• Anonym (ganska rädd)

Är det ökade manshatet ett allvarligt problem?

Man kan se i det andra trådar på det här forumet. Ett starkt hat och förakt mot män som är misslyckade av olika anledningar. De utmålas som oansvariga, incels och får massor av skällsord riktade mot sig. Både andra män och kvinnor deltar i trakasserierna som har stora likheter med mobbning. Det sägs elaka saker om män som aldrig hade sagts om kvinnor.

Hur ska män bli respekterade igen som individer med ett eget inneboende mänskligt värde?

• Svar på tråden Är det ökade manshatet ett allvarligt problem?
  • Anonym (Kvinna)

Håller med, många kvinnor som uttrycker sig väldigt nedsättande om män. Tycker att vi ska lägga ner könskriget. 

• Tecum

Min känsla är att manshat (och kvinnohat) i huvudsak kommer till uttryck på nätet, i forum som detta. IRL upplever jag det inte på samma sätt. Men visst är det ett problem då det spär på könskriget och påverkar osäkra personer negativt.

• Anonym (L)

Jag har fått stöttning av en del kvinnor, hån från andra. Men kan inte säga att jag på något sätt känner mig hotad av kvinnor även om det skulle vara trevligt att slippa hånet.

• Anonym (M)

Manshatet syns på nätet, kvinnohatet syns även IRL. Grooming, traffiking, våldtäkter, verbala påhopp, tafsande, misshandel mm. Det lever kvinnor med varje dag. 

• Anonym (S)

Äh. Män stryks medhårs i alla lägen irl, kolla hur mkt som accepteras när en man gör nåt. Som kvinna gäller det att trippa väldigt försiktigt annars ses det inte som ok.

• Anonym (Bä)
    Anonym (ganska rädd) skrev 2023-11-20 16:35:10 följande:

Man kan se i det andra trådar på det här forumet. Ett starkt hat och förakt mot män som är misslyckade av olika anledningar. De utmålas som oansvariga, incels och får massor av skällsord riktade mot sig. Både andra män och kvinnor deltar i trakasserierna som har stora likheter med mobbning. Det sägs elaka saker om män som aldrig hade sagts om kvinnor.

Hur ska män bli respekterade igen som individer med ett eget inneboende mänskligt värde?

Tror det är svårt, men man minskar risken genom att inte öppna sig, pratar om sina känslor, och så får man inte kritisera kvinnor.
  • Anonym (Öga_mot_öga)
    Tecum skrev 2023-11-20 16:58:25 följande:

Min känsla är att manshat (och kvinnohat) i huvudsak kommer till uttryck på nätet, i forum som detta. IRL upplever jag det inte på samma sätt. Men visst är det ett problem då det spär på könskriget och påverkar osäkra personer negativt.

Jag stöter nästan aldrig på den jargong som är mellan män och kvinnor på FL IRL. Möjligtvis att folk skämtar om mäns resp. kvinnors brister, men inte så allvarsamt och känslosamt som det är här.

Likväl som det finns kvinnohatande män, kan man inte förneka att det finns även manshatande kvinnor. Eller kvinnor som inte tål att se eller höra när en man lyfter ett problem med att inte få till det på relationsfronten. För mig ger det direkt känslan av att dessa kvinnor själva har problem med att hitta någon vettig man.

Jag tror dock att om dessa kvinnor och män mötte varandra IRL skulle det bli en annan diskussion, eftersom man då ser hur vederbörande ser ut, kroppsspråk och mimik osv.. Man brukar få mer respekt för varandra när man pratar öga mot öga. Under anonymitet blir det opersonligt och kargt och en text kan tolkas lite hur som helst, ofta utefter förutfattade meningar man har om en personer som uttrycker sig på ett visst sätt.

• Anonym (S)
    Anonym (ganska rädd) skrev 2023-11-20 16:35:10 följande:

Tja - vad sägs om att sluta vålda, döda, starta krig och misshandla barn och kvinnor? Skulle det kunna vara en framkomlig väg tro?
  • Anonym

Ja, det hatet som utvecklas av alla dessa trådar. Var. Eviga.Dag. Spamandet av märkliga trådstarter, troll, allt FL inte tar tag i som görs av män bidrar effektivt.

• Anonym (Bä)
    Anonym (Öga_mot_öga) skrev 2023-11-20 17:11:47 följande:
    Jag stöter nästan aldrig på den jargong som är mellan män och kvinnor på FL IRL. Möjligtvis att folk skämtar om mäns resp. kvinnors brister, men inte så allvarsamt och känslosamt som det är här.
    Ja, vanligt att kvinnor gillar att förlöjliga män, både hans utseende och personlighet. Män får inte visa att han tar illa upp. Han ska kunna skratta åt sig själv, inte ta allt så allvarligt.
Svar på tråden Är det ökade manshatet ett allvarligt problem?