att kvinnan har hög benägenhet för missfall, oavsett om man är frisk. Hae dock inte med blodgrupper att göra. 

• Anonym (O)

Inte gör blodgrupper att det blir missfall.
    2 tidiga Missfall brukar inte vara så illa.

Det finns ju idéer om dieter byggt på blodgrupp, min kusin följde en sådan diet för några år sedan men det visade sig att hon inte valt sin egna blodgrupp.

• Anonym (Orolig.)

Okej. Försöker leta svar varför det blev missfall även denna gång..

• Anonym (B)
    Anonym (Orolig.) skrev 2023-11-17 18:31:18 följande:

Okej. Försöker leta svar varför det blev missfall även denna gång..

För att fostret inte var livsdugligt. Och varför foatret inte var det går inte att svara på. 
  • Anonym (Orolig.)

Är väl så troligen. Tufft med två missfall på raken bara, känns inte supervanligt men kanske är det.

• Anonym (B)
    Anonym (Orolig.) skrev 2023-11-17 19:56:18 följande:

Är väl så troligen. Tufft med två missfall på raken bara, känns inte supervanligt men kanske är det.

Det är vanligt. 
  • Tramonte

Det stämmer som du skriver. Om mamman har negativ blodgrupp och barnet är positivt så kan mammas immunförsvar attackera fostret. Ofta är det något som uppmärksammas och man får behandling för att det inte ska ske, så var fallet när min mamma var gravid med mig. 

Jag har också haft ett flertal missfall i år så jag förstår känslan. Mitt första missfall skedde i v12 och i v6 tog vi blodprover som inkluderade testet för om jag pga blodgrupp bildat antikroppar och mitt test var positivt. Detta var väldigt märkligt då det enbart sker när mamman är negativ som jag förstått det, men jag är positiv.. Vårt barn hade kromosomfel så troligen hade det inget med missfallet att göra, men det kan vara bra att kolla upp om du är orolig. Vi ska påbörja missfallsutredning så fort vi får tid. Hoppas det är till hjälp. 

• Zaro

Kan du ha endometrios? Eller behöva progesteron?

• Anonym (Hm)
    Tramonte skrev 2023-12-01 22:38:39 följande:

Det stämmer som du skriver. Om mamman har negativ blodgrupp och barnet är positivt så kan mammas immunförsvar attackera fostret. Ofta är det något som uppmärksammas och man får behandling för att det inte ska ske, så var fallet när min mamma var gravid med mig. 

Jag har också haft ett flertal missfall i år så jag förstår känslan. Mitt första missfall skedde i v12 och i v6 tog vi blodprover som inkluderade testet för om jag pga blodgrupp bildat antikroppar och mitt test var positivt. Detta var väldigt märkligt då det enbart sker när mamman är negativ som jag förstått det, men jag är positiv.. Vårt barn hade kromosomfel så troligen hade det inget med missfallet att göra, men det kan vara bra att kolla upp om du är orolig. Vi ska påbörja missfallsutredning så fort vi får tid. Hoppas det är till hjälp. 

Nej det är inte så det fungerar. Jag är RH-negativ och båda mina barn positiva. Behandlingen är för att JAG inte får få i mig blod från fostret. Jag som rh-negativ kan ge blod till alla, men jag får absolut inte ta emot blod från någon annan grupp än min egen. Det är för att skydda modern och inte fostret. Sprutan ges dessutom i vecka 21 och efter förlossningen och är inte relaterad eller kopplad till minskad risk för missfall. 
  • Tramonte

Immuniseringen kan utsätta fostret för risk. Detta är från 1177: ?En immunisering påverkar inte dig som är gravid. Men dina antikroppar kan föras genom moderkakan in i fostrets blod. Antikropparna kan då förstöra fostrets röda blodkroppar. Det kan göra så att fostret får blodbrist.?. 

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/barn--gravid/graviditet/graviditetsbesvar-och-sjukdomar/rhd-negativ-blodgrupp-och-graviditet/

Svar på tråden Blodgrupp graviditet