• Anonym (Kaffedraken)

Man ska se framåt

Inte se bakåt. Det som har varit är överspelat. Det var då, det här är nu. 
    Varför känner vi nostalgi då? Vemod kanske. Varför sparar vi gamla kort och tar fram och tittar på? Varför dyker gamla minnen upp på facebook som man delat med sina vänner där?

• Svar på tråden Man ska se framåt
  • Anonym (Jessica)

Jag tror inte på det där med att inte se bakåt. Tror man mår sämre av det. Man behöver bearbeta ditt förflutna om något hänt för att komma vidare annars blir det ett stort bagage som blir för tungt att bära med tiden, av egen erfarenhet. 

Däremot minnen, glada minnen, de tycker inte jag hör till det där med att man inte ska se bakåt. Om det var en bra period tycker jag att man ska det. Man gläds ju av det.

• Aniiee

Det är stor skillnad på att vara nostalgisk eller att se historien som vägvisare till framtiden mot att vara fast i ältande. De förra sätter oss i en kontext och hjälper oss att leva nu och i framtiden, det senare är självdestruktiv som låser oss så vi inte kommer någonstans i livet och hindrar oss från att må bra och utvecklas. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Lost)

Förstår man inte skillnaden mellan nostalgi, kära minnen och att älta varenda lilla oförrätt man råkat ut för i livet dag ut och dag in så är det ingen mening att försöka förklara. 

Men det är inte vad du undrar egentligen. Du vill bara hitta orsaker för dig själv att fortsätta älta genom att försöka hitta på ännu ett ologiskt sätt att kalla andra för att vara hycklare med dubbla måttstockar. 

I klartext påstår du alltså att ingen som känner nostalgi eller tänker tillbaka på bra perioder i sitt liv har rätt att säga till dig att du ska släppa ditt ältande, som om det vore samma sak. 

• Anonym (Trixan)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2023-11-30 08:21:30 följande:
    Man ska se framåt

Inte se bakåt. Det som har varit är överspelat. Det var då, det här är nu. 
    Varför känner vi nostalgi då? Vemod kanske. Varför sparar vi gamla kort och tar fram och tittar på? Varför dyker gamla minnen upp på facebook som man delat med sina vänner där?

Bara för att många säger att man inte ska se bakåt så betyder ju inte det att man inte ska göra det. Eller att det inte är bra.

Jag tycker om att se bakåt och mår bra av det.
  • Anonym (Trixan)
    Anonym (Lost) skrev 2023-11-30 12:25:43 följande:

Förstår man inte skillnaden mellan nostalgi, kära minnen och att älta varenda lilla oförrätt man råkat ut för i livet dag ut och dag in så är det ingen mening att försöka förklara. 

Men det är inte vad du undrar egentligen. Du vill bara hitta orsaker för dig själv att fortsätta älta genom att försöka hitta på ännu ett ologiskt sätt att kalla andra för att vara hycklare med dubbla måttstockar. 

I klartext påstår du alltså att ingen som känner nostalgi eller tänker tillbaka på bra perioder i sitt liv har rätt att säga till dig att du ska släppa ditt ältande, som om det vore samma sak. 

Varför ska nån säga till nån annan att släppa sitt ältande??

Älta är underskatta. Vill du inte lyssna på en ältande person är det väl bara att låta bli?

Själv har jag några jag ältar mycket tillsammans med och ältande hjälper särskilt för att läka komplexa svåra trauman. För mig är det så iallafall.
  • Anonym (Peter)

Man kan definitivt älta positiva saker också. Har mött personer i fyrtioårsåldern som pratar orimligt mycket om sin gymnasietid t ex, då drar jag öronen åt mig. Det handlar liksom om en balans.

• Anonym (Trixan)
    Aniiee skrev 2023-11-30 08:25:36 följande:

Det är stor skillnad på att vara nostalgisk eller att se historien som vägvisare till framtiden mot att vara fast i ältande. De förra sätter oss i en kontext och hjälper oss att leva nu och i framtiden, det senare är självdestruktiv som låser oss så vi inte kommer någonstans i livet och hindrar oss från att må bra och utvecklas. 

Det är inte min erfarenhet. Ältande betyder för mig att något från dåtiden ännu inte är begripligt. Dåtiden dyker upp via tankar i tid och otid. Jag har tur som har några ältar vänner, det har hjälpt oss att vrida, vända och förstå tidigare jobbiga händelser. Ibland kommer den där sköna känslan.....att nu släpper det! Det går inte alltid släppa saker hur man än vill.
  • Anonym (Trixan)
    Anonym (Peter) skrev 2023-11-30 12:52:17 följande:

Man kan definitivt älta positiva saker också. Har mött personer i fyrtioårsåldern som pratar orimligt mycket om sin gymnasietid t ex, då drar jag öronen åt mig. Det handlar liksom om en balans.

Tänker du att det är fel att älta? Positivt som negativt?

Vad är det som gör att du drar öronen åt dig? Att personen är konstig som ältar ? Bara nyfiken :)
  • Anonym (Lost)
    Anonym (Trixan) skrev 2023-11-30 12:46:40 följande:
    Varför ska nån säga till nån annan att släppa sitt ältande??

Älta är underskatta. Vill du inte lyssna på en ältande person är det väl bara att låta bli?

Själv har jag några jag ältar mycket tillsammans med och ältande hjälper särskilt för att läka komplexa svåra trauman. För mig är det så iallafall.
    För att personen i fråga mår dåligt av det och fastnar i en olycklig situation pga sin oförmåga att släppa det som varit. 

Många mår inte alls bra av att älta. 

Sen är det konstigt att ta upp sina problem gång på gång och samtidigt förvänta sig att ingen kommer att försöka ge råd. Att dessutom inte förstå att människor man klagar till kommer att ge råd baserade på deras egna erfarenheter och istället ta illa upp och tolka det som om man är tvingad att följa dessa råd är också väldigt udda. 

Det är även stor skillnad att ha en grupp personer man ältar tillsammans med under samförstånd och att älta på ett av Sveriges största diskussionsforum. Vill man inte ta del av andras åsikter och råd är det väldigt korkat att lufta sina bekymmer på ett diskussionsforum. Då är det mycket bättre att söka sig till likasinnade under mer privata omständigheter. 
  • Anonym (L)

Alla gillar väl att tänka tillbaka på roliga minnen, men att alltid vara fast i gammal skit och dra upp samma saker om och om igen i årtionden förpestar både ens egen omgivning och andras.

jag har en sådan familjemedlem, det är pest och umgås då det hela tiden ska snackas "förr". i grunden tror jag att denna person inte har bearbetat och gått vidare från det som varit. Personen har inget nytt bra i sitt liv som den kan fokusera på och berätta om, få nya händelser att dela med sig om, inga hobbies och dålig på kallprat. Det har gått så långt att vi andra undviker personen och begränsar våra möten.

nej någonstans måste dessa bittra ältande personerna inse att andra inte orkar med åratal av detta beteendet och söka hjälp på riktigt. ett enormt slöseri av liv att vara fast i det gamla så länge så inget nytt kan komma in och ta plats.

Svar på tråden Man ska se framåt