• Anonym (Propavan)

Fråga om propavan

Finns det nån som vet viktgränser för propavan? Är inlagd på psyket fn o läkaren vill inte ge mig mer än en halv propavan t natten pga att jag väger för lite, men jag brukar ta två ? en halv är ju inte i närheten av tillräckligt. Jag fattar att jag borde lita på läkaren, men jag skulle ändå vilja ha objektiv info om viktgränser, alltså om objektiv forskning faktiskt visat på lämpliga viktgränser för propavan, eller oom det bara är läkaren som vill ta det säkra före det osäkra. Jag har försökt att googla, men hittar bara info om rekommenderad standarddos.

Supertacksam för hjälp!

• Svar på tråden Fråga om propavan
  • Anonym (Isa)

Ja, det beror ju också på hur mycket du väger...

När jag låg inne på sjukhus efter jag hamnat i koma pga blodförgiftning..så vägde jag inte mer än ca 50 kg..Alltså alldeles för lite mot min längd, men då fick jag 1 propavan, + 1 oxascand + 1 Imovan..till natten..
    Jag har legat på psyk också, men vilken medicin jag fått då har varit allt från inga tabl alls till flera olika tabletter.iaf första natten..

Om du BARA får propavan så låter det lite konstigt..Eller är det första dygnet du ligger inne eller?
    För just första dygnet så verkar det som om dom "provar sig fram"
    Då kan dom ju justera eftersom, men dom eller du måste prata med en riktig Läk först..Sköterskorna kan inte ändra på något innan en läkare har gått med på det..

Så prata med en läk imorgon!😊

• Anonym (Fröken propavan)

Hej !
    jag väger mycket mer , drygt 80 kg och tar en tablett , när jag var på apoteket och löste ut mina häromdagen (ätot dom i flera år ) så sa hon i kassan att det är bra att trappa ner dom under en bra period för att få en bättre effekt av dom under dåliga perioder , kanske är så läkaren tänker ? 

men jag har aldrig hört vikt rekommendationer om det läkemedlet . 

• Anonym (Propavan)
    Anonym (Isa) skrev 2023-11-25 05:44:29 följande:

Ja, det beror ju också på hur mycket du väger...

När jag låg inne på sjukhus efter jag hamnat i koma pga blodförgiftning..så vägde jag inte mer än ca 50 kg..Alltså alldeles för lite mot min längd, men då fick jag 1 propavan, + 1 oxascand + 1 Imovan..till natten..
    Jag har legat på psyk också, men vilken medicin jag fått då har varit allt från inga tabl alls till flera olika tabletter.iaf första natten..

Om du BARA får propavan så låter det lite konstigt..Eller är det första dygnet du ligger inne eller?
    För just första dygnet så verkar det som om dom "provar sig fram"
    Då kan dom ju justera eftersom, men dom eller du måste prata med en riktig Läk först..Sköterskorna kan inte ändra på något innan en läkare har gått med på det..

Så prata med en läk imorgon!😊

Anonym (Fröken propavan) skrev 2023-11-25 07:36:50 följande:

Hej !
    jag väger mycket mer , drygt 80 kg och tar en tablett , när jag var på apoteket och löste ut mina häromdagen (ätot dom i flera år ) så sa hon i kassan att det är bra att trappa ner dom under en bra period för att få en bättre effekt av dom under dåliga perioder , kanske är så läkaren tänker ? 

men jag har aldrig hört vikt rekommendationer om det läkemedlet . 

Tack så jättemycket för era svar! Alltså, jag väger 27kg/har ett bmi på 9,5, så jag väger ju inte så mycket i förhållande till min längd, vilket är anledningen till att läkaren inte vågar ge mig mer. Jag förstår ju att det blir svårt vid en så pass extrem undervikt, men tänkte som sagt ändå att det hade varit bra att ha regelrätta viktgränser... Hursomhelst, läkaren är orubblig, och jag får helt enkelt bara acceptera att jag inte kan sova... jag uppskatter hursomhelst era svar jättemycket!
Svar på tråden Fråga om propavan