Förklimakteriet?
Hej allihopa
Jag är en 40 år gammal kvinna, går strax mot 41. Jag har endast en äggstock sen 10 år tillbaka. Jag satte in en kopparspiral, ballerine 2020 (inte den som sjukvården sätter in avgiftsfritt, min är som ett litet pärlarmband i koppar).
De sista två åren har jag upplevt att min hud har blivit torr och fnasig i ansiktet. Det har gått så långt att jag inte bär smink längre alls för att foundation eller concealer och puder ser knottrig ut i mitt ansikte. Jag smörjer in mig regelbundet som jag alltid har gjort men det hjälper inte.
Det sista halvåret har jag haft problem med armsvett, hur mycket jag än skrubbar med borste, duschhandskar och tvål så är det fortfarande svettigt och luktar. Jag har aldrig haft detta problem tidigare och börjar bli frustrerad. Min vikt är stadig sen 20 år tillbaka. Min kost är densamma. Jag är mindre aktiv nu dessutom då jag slutat arbeta för två år sen för att studera på universitetet. Jag bor i ett varmare land sen tre år tillbaka men tror inte det har med saken att göra då det i så fall borde ha börjat redan då för tre år sen.
Min mens har också varit väldigt oregelbunden sen ett halvår tillbaka också. Det kan gå ibland bara en vecka eller två tills den slutar och börjar igen. Tidigare var det alltid ca en gång per månad. Det blir jobbigt att ibland ha mens två ggr per månad.
Jag har trott att mensen hade med kopparspiralen att göra men nu när armsvetten börjar bli ett problem och huden i mitt ansikte inte blir bättre börjar jag misstänka att jag går in i klimakteriet? Vad säger ni? Eller är det jag upplever något som har med ålder att göra och som händer alla? Eller har jag symptom från min kopparspiral som kom in sent?
Förlåt för långt inlägg. Tack till alla som tar sig tid att läsa och svara. Kanske finns de som varit med om liknande.