• Anonym (F)

    När är det dags att lämna?

    Som rubriken lyder: Hur vet man att det är dags att lämna sin relation? 

  • Svar på tråden När är det dags att lämna?
  • Anonym (...)

    Ja det beror på 
    lite underliggande info om er?
      

  • Anonym (F)
    Anonym (...) skrev 2023-11-21 08:31:12 följande:

    Ja det beror på 
    lite underliggande info om er?
      


    Jag slängde ut frågan lite generellt då jag känner mig så förvirrad. Saken är att jag vet med mig själv att jag gärna tar drastiska beslut baserade på känslor och utan närmare konsekvensanalys. Vet också att det är så lätt nu för tiden på gott och ont att ge upp tidigt pga olika red flags, att ribban för vad som är OK och inte har sänkts. 
    Gällande oss är det såhär att vi har tre barn varav två gemensamma, och det äldsta har jag med en annan man. Det fungerar bra. Mitt liv har varit kantat av konsekvenserna av de snabba beslut jag tagit vilket har gjort att jag nu verkligen tänker flera gånger innan jag gör någonting. Jag är också mycket ostrukturerad som person vilket skapar stora problem. 
    Min sambo och jag har snart varit tillsammans i tio år. Där har förekommit både otrohet från hans sida men även kontrollerande beteende. Det värsta av allt upplever jag är att han inte hjälper till men någonting. Han är mycket lat. Jag drar runt hemmet och går ut med barnen på aktiviteter. Han stökar ned mycket i hemmet och är oansvarig med ekonomin. Han blir arg när man lyfter problem med honom och går genast in i någon försvarsställning och säger saker som jaha du är bättre än jag, jag är dålig och så vidare. Det känns också som att han äcklar sig med flit, liksom lämnar äckel efter sig i toaletten, vägrar sköta sin hygien och så vidare. Behöver jag säga att vi inte har ett sexliv. Han tjatar om detta och beskyller mig för detta och jag förklarar väldigt ofta att det beror på alltifrån att han inte tar ansvar, till hans ton mot mig och till att han faktiskt framstår som motbjudande när han inte tar hand om sin hälsa och hygien. Det blir snuskigt hemma. Jag har försökt att se de positiva aspekterna av relationen, att det kan vara enklare att vara två kring barnen och att det är roligt när vi väl hittar på saker hela familjen. Att det kanske blir bättre och att barnen ändå känner sig trygga med honom och får uppmärksamhet. Men samtidigt känns det som att detta aldrig kommer att ändras. Blir det lättare om man separerar? Vore det rätt att separera i detta läge? Min mamma suckar åt mig hela tiden att jag lätt lämnar relationer och det det negativa i saker. 
  • Anonym (Mannen)
    Lynx123 skrev 2023-11-21 09:30:24 följande:

    När den inte längre ger glädje och harmoni.


    Men det kan man arbeta på. Det kan ju bli så bara för att man inte investerar i relationen. Däremot tycker jag att man ska fråga sig varför man inte känner så och tala om sina behov med sin partner.

  • Anonym (...)
    Anonym (F) skrev 2023-11-21 09:29:46 följande:
    Jag slängde ut frågan lite generellt då jag känner mig så förvirrad. Saken är att jag vet med mig själv att jag gärna tar drastiska beslut baserade på känslor och utan närmare konsekvensanalys. Vet också att det är så lätt nu för tiden på gott och ont att ge upp tidigt pga olika red flags, att ribban för vad som är OK och inte har sänkts. 
    Gällande oss är det såhär att vi har tre barn varav två gemensamma, och det äldsta har jag med en annan man. Det fungerar bra. Mitt liv har varit kantat av konsekvenserna av de snabba beslut jag tagit vilket har gjort att jag nu verkligen tänker flera gånger innan jag gör någonting. Jag är också mycket ostrukturerad som person vilket skapar stora problem. 
    Min sambo och jag har snart varit tillsammans i tio år. Där har förekommit både otrohet från hans sida men även kontrollerande beteende. Det värsta av allt upplever jag är att han inte hjälper till men någonting. Han är mycket lat. Jag drar runt hemmet och går ut med barnen på aktiviteter. Han stökar ned mycket i hemmet och är oansvarig med ekonomin. Han blir arg när man lyfter problem med honom och går genast in i någon försvarsställning och säger saker som jaha du är bättre än jag, jag är dålig och så vidare. Det känns också som att han äcklar sig med flit, liksom lämnar äckel efter sig i toaletten, vägrar sköta sin hygien och så vidare. Behöver jag säga att vi inte har ett sexliv. Han tjatar om detta och beskyller mig för detta och jag förklarar väldigt ofta att det beror på alltifrån att han inte tar ansvar, till hans ton mot mig och till att han faktiskt framstår som motbjudande när han inte tar hand om sin hälsa och hygien. Det blir snuskigt hemma. Jag har försökt att se de positiva aspekterna av relationen, att det kan vara enklare att vara två kring barnen och att det är roligt när vi väl hittar på saker hela familjen. Att det kanske blir bättre och att barnen ändå känner sig trygga med honom och får uppmärksamhet. Men samtidigt känns det som att detta aldrig kommer att ändras. Blir det lättare om man separerar? Vore det rätt att separera i detta läge? Min mamma suckar åt mig hela tiden att jag lätt lämnar relationer och det det negativa i saker. 
    Det jag läser så undrar jag inte varför du inte redan har lämnat.
    Gör dig en björntjänst och lämna redan idag om det går 

