• Anonym (Småförkyld)

Hur bli av med irriterande förkylning?

Nu har jag haft förkylningskänningar i ca 3 veckor vilket innebär smått halsont och småsnörvlig. Det är alltså ingenting allvarligt men jag känner att jag inte har normal energinivå och nu har jag tröttnat på det så behöver tips på vad jag kan göra. Jag har tränat som vanligt trots att energin inte riktigt är där för jag tänkte att då kanske den bryter ut på riktigt istället så jag kan bli av med den men den taktiken verkar inte funka. Har även druckit en ansenlig mängd te med honung vilket inte heller gör varken till eller från.

Så fram med era bästa tips hur man blir av med en förkylning som bara ligger och drar och inte bryter ut på riktigt.

PS. Är inte covid enligt testet jag gjorde.

• Svar på tråden Hur bli av med irriterande förkylning?
  • Anonym (Krya på dig)

Tvätta händerna ofta med tvål och vatten.
    Använd handsprit ibland om du tagit i någon yta som många tar i.

Tänk på att äta nyttig mat.
    Ät halstabletter med något verkande ämne i. :) 

• Anonym (Vila)

Har du jobbat som vanligt också.

Istället för att jobba och träna borde du vila. Ta ett par dagar där du sover så länge som möjligt, bara ligger i sängen och soffan. 
    Det är vanligt att förkylningar bryter ut "på riktigt" så fort man får semester. 

• Anonym (Småförkyld)
    Anonym (Vila) skrev 2023-11-26 11:11:29 följande:

Har du jobbat som vanligt också.

Istället för att jobba och träna borde du vila. Ta ett par dagar där du sover så länge som möjligt, bara ligger i sängen och soffan. 
    Det är vanligt att förkylningar bryter ut "på riktigt" så fort man får semester. 

Har varit ledig ett gäng dagar så jag har även tagit det lugnt. Förkylningen gick tyvärr inte på den manövern heller.
  • Anonym (Bakterien)

Jag var förkyld i en månad i fjol. I samband med detta upptäcktes en bakterieinfektion hos mitt ena barn, en bakterie som också kan orsaka förkylningssymptom. Jag fick antibiotika och två dagar senare var jag frisk. 

• Anonym (Heat)

Bastubad tycker jag funkar.

Antingen bryter det ut eller blir man bra. Och oavsett hur är det gött med bastu.

• Anonym (Småförkyld)
    Anonym (Bakterien) skrev 2023-11-26 13:01:06 följande:

Jag var förkyld i en månad i fjol. I samband med detta upptäcktes en bakterieinfektion hos mitt ena barn, en bakterie som också kan orsaka förkylningssymptom. Jag fick antibiotika och två dagar senare var jag frisk. 

Hm, hur kollar man det? Vårdcentralen har ju akuttider för samma dag men känns lite fånigt att ta en sån i anspråk för det här. Annars måste man här ringa upp sin läkare på vissa telefontider som dom har ett par dagar i veckan för att få en tid nån annan dag om man ens får tag på en sån tid. 
  • Anonym (Bakterien)
    Anonym (Småförkyld) skrev 2023-11-26 22:18:29 följande:
    Hm, hur kollar man det? Vårdcentralen har ju akuttider för samma dag men känns lite fånigt att ta en sån i anspråk för det här. Annars måste man här ringa upp sin läkare på vissa telefontider som dom har ett par dagar i veckan för att få en tid nån annan dag om man ens får tag på en sån tid. 
    De kolade inte mig, då min dotter fått det bekräftat. Man gick på indikation, som visade sig stämma. 
Svar på tråden Hur bli av med irriterande förkylning?