• Ellipellipang

Förgiftad eller överdriven

Jag tankade bilen o hade mina vantar på mig igår. Öppnade tanklock o skruvade på locket, tankade.
    Idag ser jag att man 5 åring har vänten i munnen o jag får panik. Bad honom spotta ut lugnt o stilla för att inte skrämma honom men kan det påverka honom tror ni? 

• Svar på tråden Förgiftad eller överdriven
  • Elsweyr94

Fett brukar rekommenderas för mindre doser gift, då det absorberar och skyddar innanmäte, fet mjölk eller grädde i ett stort glas är att rekommendera

• Elsweyr94

Beroende på mängd, håll uppsikt på allmäntillstånd, kräkningar, illamående slöhet, kontakta Giftinformationscentralen eller 1177 vid osäkerhet

• Anonym (t)

Överdriven. Rejält.

• Anonym (Men...)

Jag måste fråga, vad är det du är orolig att ditt barn fått i sig? Smuts från bilen? Bensin/diesel? Lukta på vantarna, luktar de något? Annars är nog mängden minimal. Och är de så blöta så man bör oroa sig så borde du ju lagt dem i tvätten för länge sen om de stinker bensin/diesel. Och att ha i munnen  menar du att hen sugit på dem eller bara haft dem mellan tänderna en kort stund? På sommaren finns de nog de som tankar och sedan äter en korv med samma hand, tror inte de blivit sjuka av det.

Så jag tror du kan vara lugn, men att hålla uppsikt för säkerhets skull är väl aldrig fel.

• Anonym (??)

Jag förstår inte heller (inte utifrån den korta texten i TS) 

Hade du alltså fått bensin på vanten? Annars finns väl knappast något att oroa sig för? 

• Anonym (Li)

Ja, överdriven oro. Du kan vara lugn.

• Anonym (Sanna)

Undrar också om du ens fått bensin på vanten? 

• Anonym (Linda)

Hade du spillt ut en massa bensin på vanten? 

• Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2023-11-24 21:19:51 följande:

Att få Covidvirus från pumpen via en vante är nog minimal risk.

Det tror jag med
Svar på tråden Förgiftad eller överdriven