• Anonym (Kvinna 30år)

Plötslig svaghet i benen

Hej familjeliv!

De senaste 2 veckorna har jag känt av återkommande, plötslig svaghet i benen som varar några timmar per gång. Det känns som mildare domningar i underben och fötter. När jag går känns hela benen svaga och skakiga. Ibland får jag en kortvarig känsla av att hela benen är på väg att domna bort och som att de ska ge vika när jag står upp, men har aldrig trillat ihop eller så.

Någon som har, har haft, eller känner någon med liknande symptom som vet vad det kan bero på? Brist på något? Nerv i kläm? Sjukdom? Stress? Infektioner? 

Google var inte mycket till hjälp och jag tror ju inte det är något farligt heller. Men undrar ju!

• Svar på tråden Plötslig svaghet i benen
  • Anonym

Har du 
    sovit tillräckligt
    druckit ordentligt
    Ätit bra och allsidigt ?

• Anonym (Kvinna 30år)
    Anonym skrev 2023-11-20 19:09:22 följande:

Har du 
    sovit tillräckligt
    druckit ordentligt
    Ätit bra och allsidigt ?

Sover, dricker och äter bra. Flera glas vatten per dag. Äter vegetariskt + fisk och mjölkprodukter. Tar både B- och D-vitamintillskott. Tar även järn periodvis då jag haft lite lågt järnvärde tidigare (dock aldrig haft såna här symptom). Rör mig regelbundet. Haft en del infektioner på sistone med förkylning, feber och så men inget avvikande i övrigt.
  • Anonym

Du kanske skulle kolla upp järnvärdet igen?

• Anonym (Kvinna 30år)
    Anonym skrev 2023-11-20 19:40:29 följande:

Du kanske skulle kolla upp järnvärdet igen?

Det kan jag förvisso göra, men järnvärdet bör inte ligga i riskzon. Förr hade jag en del mental trötthet och hjärndöda, det har jag inte längre. Skulle periodvis svaghet/minskad muskelkraft kunna bero på det? Aldrig hört förr!
  • Anonym (N)

Låter som ALS :( ring läkaren imorgon bitti och boka undersökning. Önskar min pappa hade tahit sina symtom på allvar snabbare.

• Anonym (Nk)

Brukar inte muskelsvaghet visa sig i en kroppsdel i taget vid ms och als? Ja tänkte på ms. Men det är nog större chans att det beror på nåt icke farligt.

• Anonym (A)

Jag kan få, vad jag kallar för domningar i ben och fotled, även haft i handled, på vänster sida. Känner som du, att jag tror att benet ska ge vika men det händer inte.
    Hur som. Jag är lite äldre än du och följer en expert på klimakteriet och häromdagen läste jag att symptom på kalciumbrist kunde ge "numb feeling and tingling" i dessa kroppsdelar.
    Snabbt började jag ta mina kalciumtabletter igen.
    Säger inte att det är så för dig, men hur är ditt kalciumintag? Jag äter även magnesium varje dag vilket jag tror hjälper. Värt att prova.

(Även jag har varit lite rädd och undrat över ALS och liknande men då borde jag vara rejält sjuk eller död vid det här laget.)

• Anonym (Suck)
    Anonym (N) skrev 2023-11-20 23:28:04 följande:

Låter som ALS :( ring läkaren imorgon bitti och boka undersökning. Önskar min pappa hade tahit sina symtom på allvar snabbare.

Och priset för sämsta kommentar går till - DIG!

ALS är ju en uteslutningsdiagnos, dvs det finns många andra saker med samma symptom som är vanligare.

Det du gör är arr skrämma TS.
  • Anonym

Amatördiagnoser när de är som sämst
  • Anonym (Kp)

Jag hade så i somras efter en infektion. Gick över wfter några veckor. 

Annars skulle jag också tänka på b-vitamin, järn eller Magnesium.

• Anonym (Malin)

Borrelia tänker jag. Jag hade plötsligt svårt att gå i trappor och det visade sig vara borrelia. Benen liksom vek sig. De på vc sa ångest först, mm visst. Hade en massa andra symtom också. Men svaghet och domningar i benen var det jobbigaste.

• Anonym (Kvinna 30år)

Såg att jag skrev hjärndöda innan, menade hjärndimma. 

Har inte tänkt tanken på ms eller als. Känns som sagt lika i båda benen och inte i någon annan kroppsdel. Har inte haft någon fästing såvitt jag vet så bör inte vara borrelia. Skulle ju vara om jag glömt bort någon i början av sommaren, kan det verkligen visa sig såhär sent efteråt? Vad för andra symptom kan man ha?

Jag tar ju tillskott regelbundet pga att jag äter vegetariskt. Äter mjölkprodukter nästan dagligen så det borde väl inte kunna bli brist?

Kanske ändå borde ringa VC.

• Anonym (Malin)
    Anonym (Kvinna 30år) skrev 2023-11-22 15:01:20 följande:

Såg att jag skrev hjärndöda innan, menade hjärndimma. 

Har inte tänkt tanken på ms eller als. Känns som sagt lika i båda benen och inte i någon annan kroppsdel. Har inte haft någon fästing såvitt jag vet så bör inte vara borrelia. Skulle ju vara om jag glömt bort någon i början av sommaren, kan det verkligen visa sig såhär sent efteråt? Vad för andra symptom kan man ha?

Jag tar ju tillskott regelbundet pga att jag äter vegetariskt. Äter mjölkprodukter nästan dagligen så det borde väl inte kunna bli brist?

Kanske ändå borde ringa VC.

Man ser inte alltid fästingen. De ksn vara pyttesmå och släppa innan man hittat dem tex i håret, nacke, armhålan, ljumsken mm. Och långt ifrån alla får ett märke. Symtom kan komma långt efter.
Svar på tråden Plötslig svaghet i benen