• Anonym (Hypo)

Rädd hjälp rökning

Hej, 

Jag är 25år och var igår ute med kollegorna på en After Work. Efter några öl får en kollega för sig att köpa en vape (el-cigarett med smak). Jag testar och tycker den är god och vi delar på den under kvällen. 

Till saken ska höra att jag inte är rökare. Det kändes bara bra för stunden och var gott då. 

Idag ångrar jag mig väldigt mycket och har vad jag tror är ont i lungorna. Troligtvis placebo och hypokondri. 

Är detta jag gjort en gång väldigt farligt? Kan jag av att testa en gång få lungcancer eller täppa igen lungporerna eller förstört lungorna på annat sätt? 

Jag är en hypokondriker av rang..

Tacksam för alla svar :) 

• Svar på tråden Rädd hjälp rökning
  • Anonym (Frugan)

Tror inte att det är någon fara.Du är ju inte rökare .

• Anonym (Inger_Rimjobius)

Fundera på hur många du tror har provat en feströkning i sin ungdom (enbart), och sedan på vad du själv tror om lungcancerstatistiken på just den gruppen.
    Bara med slutsatserna av en sån tanke borde du kunna lugna dig själv.

• Anonym (Drugan)

Tror alla de där pillren och lapparna du dragit är värre 

• Anonym (Drugan)

Man kan få lungcancer och aldrig ha rökt. Så orättvist är det. Leva lajf. 

• Anonym (Hypo)

tack för era svar :) hoppas det kan lugna mig

• Anonym (L)

Men är du seriös? Om lungcancern beror på rökning får man det först efter måånga års regelbunden rökning.. då skulle jag i sådana fall vara mer orolig över alkoholen, om man nu måste vara orolig. 

Har du sökt hjälp för din hälsoångest? 

• Anonym (Ssk)
    Eftersom man tyvärr kan få lungcancer även  om man aldrig har rökt så kan man tyvärr även få det också om man bara testat en gång. Och dessutom är vape ännu farligare för lungorna än vanliga cigaretter. 
  • Anonym (Inger_Rimjobius)
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-21 23:30:29 följande:
    Eftersom man tyvärr kan få lungcancer även  om man aldrig har rökt så kan man tyvärr även få det också om man bara testat en gång. Och dessutom är vape ännu farligare för lungorna än vanliga cigaretter. 
    Ahaaaa!
    Vi har missuppfattat trådens frågeställning, gott folk! Tydligen var frågan egentligen "Kan man få lungcancer?", och det kan man ju! Ungefär som "kan man dö i trafiken" fast man har kört bil en gång.

Jag och många andra fick ju för oss att ts ville bli lugnad angående sannolikheten för lungcancer relaterat till detta rökningstillfälle (som det står i ts), men nu har ju Ssk rättat till den saken åt oss!
Svar på tråden Rädd hjälp rökning