Anonym (Trixan) skrev 2023-11-30 12:46:40 följande:
Varför ska nån säga till nån annan att släppa sitt ältande??
Älta är underskatta. Vill du inte lyssna på en ältande person är det väl bara att låta bli?
Själv har jag några jag ältar mycket tillsammans med och ältande hjälper särskilt för att läka komplexa svåra trauman. För mig är det så iallafall.
För att personen i fråga mår dåligt av det och fastnar i en olycklig situation pga sin oförmåga att släppa det som varit.
Många mår inte alls bra av att älta.
Sen är det konstigt att ta upp sina problem gång på gång och samtidigt förvänta sig att ingen kommer att försöka ge råd. Att dessutom inte förstå att människor man klagar till kommer att ge råd baserade på deras egna erfarenheter och istället ta illa upp och tolka det som om man är tvingad att följa dessa råd är också väldigt udda.
Det är även stor skillnad att ha en grupp personer man ältar tillsammans med under samförstånd och att älta på ett av Sveriges största diskussionsforum. Vill man inte ta del av andras åsikter och råd är det väldigt korkat att lufta sina bekymmer på ett diskussionsforum. Då är det mycket bättre att söka sig till likasinnade under mer privata omständigheter.