Lyckades till slut
Jag arbetar som frilansande översättare sedan några år, det går väldigt bra. Men innan dess var jag arbetslös och gick på soc i sex år (hade varit hemma med barnen längre än man "får" innan, så jag hade ingen A-kassa).
Så här efteråt tänker jag på hur klantigt, stelbent och kortsiktigt Arbetsförmedlingen, socialen och de privata aktörerna som jag hänvisades till agerade. Det tog sex år för både mig och samhället, då samhället måste försörja mig samt betala för meningslösa aktiviteter för mig. I stället för att jag bara kunde fått kanske tre-fyra månader att vara hemma med socialbidrag, koncentrera mig på att söka jobb som översättare, göra provöversättningar, och även repetera upp språket jag översätter ifrån eftersom jag hunnit bli lite ringrostig i det. Så hade jag varit självförsörjande sedan.
För så småningom dog min far, och då fick jag ett stort arv och slapp socialen och Af och alla meningslösa åtgärder... och då tog det bara ungefär fyra månader tills jag tjänade lika mycket netto som beloppet jag tidigare hade fått från soc. Och nu tjänar jag betydligt mer. Men under alla åren jag gick på soc så var det HELT OMÖJLIGT att ge mig den tiden!
Jag skulle vara sysselsatt 40 timmar i veckan på meningslösa aktiviteter, oftast i en större stad - vilket innebar att jag var borta hemifrån 11 timmar om dagen med restiden, då socialen tvingat mig att sälja bilen, och då hade jag fortfarande ganska små barn som också blev lidande. Att hinna eller orka pyssla med språkstudier och provöversättningar på fritiden gick helt enkelt inte, för då behövde barnen mig den lilla tid som de och jag fick vara hemma. Och jag var också alldeles för trött efter de långa dagarna i de sorliga miljöerna, den långa resvägen, väntan på busshållplatser när turerna inte passade - och på helgen måste hushållsarbetet tas igen.