• Anonym (Hjälp)

Slutade med p-piller (usk eller läkare)

Så jag slutade med mina p-piller efter 5 år då jag upplevde att jag var liksom tom i humöret och hade svettningar, kände obalans och kände att det var onödigt med så mycket hormoner. 

vad nu? Jag har fått hela ryggen i finnar och hårväxt på magen, fettigt hår och finnar i ansiktet. 

har nu bestämt mig för att gå tillbaka till mina p-piller trots illamående som biverkning och ångest. 

en läkare trodde annars att det var PCO/något problem med äggstockarna. 

borde jag fortsätta med p-piller? min läkare rekommenderar det men blir ju bara illamående. 

varför uppstår finnarna? 

• Svar på tråden Slutade med p-piller (usk eller läkare)
  • Anonym (N)

Och vad vill du att en usk ska svara på? Det har inte den kunskapen du efterfrågar. 

Lyssna på din läkare och överväg för och nackdelar. 

Finnar uppstår ofta när man har en hormonell obalans som kan ha när man har PCOS som läkaren misstänker du har. 

• Anonym (A)

Jag fick också en del finnar när jag slutade med p-piller, men det lugnade ned sig efter ett tag. Har för mig att hormonerna i p-piller hämmar de hormoner som utsöndras under puberteten, så när man slutar kommer de igång igen. Då kan det bli lite utbrott av finnar, men som sagt, för mig slutade det efter ett tag. Tråkigt med hårväxt på magen, dock. PCO borde gå att utreda närmare och eventuellt ställa en säker diagnos. Jag hade bett läkaren om det, innan jag började med p-piller igen.

• Anonym (A)

Du skriver att du får illamående och ångest av dina p-piller, men ändå tycker din läkare att du ska börja med dem igen. Har du berättat för läkaren om biverkningarna?

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (A) skrev 2023-11-26 15:05:29 följande:

Jag fick också en del finnar när jag slutade med p-piller, men det lugnade ned sig efter ett tag. Har för mig att hormonerna i p-piller hämmar de hormoner som utsöndras under puberteten, så när man slutar kommer de igång igen. Då kan det bli lite utbrott av finnar, men som sagt, för mig slutade det efter ett tag. Tråkigt med hårväxt på magen, dock. PCO borde gå att utreda närmare och eventuellt ställa en säker diagnos. Jag hade bett läkaren om det, innan jag började med p-piller igen.

Tack! Det är liksom inte som en hel hårboll utan typ, något strå här och där. Så jag kanske överdrev lite. Men finnarna är så sjukt stora och inflammerade. 

åt dem 5 år i sträck. 
  • Anonym (usk)

Skulle aldrig ta ett piller med alla de nackdelarna. Varför ska det ligga på kvinnan att ansvara för skyddet?

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (usk) skrev 2023-11-26 15:22:17 följande:

Skulle aldrig ta ett piller med alla de nackdelarna. Varför ska det ligga på kvinnan att ansvara för skyddet?

Nej precis, men så grymt om det ändå kan hjälpa en mot detta. 
  • Anonym (N)

P-piller är också behandling för PCOS, dvs det är inte bara för att skydda mot en graviditet. 

• Anonym (A)

Har du berättat för din läkare om biverkningarna du får av p-pillren?

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (A) skrev 2023-11-26 15:34:06 följande:

Har du berättat för din läkare om biverkningarna du får av p-pillren?

Ja men eftersom jag även har pms så tycker han att jag kan testa p-piller igen och ha uppföljning igen om 2 veckor. 

kan inte förklara men blir liksom tom i humöret 

• Anonym (usk)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-11-26 15:39:37 följande:

Ja men eftersom jag även har pms så tycker han att jag kan testa p-piller igen och ha uppföljning igen om 2 veckor. 

Läkare griper alltid efter halmstrån med sina jävla mediciner.
  • Anonym (A)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-11-26 15:39:37 följande:

Och får ångest och illamående?
  • Tow2Mater

P-piller basics:

Det finns många olika sorters p-piller. Alla innehåller två olika hormoner som heter östrogen och gestagen. Vissa innehåller mer östrogen, andra mer gestagen. Det gör att de påverkar kroppen på olika sätt. Därför kan du behöva pröva dig fram för att hitta den sort som passar dig bäst.

www.umo.se/sex/skydd-mot-graviditet/p-piller/

Har du provat olika sorter?

Svar på tråden Slutade med p-piller (usk eller läkare)