• MrPappaT

    Hur undviker ni bedbugs efter resan?

    Hej,

    Jag har sett att bedbugs / vägglöss har ökat drastiskt i städer i Europa, så som Paris och London. Detta är något som vi verkligen inte vill ha hem efter resan då det verkar kunna ta månader att sanera lägenheten efter att man har fått en invasion.

    Som försiktighetsåtgärd kan man tvätta sina saker i 60 grader efter resan eller frysa in det. Men allt går ju inte att tvätta i 60 grader och resväskan får inte plats i frysen...

    Hur brukar ni göra efter resan för att skydda er mot bed bugs? Finns det någon tjänst för detta?

    //

  • Svar på tråden Hur undviker ni bedbugs efter resan?
  • Felix Culpa

    Vägglöss hysterin i Paris är rysk desinformation. Ryska troll har försökt koppla en påstådd vägglöss epidemi till ukrainska flyktingar.

    Det finns ingen drastisk ökning av vägglöss. Det har alltid funnits vägglöss i Paris, det blev bara lite mindre under pandemin pga restriktionerna.

  • Kvittning

    Vi lämnar alla väskor utomhus och tar in allteftersom och tvättar, fryser eller ställer i torkskåpet beroende på vad det är för något. I torkskåpet lägger vi även in själva väskorna. 

    Vi gör inte alltid så, men upplever att vi blivit bitna av vägglöss på ca 50% av våra resor senaste tiden och vid de tillfällena gör vi på det sättet. 

  • Themis

    Japp, lämna väskorna på balkongen, stoppa saker i frysen 48 h i omgångar/tvätta varmt.


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • mammamysterium

    Jag har hört om en tjänst utomlands där man betalar för att frysa in väskan när man kommer hem från en resa och sen får den levererad hem. Det hade ju varit nice om det fanns i Sverige. Vet vi om det finns nått liknande?

  • Mortiscia80

    Jag brukar förebygga genom att bo på ett bra hotell. Har aldrig haft problem med vägglöss eller andra liknande kryp.

  • Kvittning
    Mortiscia80 skrev 2023-11-22 11:09:00 följande:

    Jag brukar förebygga genom att bo på ett bra hotell. Har aldrig haft problem med vägglöss eller andra liknande kryp.


    Har tyvärr stött på det på boenden jag absolut inte skulle förväntat mig det baserat på standarden. 
Svar på tråden Hur undviker ni bedbugs efter resan?