    Tungt i början men livet vänder till nåt bättre 
  • Anonym (F)
    Anonym (...) skrev 2023-11-21 09:49:53 följande:
    Det jag läser så undrar jag inte varför du inte redan har lämnat.
    Gör dig en björntjänst och lämna redan idag om det går 

    Tungt i början men livet vänder till nåt bättre 
    Bli livet lättare när man lämnar när man har barn? 
  • Anonym (Lovisa)

    Så där kom ytterligare ett inlägg om män som tappar det. Män som slutar bry sig om sitt yttre, sin hygien och inte hjälper till hemma.

    Jag sa ju att jag var något på spåren...

    Det är aldrig kvinnans fel om mannen är lat, ofräsch och snuskar ner! har man lite sunt förnuft så rengör man toan efter sig och man tvättar händerna. 

    Man plockar upp sin egen skit och man är trevlig!

  • Anonym (F)
    Anonym (Lovisa) skrev 2023-11-21 09:58:36 följande:

    Så där kom ytterligare ett inlägg om män som tappar det. Män som slutar bry sig om sitt yttre, sin hygien och inte hjälper till hemma.

    Jag sa ju att jag var något på spåren...

    Det är aldrig kvinnans fel om mannen är lat, ofräsch och snuskar ner! har man lite sunt förnuft så rengör man toan efter sig och man tvättar händerna. 

    Man plockar upp sin egen skit och man är trevlig!


    Ja verkligen. Han äcklar sig med flit dessutom. Han släpper dig högt med flit, pratar väldigt mycket om det som kommer ut, rapar, hostar han tar han i med flit. Han frågar mig om mina toalettvanor osv. Det är som om han är besatt av sådant. Förstår inte mekanismen bakom. Har förklarat gång på gång hur vidrigt jag tycker det är. 
  • Anonym (Göran)

    Man lämnar ett förhållande när?.. 

    man inte blir glad när man umgås.
    när man inte längtar efter sin partner. 
    när man ständigt blir besviken.

    när man inte längtar till helgen.
    när man inte planerar roliga aktiviteter.
    när partnern inte tar ansvar och hjälper till.

    när partnern inte anstränger sig se hel ren och fräsch ut
    när man inte spontant vill krama och kyssa sin partner för att visa tillgivenhet.

    när man inte får små överraskningar och små gåvor.
    när det känns bättre att vara för sig själv.
    när vardagen blir jobbig rörig ostrukturerad.

    när man trots diskussioner och förslag på förbättringar möts av ovilja oförstående
    när man ser ett ohållbart mönster

    när man inte får energi och glädje att umgänge.
    när vardagliga saker blir till konflikter och bråk
    när man många gånger återkommer i tankarna på att lämna. 


    när man hoppas på att det ska bli bättre hela tiden 
    när man ständigt känner sig förbisedd obekräftad och tillintetgjord

    när man börjar må bra psykiskt dåligt känner ångest ständig irritation och ilska. 


     

  • Hjelm

    När relationen tar så mycket mer energi än den ger, det har varit så ett tag och någon av er (eller båda) inte visar intresse eller ork att vända på det.

    När man slutat bry sig.

    När man inser att man mår bättre t.ex. på jobbet än hemma.

Svar på tråden När är det dags att lämna?