• Sommarsol2

Svamp i underlivet hela tiden

Jag har haft svamp väldigt ofta i några år, minst en gång i månaden men ofta mer.
    Nu har jag svamp som hållt i sig i 3 månader utan att försvinna. 

Är det farligt? Det kliar inte direkt denna gång. Är det någon mer som har det såhär mycket?

Jag tror alltid der värsta och tänker att mitt immunförsvar har blivit nedsatt och att jag blivit smittad av hiv men det är högst otroligt då jag inte haft oskyddat sex.

Jag tvättar med intimtvål, tränar 5 dagar I veckan högintensiv träning och äter rätt mycket socker på helgen. 

Jättetacksam för svar.

• Svar på tråden Svamp i underlivet hela tiden
  • Lodjursungen
    Lodjursungen skrev 2023-11-25 19:05:09 följande:

Skippa allt socker så för den nog ut 

*dör
  • Virgo

Ta bort sockret! Sen ska man egentligen inte ha någon tvål där nere alls, även om det är ?intimtvål?. Tvål överlag irriterar fiffiluran men man kan absolut tvätta med tvål någon gång ibland men ljummet vatten räcker i stora drag. 

Sen kan tyget på underkläderna vara att tänka på. Ha ett material som andas. Stringisar i bomull före något annat är att rekommendera. 

• Vargaflickan

Hur ofta använder du tvål där nere? Det ska man helst bara använda någon gång i veckan, som redan sagts så irriterar det även om den är mildare än vanlig tvål. Om du är helrakad så gå över till att bara trimma ner håret, jag hade också jätteproblem med svamp när jag var helrakad som försvann när jag slutade med det. Skär även ner på sockret som också tidigare nämnts, det kan rubba balansen det med.

• Nicco123

Har vart i din sits, sluta använda intimtvål, kör bara vatten. 

Har du varit hos gyn? Jag fick nån kur utskriven med tabletter varje dag i några veckor och då skulle jag inte heller raka, ha sex, tvätta med tvål utan bara smeta på mandelolja ofta. (Sen aldrig någonsin tvål där)

Detta gjorde susen! 

• Kvinna 1980

Vissa personer är helt enkelt känsligare än andra säger gynekologen och vi som har problem får anstränga oss lite extra för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för att snippan ska må bra. 

Jag har blivit hjälpt av att gå utan trosor. Kändes tabu att göra så till en början men helt klart värt det när jag märkte resultatet.

Trosskydd ger mig svamp och bindor ibland. Om du använder tampong när du har mens kan du doppa den i vanlig yoghurt för att skapa bra ph-balans.

Tvål av alla de slag bör undvikas. Droppa gärna olja i badvattnet ifall du badar badkar. Sov naken och skippa gärna trosor även på dagtid. Det är tips som har hjälpt mig. 

• Gaskarl

Boka tid på VC ta ett blodsockertest, du kan ha diabetes.

• FillippaFL
    Gaskarl skrev 2023-11-27 06:40:46 följande:

Boka tid på VC ta ett blodsockertest, du kan ha diabetes.

Osannolikt, såvida TS inte har andra symtom.
Svar på tråden Svamp i underlivet hela tiden