• Anonym (Jag)

    Känner plötsligt sån ilska

    För några månader sen lyckades jag ta mig loss ur ett misshandelsförhållande som varat hela mitt vuxna liv... sen jag var 17 och nu är jag i 30-årsåldern.

    Haft mycket ångest sen separationen, men på senaste tiden har jag blivit så arg... arg på omgivningen som vetat hur jag haft det, men aldrig gjort något för att hjälpa... så oändligt många gånger som jag gråtit, berättat hur han är... men ingenting. Inte ens mina föräldrar, trots att jag inte ens var vuxen när det började.. min så kallade bästa vän tycker jag är orättvis som känner såhär...

    Jag vet inte var jag ska ta vägen med alla känslor...

  • Svar på tråden Känner plötsligt sån ilska
  • Anonym (Jobbigt)

    Inget är ditt fel.Nu är det din tur att tänka
    på dig själv och din lycka

  • Anonym (Hm)

    Hej! 


    Grymt bra jobbat som tog dig ur. Vad modig du är! Du är ung och har hela livet framför dig. Tänk vad Mycket du hade missat Om du stannade! 


    När man lever i ett dåligt förhållande där psykisk eller fysisk misshandel förekommer är det inte helt ovanligt att man många gånger förskönar, ursäktar eller täcker upp. Det kan man göra även om man berättar om elakheter som partnern utsätter en för. Som närstående är det då mycket förvirrande och svårt att förstå hur allvarlig situationen alltid är. När känslorna samlat sig lite, tror du att dom ens hade lyckats få dig ur relationen om dom hade försökt? 


    Om du ärligt kan svara Ja på den frågan kanske du borde ta ännu mer mod till dig och fråga varför. Varför dom inte hjälpte eller gav det stöd som du bad om. I många fall står man handfallen när någon är i en dålig relation och man bara väntar på att få konkreta ord på att personen vill ha hjälp ut. Vad önskar du att de hade gjort för dig?

  • Anonym (Cc)

    Det är mycket ilska som kommer komma ifrån alla håll och kanter nu. Ofta kan det även vara så att offret även känner ilska mot sig själv. 

    Typ tänker i flera år att "hur kunde jag vara så dum att jag blev lurad av det." 

    Men det är viktigt att veta att det hela inte är ditt fel. Är aldrig ditt fel att någon annan väljer att bete sig så jävla illa mot dig. 

  • Anonym

    Sök samtalsstöd så att du får bearbeta det du varit med om
    Starkt av dig att ta dig loss!

  • Anonym (Egoistiska)

    Egoistiska svenskar i ett nötskal. Man hjälper inte ens släktingar och vänner.

  • fornminne

    Bad du om hjälp? Jag vet flera som har levt i våldsamma relationer och många i omgivningen har försökt hjälpa, få dem att lämna. Med varierande resultat.

    Låter märkligt och tragiskt om inte ens dina föräldrar reagerade, trots att du var så ung när det började. Har du frågat dem varför de aldrig gjorde något?

  • Anonym (Elisa)

    Det är inget konstigt alls om du känner ilska..efter att ha varit med en misshandlande psykopat..Under så många år dessutom..
    Tvärtom så är det ett "sundhetstecken" att du är på väg att glömma skitstöveln..

    Jag blev själv misshandlad av min fd, och även om det inte alls var under lika lång tid som för dig, så förstår jag vad du menar..

    Jag blev först ledsen, men sen blev jag mest arg på mig själv..Varför jag inte hade sett att det var en psykopat redan från början , att jag inte lämnade honom tidigare, osv

    Och Ja enligt mig så är det enbart psykopater som misshandlar en kvinna..."normala" människor skulle aldrig komma på tanken ens!

    Jag blev också lite arg först på att ingen hade gjort något eller hjälpt mig därifrån...Men det är inte många som tror att det finns psykopater i var o varannat hem.

    Men jag vet nu att dom inte riktigt visste vad som hade hänt..
    för det är inte ovanligt att man förskönar eller bortförklarar psykopaters beteende.utan att ens vara riktigt medveten om att man gör det..

  • Anonym (A)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2023-11-27 21:32:26 följande:

    Inget är ditt fel.Nu är det din tur att tänka
    på dig själv och din lycka


    Håller med
Svar på tråden Känner plötsligt sån ilska