• Anonym (Less)

Grannens hund skäller hela dagarna

Nyligen flyttat till lägenhet och jag börjar bli tokig på grannhundens eviga skällande.

Om man anmäler det, vad händer då? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Grannens hund skäller hela dagarna
  • Anonym (Less)
    kusbölehelvete skrev 2023-11-29 08:09:47 följande:

Kanske börja med att prata med grannen?
    Den är kanske omedveten om att hunden skäller under dagen

Är inte bekväm med det. De måste veta, den skäller när de är hemma också.
  • kusbölehelvete

Tror det kan bli mer obekvämt med att inte prata med dom.
    Hade jag bott i lägenhet med mina hundar och en granne klagade till hyresvärd istället för att prata med mig så hade jag log börjat klaga på dom om dom störde, varför skulle jag jobba för en god granngemenskap om inte grannen gör det?

• Anonym (Less)
    kusbölehelvete skrev 2023-11-29 08:18:23 följande:

Tror det kan bli mer obekvämt med att inte prata med dom.
    Hade jag bott i lägenhet med mina hundar och en granne klagade till hyresvärd istället för att prata med mig så hade jag log börjat klaga på dom om dom störde, varför skulle jag jobba för en god granngemenskap om inte grannen gör det?

De får väl inte veta vem som klagat? Och det finns inget att klaga på från mig, jag gör inget väsen av mig.
  • Mandel

Det kommer definitivt med största sannolikhet bli ett bättre resultat om du pratar med dem.
    Hur svårt kan det vara att gå över när de är hemma och hunden skäller och plinga på dörren och prata med dem?

Hej jag heter xxx

Jag har nyligen flyttat in och jag har reagerat lite på at er hund skäller väldigt mycket. Den skäller både när ni är borta om dagarna samt även när ni är hemma kvällar och helger.
    Tror ni att det skulle gå att göra någonting åt det då det stör mig ganska mycket pga....? 
    Störd sömn, inte hör tv:n eller vad det nu är som stör dig.

Att skicka anonyma lappar eller anmälningar på dem lär ha sämre efffekt.
    Man kommer mycket längre med ett trevligt och artigt samtal.

Om de nu inte är kriminella med kamphundar...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • kusbölehelvete
    Anonym (Less) skrev 2023-11-29 08:20:36 följande:
    De får väl inte veta vem som klagat? Och det finns inget att klaga på från mig, jag gör inget väsen av mig.
    Just nu kanske inget finns att klaga på, men tänker jag tillbaka till de pengar bodde i lägenhet så hade jag nog kunnat hitta något att klaga på hos mina grannar.
    Lite högljudd fest, soppåse utanför dörren, gäster som slamrar i trappuppgången.
    Vill man hitta saker att störa sig på så gör man det.

Lämna en lapp i brevlådan då om du inte vill knacka på och prata med dom
  • Anonym (r)

Du kan skriva en lapp och meddela att den hörs först. För alla vet verkligen inte, de tror ensamträningen gått bra

• Silverjenny

Men herregud prata med ägaren först, hur svårt kan det vara? Säg att hunden skäller när den är ensam och ni undrar om ägaren är medveten om det. Vilket de sannolikt inte är.

Jag fullkomligt avskyr fega ryggradslösa grannar som inte vågar ringa på om de vill något utan klagar hos hyresvärden istället. Vi har en sådan fegis i vårt hus som också började klaga på grannarna för allt möjligt när han flyttade in. En granne fick klagomål för att han lämnade en kartong i trappen några dagar. Vi fick klagomål på att vår hund skäller fast hon nästan aldrig var ensam hemma och då kunde hon skälla en kort stund när hon blev lämnad, innan vi tränade bort det.
    Vi vet, för vi pratar faktiskt med våra andra grannar som berättar sanningen för oss.

• Silverjenny
    Anonym (Less) skrev 2023-11-29 08:20:36 följande:
    Hur många lägenheter finns det i huset och hur väl känner övriga grannar varandra?

Bor du i ett anonymt höghusområde kanske du kommer undan med att de inte får veta vem som klagat. Men i vårt hus t.ex. med 15 lägenheter känner nästan alla grannar varandra och om någon vill något t.ex. be någon sänka musiken eller låna socker så plingar man på dörren. Så när det flyttade in en ny granne som började klaga på sådant som alla andra varit fine med, var det inte så svårt att lista ut vem som klagat.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Grannens hund skäller hela dagarna