• Hejhopp89

    Min fru vill lämna mig

    Jag har varit gift i 6 år och vi har ett gemensamt barn.
    Min fru har barn från en tidigare relation.

    Nu vill hon lämna mig och jag vet inte vad jag ska göra.
    Hon är trött för att min familj är respektlös mot henne, hennes barn räknas inte in på ett naturligt sätt utan de "glöms" bort.
    Det har varit så de senaste 4 åren, de 2 första åren innan vi fick vårt gemensamma barn jade vi inte problemen.
    Alla var involverade och alla relationer var goda.
    När vårt gemensamma barn föddes sköts sakta Min fru och hennes barn bort.
    Familjechatten som vi en gång i tiden alla var involverade i (mamma, jag, min fru och Alla barn upphörde.


    Anledningen; 1 av mina syskon kände sig utanför.
    Hon saknade vår relation innan jag "skaffade fru"
    Detta var starten på allt annat, samma syskon hängde upp sig på min fru.
    Ringde mig och påpekade att jag inte umgås lika mycket med familjen sen jag fått min egna familj.
    Det är sant men vi jobbar heltid, har flera barn under 8år i huset.
    Åker iväg vissa helger för att träffa frugans familj och vissa helger träffar vi min familj.
    Jag har ingen möjlighet att träffa alla varje dag.
    Syskonet har engagerat sig rätt bra att i skapa onödig dramatik enligt mig och jag har ignorerat det. Hon har pratat illa om min fru och jag har aldrig hållt med henne men jag har lyssnat på vad hon har att säga.
    Frugan känner sig förnedrad för att jag "accepterar" syskonet trots att hon pratar illa om min familj och fru.
    Hon anser att jag borde avbrutit mitt syskon och bett henne att inte prata illa om min partner.
    Gör jag fel?
    Nu har frugan fått nog, hon vill inte att bara en del av vår familj respekteras och att jag accepterar att min kärnfamilj uppför sig illa mot henne.
    Jag själv tycker inte jag accepterar det för jag har försökt prata med dom men då blir det bara värre.
    Jag ser att dom ignorerar min fru och bonusbarn och det gör ont, men vad ska jag göra?!

    Min fru har skött det snyggt, när syskonet kände sig utanför ringde hon vid några tillfällen och försökte involvera min syster i vad som händer hos oss.
    En dag ville däremot min syster inte prata med henne mer för min fru hade uttryckt att hon inte vill se att hennes barn särbehandlas.
    Mitt syskon kände sig påhoppad men jag vet att hon överdriver, jag kan inte tvinga dom att kommunicera och det sa jag till mig fru.
    Frugan tyckte att detta var respektlöst för om syskonet känt sig påhoppad borde hon prata med frun om det istället för att ringa mig och beklaga sig över att min fru är elak.
    Vi har många sånna situationer men jag har valt att hålla mig neutral men det verkar öst på mitt syskons elaka beteende mot frugan och nu har frugan fått nog.
    Nu förlorar jag min egna familj som jag älskar för att min kärnfamilj inte vill respektera oss.
    Kan jag rätta till detta eller är det inte så illa som min fru påstår att det är?
    Har jag verkligen varit en så dålig make?
  • Svar på tråden Min fru vill lämna mig
  • Anonym (Liten)

    Ibland fungerar det inte med att vara neutral. om jag förstår det rätt så har du inte försvarat din fru när andra pratat skit och betet sig illa mot henne, vilket är extremt fegt och rätt respektlöst. Fattar du inte själv att det är sårande?

    om det är för sent kan bara din fru svara på. 

  • Anonym (Mesigt!!)

    Din familj är respektlös mot henne och du låter dem hållas. Det är väl självklart att hon tröttnar. Du verkar inte ens fatta vad du gjort, då du undrar om du verkligen varit så dålig make. Så nej, jag tror inte att det går att rädda. Jag tror att du inte ens vet HUR du skulle göra för att rädda det. Eller hur?

  • Hejhopp89

    Jag har inte känt behovet att försvara min fru, det min familj sagt till mig om frugan får stå för dom.

    Det tog mig några år men tillslut sa jag stop, jag förklarade att min fru inte tvingar mig att vara hemma med dom utan JAG VILL vara med min familj.
    Jag förklarade att alla val jag gör inte alltid kan vara frugans fel och att pratet måste upphöra.

    Men då blev allt värre, syskonet ignorerade frugan på sociala medier, svarade inte när frugan ringde och när jag tog upp det med mitt syskon så sa hon att det är lögn.
    Frun svarar inte när hon ringer.

    Till saken hör att jag vet att frugan inte ljuger,
    hon har visat samtalshistoriken.
    Jag fattar att min syster ljuger och skyller på min fru men jag förstår inte vad jag ska göra och vad det är som gör min fru så sårad.

    Efter att jag pratat med mitt syskon tog hon bort frun från sociala medier.
    Antagligen för att hon skäms tänker jag?
    Frugan tror inte syskonet skäms utan tycker detta är en reaktion på att jag ifrågasatte varför hon ljuger att min fru gör de handlingar hon själv gör.

    Nu sitter jag här och känner att jag inte kan reda ut frugan och syrrans problem.
    Frugan anser sig inte ha något problem utan vill att det dåliga beteende mot henne upphör och om det inte upphör så ska jag vara beredd på att jag inte kan ha goda relationer med min kärnfamilj.
    Det är så man gör i äktenskap anser hon.
    Jag ser det inte så allvarligt, jag kan väl vara trevlig mot dom trotts att jag inte uppskattar att dom är så otrevliga mot frugan?
    Dom har ju slutat prata illa om henne, det är bättre än innan.

