• Anonym (TS)

    Vardagsrasism - beskriv gärna era erfarenheter och hur det påverkat er

    Jag har själv stött på den i egenskap av att ha bruna ögon och brunt hår trots att jag har tydligt europeiskt utseende i så gott som alla typer av verksamheter, skola, arbete, arbetssökande, dejting, mm. Den enda gemensamma nämnaren bland dessa vardagsrasister är att de alltid har blå eller grön ögonfärg (aldrig bruna eller svarta) samt är av nordeuropeisk bakgrund. Med det sagt är naturligtvis inte varenda individ med dessa attribut vardagsrasister men det finns en enorm överrepresentation bland dessa har jag fått erfara. Generellt sett får de också många olika typer av fördelar från samhället som inte vi andra får på bekostnad av oss andra (jämför med t.ex. vilka fördelar vi med europeisk bakgrund får på bekostnad av utomeuropeiska personer).
                        När jag har sett detta har det fått mig att inse att det inte spelar någon roll hur mycket jag kämpar; jag kommer alltid att begränsas av att t.ex. chefer/arbetsgivare som nästan alltid har blå/gröna ögon och nordisk bakgrund ger fördelar till personer som ser ut som de själv. Precis likadant var det i skolan när lärarna satte betyg. Ett annat beslut som jag har fattat efter alla dessa år av vardagsrasism är att jag under inga omständigheter kommer att vilja ha barn med någon av nordeuropeisk härkomst då risken för att barnet skulle få blå/gröna ögon är stor. För mig kvittar det fullständigt om barnet har ljus/mörk hy, vilket kön det är, om barnet har en funktionsnedsättning eller något annat men jag kommer aldrig att acceptera att jag bidrar till att dessa ögonfärger sprids mer än de redan gjort; det hade varit som att bidra till att ännu fler som ser ut som jag blir förtryckta. 

  • Svar på tråden Vardagsrasism - beskriv gärna era erfarenheter och hur det påverkat er
  • Anonym (Anonym)

    Vet inte om detta hör till rasism men själv har jag en diagnos med autismliknande tillstånd som jag fick i tonåren och jag väljer alltid att tiga om denna med nya människor. Vet ju att det finns många med fördomar om hur vi på spektrumet fungerar som gemensam grupp.

    Fördomar som tyvärr späs på av en del manliga autister vilka drar ner ryktet i smutsen för resten av oss. Trist att en så liten grupp rötägg ska förstöra för alla andra. 

  • Anonym (Liv)

    Jag har brunt hår och bruna ögon och har aldrig upplevt någon rasism. 

  • Auditanne
    Anonym (Liv) skrev 2023-11-22 18:55:30 följande:

    Jag har brunt hår och bruna ögon och har aldrig upplevt någon rasism. 


    Samma här, även om jag inte ser så typiskt svensk ut jag heller. Pappsingen min fick däremot ta en del gliringar som ungdom då han hade både mörkt hår, bruna ögon och solbränd hy.
    "Turken" var ett lite mindre trevligt epitet som han fick höra av sina klasskamrater. Detta var dock under mitten av 60-talet och jag vill tro att folk idag utvecklats något längre bort från den tarvliga rasism som rådde då. 
  • Anonym (Ljus ,blåa ögon)

    Vet ej hur det är att ha mörkare drag men jag tycker att jag har fått fingret tillräckligt många gånger i livet.

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Auditanne skrev 2023-11-22 19:01:13 följande:
    Samma här, även om jag inte ser så typiskt svensk ut jag heller. Pappsingen min fick däremot ta en del gliringar som ungdom då han hade både mörkt hår, bruna ögon och solbränd hy.
    "Turken" var ett lite mindre trevligt epitet som han fick höra av sina klasskamrater. Detta var dock under mitten av 60-talet och jag vill tro att folk idag utvecklats något längre bort från den tarvliga rasism som rådde då. 
    Vi är ju mer vana vid olika utseenden och ursprung idag. Men min egen pappa är äldre än din (gick i skolan på 40-talet) och hade liknande drag som din pappa, dvs såg sydeuropeisk ut. Vad jag vet fick han aldrig kommentarer om det.

    Det är ju inte så att alla svenskar / skandinaver har varit blonda och blåögda, någonsin. Det har alltid funnits en viss blandning.

    Farmor däremot, hade romskt ursprung. Vi fick inte reda på detta förrän efter hennes död, hon dolde det hela livet. Antagligen för att det fanns så mycket rasism mot romer / zigenare förr, det finns ju till viss del fortfarande.
  • Anonym (Pauline)

    Har också bruna ögon och runt hår, känner inte igen det som skrivs 

  • Auditanne
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-11-22 19:17:39 följande:
    Vi är ju mer vana vid olika utseenden och ursprung idag. Men min egen pappa är äldre än din (gick i skolan på 40-talet) och hade liknande drag som din pappa, dvs såg sydeuropeisk ut. Vad jag vet fick han aldrig kommentarer om det.

    Det är ju inte så att alla svenskar / skandinaver har varit blonda och blåögda, någonsin. Det har alltid funnits en viss blandning.

    Farmor däremot, hade romskt ursprung. Vi fick inte reda på detta förrän efter hennes död, hon dolde det hela livet. Antagligen för att det fanns så mycket rasism mot romer / zigenare förr, det finns ju till viss del fortfarande.
    Sorgligt med din farmor, att behöva dölja en väsentlig del av den man är. Hon har min sympati då man vet hur det känns. 
  • Anonym (A)

    Det hände några gånger i gymnasiet att man blev aggressivt ombedd att bjuda på cigg. Det hände bara oss svenskar så vitt jag vet. En bekant blev upptryckt mot väggen och anklagad för att vara rasist. Trots att inget låg bakom detta.

    Det jag menar är att rasism är inte enkelriktad. Det är lätt att glömma det.

  • Anonym

    Sluta tyck synd om dig själv
    Hur vet du att deras betyg var oförtjänt? Hur kan du ha sådan kunskap om alla ?
    Att alla får en massa fördelar utan anledning måste du nog presentera lite mer underlag för
    Att alla vita gratis får en massa fördelar  utan att de arbetat för det låter som en rätt bitter slutledning

Svar på tråden Vardagsrasism - beskriv gärna era erfarenheter och hur det påverkat er