• Erikssonhej

Bråk på jobbet (vab)

Hej, jag har varit på samma jobb i snart 4 år, när jag började här hade jag 1 bonusdotter och nu har vi fått 2st små, så vi har en 10 åring, en 3 åring och en 2 åring. I våras hade vi inskolning för båda dom små, och under året har jag fått höra dels att jag vabar väldigt mycket, blivit ifrågasatt om det bara är jag som vabar och nu nyligen har jag fått gå på möte med HR och ledning angående mitt vabande, det är totalt 22 tillfällen på 12 månader, då gäller det alla 3 barn plus jag själv, dom säger att jag har 75 dagars sjukrelaterad frånvaro men när jag själv tittar så har jag vabat 34 dagar, till saken hör också att vi har haft extremt lite att göra på jobbet, många dagar har man bara suttit och väntat på att gå hem och många av jobben som gjorts är egentligen 3-6 månader frammåt i tiden.

• Svar på tråden Bråk på jobbet (vab)
  • sabina02

Är det bara du som vabbar?

Jag håller med om att det låter mycket. Bra att jobbet fångar upp, även om du tycker att ni ofta inte har något att göra kanske inte din arbetsgivare uppfattar det så? 

• ventilera mera

Facket. I alla såna här fall så ska man prata med facket. 
    Att ifrågasätta vab är ett big no-no. 

• Mandelkanel

Du måste först få siffrorna rätt. Har du vabbar 34 dagar och övriga dagar 41? är egen sjukfrånvaro? På hur många månader då?

• Mandelkanel

Såg nu att det var 12 mån. Så 75 dagars frånvaro på 12 mån? Det är ju flera månader du varit borta i så fall?

• Erikssonhej

Somsagt vab för 3 barn plus egen sjukfrånvaro, dom räknar även in helg om det är i anslutning till helg så en sjukdag kan bli 3 i deras statistik, att det är lite jobb just nu är inget som går tolka olika, majoriteten av alla anställda har vid upprepade tillfällen under året gått runt utan arbete flera dagar i sträck.

• Agda90

Arbetsgivaren har INGEN rätt att ifrågasätta vabbandet. Man har x antal dagar per barn och år att vabba och det är föräldrarna som bestämmer hur vabben fördelas INTE arbetsgivaren!

Ta det med facket!
    HR på mitt förra jobb hade inte vågat ens andas om att ta ett sådant möte med någon av mina medlemmar! 

• Erikssonhej

Nu har jag räknat, jag har totalt 20 registrerade sjukdagar på mig, räknar man bort helgdagar återstår 12, av dessa 12 dagar så är det 4st som är magsjuka, 1.5 influensa, resterande har krävt sjukvård (nackbesvär, ibs) och vab har jag sökt 46 dagar för under 12 månader, så det faktiska antalet sjukrelaterade frånvarodagar var 58, varav 6st har krävt sjukvård, dagis har ett barn med förhållandevis svår diabetes så minsta tecken på magsjuka blir barnen hemskickade, ena ungen har hudproblem också och har fått exem misstaget för vattkoppor så 5 dagar går bort för det och ett väldigt stort antal av dagarna går bort för att barnen varit lösare än vanligt i avföringen.

• fjanten

Det är faktiskt inte en ovanlig mängd, även om jobbet säkert tycker det. Inget ovanligt att småbarn går igenom 8-12 infektioner per år, plus då att man som förälder själv kan smittas av barnen ovanpå det. Det fina i kråksången är ju att barnen trots allt blir äldre och sjukdomarna färre. Att ifrågasätta VAB är inte snyggt från jobbets sida, även om man kan förstå att det känns irriterande för dem. Din sjukfrånvaro kan däremot kräva möten, för det handlar helt enkelt om arbetsgivarens rehabansvar.

• Agda90
    Erikssonhej skrev 2023-11-21 14:19:45 följande:

Nu har jag räknat, jag har totalt 20 registrerade sjukdagar på mig, räknar man bort helgdagar återstår 12, av dessa 12 dagar så är det 4st som är magsjuka, 1.5 influensa, resterande har krävt sjukvård (nackbesvär, ibs) och vab har jag sökt 46 dagar för under 12 månader, så det faktiska antalet sjukrelaterade frånvarodagar var 58, varav 6st har krävt sjukvård, dagis har ett barn med förhållandevis svår diabetes så minsta tecken på magsjuka blir barnen hemskickade, ena ungen har hudproblem också och har fått exem misstaget för vattkoppor så 5 dagar går bort för det och ett väldigt stort antal av dagarna går bort för att barnen varit lösare än vanligt i avföringen.

VABen kan du tala om för dem att de inte har någon rätt att ifrågasätta. 
    Din egna frånvaro. Har det varit 3 eller fler tillfällen inom ett halvår så brukar arbetsgivaren ha ett hälsosamtal. Dessa samtal beror på att en chef har väldigt mycket ansvar för sina medarbetare. 
  • Maymom

Du kanske ska prata med förskolan lite. Att ni vabbar så mycket för att avföringen är lite lösare blir ju väldigt mycket onödig vab...
    I övrigt låter din vab normal, första tiden med barn på förskolan blir det mycket vab. Tror vi var hemma varannan vecka en period...

Svar på tråden Bråk på jobbet (vab)