    Frugan känner att det räcker för henne och att hon inte kan leva med mig för jag inte respekterar henne eftersom jag låter min familj göra handlingar riktade mot henne utan att sätta stop för de. Tidigare var det skitsnack och nu är det handlingar.
    Hon påstår att det ena upphör med då börjar nästa "mobbing" från deras sida.

    Ja, att tillägga.
    Frugan har pratat för sig själv och stått upp för sig själv men då blir min kärnfamilj nästan stötta och påstår att hon är respektlös.
    Vilket leder till samtal där dom säger att det inte är konstigt att jag förändrats när frun söker dramatik hela tiden.

  • Hejhopp89

    Nej jag vet inte hur jag ska rädda det men om det verkligen är så dåligt hur jag hanterat detta så hoppas jag någon kan förklara vad jag kan göra.

    Jag hör ingenting illa om frugan längre så jag kan inte be dom sluta med något som dom inte gör.
    Jag kan inte be min syster ringa frun för jag förstår att hon inte vill ha något med frugan att göra

    Det hade varit trevligt om alla var ärliga men ingenting som min syster har gjort är hennes fel så det är omöjligt för mig.
    Det minsta jag kan göra är att svara när hon ringer och vara trevlig.

    Nu är alla inbjudna på en familjeresa, frugan har inte antytt att hon inte vill åka däremot har hon sagt att om vi ska åka och det ska accepteras att min kärnfamilj fryser ut henne och hennes barn så är det ett tecken på att vi inte kan ha ett funktionellt äktenskap.
    Då går vi isär, jag vill inte gå isär men jag kan inte lova henne att alla kommer vara snälla.

    Vad ska jag säga om min syster eller mamma säger något olämpligt, jag vet ju att frugan kommer sätta punkt för det och att jag troligtvis kommer få samtal över att frugan inte tål skämt.
    Ingen tar ju ansvar för det dom gör eller säger 

  • Anonym (Enkelt)

    Respektera hennes önskan. Se till att göra detta så smärtfritt som möjligt för er allihop. Tänk på barnets framtida situation ekonomiskt. Var human mot dem båda och bete dig civiliserat.

  • Anonym (Cc)
    Hejhopp89 skrev 2023-11-26 11:53:45 följande:

    Jag hör ingenting illa om frugan längre så jag kan inte be dom sluta med något som dom inte gör.
    Jag kan inte be min syster ringa frun för jag förstår att hon inte vill ha något med frugan att göra

    Det hade varit trevligt om alla var ärliga men ingenting som min syster har gjort är hennes fel så det är omöjligt för mig.


    Ursäkter, ursäkter, ursäkter.

    Vad din fru vill är att du ska stå upp för henne.
    Istället sätter du dig lägre ner och slänger händer i luften och säger "det finns inget jag kan göra." 

    Hur står man upp då?
    Jo, låt säga att du har en morsa som inte accepterar din nya flickvän. Hon är riktigt otrevlig mot henne när du försöker umgås allihop tillsammans.
    Då vänder du dig till lilla mamma och säger "Det här är min flickvän och jag tycker om henne otroligt mycket. Kan du inte respektera det och vara snäll när vi kommer över, då behöver du inte träffa henne öht men då får du inte heller träffa mig med. Är det värt det?".

    Tyvärr är män för svaga idag, så dom vet inte hur dom ska stå på sig emot morsor, flickvänner och systrar som försöker skapa maktkamper eller drama.

    Därför kommer du bli lämnad om hon märker att du inte klarar av att göra det. 
  • Anonym (Mesigt!!)

    Antingen så står du upp för din fru fullt ut. Förklara för din familj att du inte accepterar hur de behandlar henne. Familjeresa är naturligtvis otänkbart just nu. Att du ens överväger det är sjukt. Du fattar ju uppenbarligen inte.

    Eller så skiljer du dig.

    Skärp dig!

  • Hejhopp89

    Vems önskan ska jag respektera?
    Jag är human jag älskar min fru och vill leva med henne, jag kan inte styra hur min syster är och nu ska min fru lämna mig för att jag är trevlig mot min syster.

    Hade problemet blivit löst om jag inte var lika snäll mot min syster?
    Hon är ju snäll mot mig så det blir väl konstigt?

  • Anonym (Cc)

    Jaha, du kan inte lova henne att alla kommer vara snälla när ni drar ut på resa. Varför ska hon då följa med överhuvudtaget när du är så patetisk att du ingenting kan göra åt en dramaqueen till lillesyrra? 

    "jag vill inte gå isär men jag kan inte lova henne att alla kommer vara snälla"

  • Anonym (Helena)

    Jag förstår att du har velat hålla dig på god fot med alla. Men vad har du gjort eller sagt när du märkt att frun och bonusbarnet har exkluderats? Du skriver ju att det hände när ni fick ett gemensamt barn, så du har ju varit medveten om det här i 4 år. Jag förstår din fru helt och hållet. Min man och våra barns välbefinnande är viktigare än mina syskons. Det låter som att din fru har velat att du ska stå upp för henne och hennes barn, och det är inte helt orimligt. Jag tror de flesta väljer sin nya familj framför sin grundfamilj alla dagar i veckan, och i ditt fall kanske att ?välja? hade varit att sägs ifrån och minska kontakten med systern. Hur besviken och arg systern än hade blivit. 


    Du beskriver din fru väldigt som sansad och tillmötesgående och syrran som motsatsen. Varför har du låtit din syster hålla på? 

Svar på tråden Min fru vill lämna mig