• Anonym (Undrande)

Någon kunnig inom vården?

Vet någon vad högerställd elaxel på ekg betyder? Om man tex tidigare haft normalställd elaxel, varför ändras det? Beror det på något? Nåt man behöver vara orolig för?

Ingen sa något inom vården utan man sa bara att allt var normalt. Men jag är ändå nyfiken på varför det blir så. 

• Svar på tråden Någon kunnig inom vården?
  • Anonym (Undrande)
    FtS70 skrev 2023-11-24 18:43:27 följande:

Ålder på patienten?

Är 31, lång och smal . tjej. 
  • Anonym (Undrande)

Nyss fått hypotyreos och har ME.

• Anonym (Undrande)

Tsh på 9 just nu. men håller på att försöka ändra det med llevaxin.

• FtS70

Kan vara en varningssignal, men hos just långa, smala patienter förekommer det. Därav att vården inte noterade det, sannolikt.

• Anonym (Undrande)
    FtS70 skrev 2023-11-24 18:57:15 följande:

Kan vara en varningssignal, men hos just långa, smala patienter förekommer det. Därav att vården inte noterade det, sannolikt.

Hm okej, vet du vad det kan vara en varningssignal på? Har haft ont i bröstet till och från, därför kollade man det. 

Läste nåt om att barn brukar ha högerställd elaxel men att den sedan successivt ändras mer åt vänster, (antar mot normalställd) tyckte därför det var skumt att jag hade högerställd. 
  • FtS70

Det kan signalera tillstånd som märkts tydligt på andra sätt och som INTE missas vid läkarbesök med EKG. Jag är inte kardiolog men måste avundsjukt säga att kardiologins framsteg de senaste trettio åren varit fantastiska.

• Anonym (Undrande)
    FtS70 skrev 2023-11-24 19:13:13 följande:

Det kan signalera tillstånd som märkts tydligt på andra sätt och som INTE missas vid läkarbesök med EKG. Jag är inte kardiolog men måste avundsjukt säga att kardiologins framsteg de senaste trettio åren varit fantastiska.

Okej, så då hade det kanske märkts om det hade varit något då. Andra saker jag märkt är rejäl törst och ibland hjärtklappning när jag är törstig. Men ingen aning om det har med det att göra. Alla hjärtprover man tog var bra iallafall. 

Vad roligt att det gått så mycket framåt! 

Svar på tråden Någon kunnig inom vården?