• LumaMMXXIII

    Vad är det för fel på mig?

    Svårt att veta vart jag ska börja, men jag har ett stort behov av att få skriva av mig. Kanske någon känner igen sig och har något klokt att dela med sig av?


     


    Jag är i botten en känslig person, känslig för förändringar och vill alltid ha en reservplan. Jag har korta fungerade perioder i livet där jag är oerhört målinriktad och innerligt lycklig själsligt? Men jag blir inte klok på att jag alltid, alltid, alltid faller tillbaka i ett mående som sliter i själen. 


     


    Jag är en fungerade kvinna som snart fyller 40. Jag har haft otur med hälsan och blev sjuk som ung vuxen, tyvärr har jag dessutom förlorat alldeles för många fina människor i mitt liv som hastigt gått bort. Jag har fått min beskärda del av elände och det har i perioder varit tungt men jag har gjort mitt bästa för att sörja, bearbeta, älta, försöka ta lärdom, tagit hjälp av vården vid behov etc. 

    Jag är driftig, en god vän och kollega, jag roddar två underbara barn själv och jag har så mkt att känna glädje för och vara tacksam över - vilket jag till stor del är, förutom i perioder då själen blir tung och saker och ting känns eländigt. 

    Det börjar ofta med att jag blir trött och matt, jag accepterar läget och sänker kraven. Ofta är tröttheten något som kommer när det är dags för mig att göra nya undersökningar för att ha koll på min hälsa. Jag blir så ofta stressad över alla läkarbesök, provsvar och den här hopplösa känslan av att saker aldrig tar slut lägger sig som ett täcke över själen. Det är som att jag blir lycklig över provresultaten -för att det oftast är oförändrat. Sen går det några månader, sen kommer en kallelse - jag håller ihop mig, allt kryper närmare, tester görs, väntan på svar - lättnad. Sen börjar det om. Lättnaden är för att jag har accepterat att jag inte är frisk och försöker att se det positiva i att läget åtminstone är oförändrat. 

    Det är som att jag aldrig har tid att få må bra, vara lycklig. 


     


    Jag är absolut inte döende, jag har förändringar i hjärnan som kollas upp varje år. Jag har även en autoimmun sjukdom som jag medicineras hårt för i perioder. Jag kan helt ärligt säga att jag känner mig som en andrahandssortering. Hur sjukt det än låter så känner jag mig mindre värd. I perioder blir mitt minne påverkat och jag har svårt att hantera det. Det påverkade minnet stör inte min relation till mina barn eller deras omsorg. Inte heller i arbetslivet då jag har ett nischat vårdyrke som är väldigt inrutat. Men i mina sociala relationer kan jag lägga mig platt fall för att jag inte vet vad jag har svarat för något även om jag fått samma fråga men med några veckors intervall. Nära kompisar förstår det här och har sett min utveckling så det är inga problem. Men andra relationer har tagit stryk. 


     


    Jag har försökt att se över mitt mående många gånger, gått i terapi och testat antidepressiva. Men alltid eländiga biverkningar som gör att jag inte orkar fortsätta. Antingen har jag migrän eller så tuggar jag tänder, drömmer mardrömmar och kallsvettas. 


     


    Jag älskar min lilla familj, det jag och barnen har åstadkommit. Att jag har en fantastisk mamma och fina vänner. Men jag blir så eländig av att aldrig få ro. 

  • Svar på tråden Vad är det för fel på mig?
  • Anonym (Herakles)

    Det är absolut INGET fel på dig. Det låter som att du reagerar helt normalt på alla svårigheter du fått uppleva i ditt liv. Om det är något som har hjälpt mig att finna lugn så är det handarbete och träning. Tycker också att mindfulness med fokus på självmedkänsla samt dagligt gos med hund eller katt är fantastiskt. Kanske kan vara värt att kolla upp positiv psykologi - ett mycket intressant och relativt nytt ämne som går ut på att hitta glädjen i livet. Var också stolt över allt som du har åstadkommit! Kram

  • LumaMMXXIII
    Anonym (Herakles) skrev 2023-11-28 22:02:39 följande:

    Det är absolut INGET fel på dig. Det låter som att du reagerar helt normalt på alla svårigheter du fått uppleva i ditt liv. Om det är något som har hjälpt mig att finna lugn så är det handarbete och träning. Tycker också att mindfulness med fokus på självmedkänsla samt dagligt gos med hund eller katt är fantastiskt. Kanske kan vara värt att kolla upp positiv psykologi - ett mycket intressant och relativt nytt ämne som går ut på att hitta glädjen i livet. Var också stolt över allt som du har åstadkommit! Kram


    Tack för att du orkade läsa, jag kände mig extra vilsen ikväll och dina ord värmer. Jag skäms nog väldigt mkt för att jag känner mig svag, men jag vet att jag inte är det. 


    Jag har förmånen att vi har mkt djur i min familj och det är precis som du säger något som gör en gott. Jag vet att även om det inte känns välgörande där och då så är det lugnande. 

    I perioder försöker jag träna, men min egentid är mkt begränsad just nu när barnen är så små. Men jag ska kolla upp om det iallafall finns andningsövningar eller ngn mild yoga för nybörjare som jag kan göra hemifrån. Att göra något efter förmåga är bättre än inget alls. Tack för tipset. 


    Jag har senaste året börjat pyssla för att fokusera på annat, i perioder är det ngt jag håller fast vid, sen när stressen blir för mkt så läggs det åt sidan. Har varvat mellan att leka med lera med barnen till diamondpainting och bygga Lego. 


    Jag har pluggat mindfullness och jag tror att det kan vara positivt, jag har en applewatch och gör lite övningar ngn gång i månaden. Ska se över det. 


    Jag känner inte till positiv psykologi så ska läsa på om det. 

    Tack så innerligt för att du läste och skrev. Tack för peppen! 

  • Anonym (Herakles)

    Du är jätteduktig! Det kommer gå så bra för dig.. men var snäll mot dig själv också. Ibland går det upp och ibland ner, men du har en inre styrka som lyser igenom! Kram

Svar på tråden Vad är det för fel på mig?