• rumpnissen

Yoga

Tjena! Jag ska börja träna Yoga. Tänkte höra med er hur jag skall göra med mat. Äta innan eller efter? Passet börjar rätt sent, så jag tror det blir jobbigt att äta ca 21 på kvällen. Kom gärna med tips till en liten nybörjare!

• Svar på tråden Yoga
  • jojjo113

Man ska inte vara för mätt (för då blir det jobbigt) men man ska inte vara för hungrig (för då tänker man bara på mat) Så ät ett tag innan är mitt råd (2 timamr innan brukar jag äta ungefär)

• Arcane

Det är lite olika beroende på vilken form av yoga du ska utöva. Om det är den mer traditionella formen där man gör mycket andningsövningar som t ex böljandning där magen används väldigt mycket, rekommenderar man att avstå från föda 2 timmar innan och 4 timmar efter. Men det kan vara rätt svårt och är nog mest för riktiga yogis som klarar av att inte äta så värst ofta!
    Käka innan du, men ta något lite lättare...inte typ en pizza eller så.

• Maggisen

Du ska äta både innan och efter träning. Ät middag som vanligt, den tid det passar dig innan passet. Och ät sedan ett kvällsmål efter träningen så att din kropp får näring och kan återhämta sig och bli starkare av träningen istället för att brytas ned i brist på mat och näring.

Lycka till med träningen!

• Arcane

Maggisen: Förutsatt hon ska gå på typ poweryoga eller annan liknande aerobics - yoga, annat som gäller i de traditionellare formerna.
    Det där är ju ett generellt tips vad gäller all fysisk ansträngning.

• Maggisen

Absolut är det skillnad på yoga och yoga. Jag vill dock påpeka vikten av mat i samband med träning (yoga som annan typ av träning). Själv tycker jag att 6-7 timmar utan mat inte är ett sunt utan anser att man bör äta med 3-4 timmars mellanrum. Detta oberoende träninggrad.

• rumpnissen

Jag ska träna Asthanga Yoga eller vad det heter!!! Vad ni är goa som hjälper mig

• Maggisen

Då Asthanga Yoga är en fysiskt krävande form av yoga så tycker jag att du ska äta precis som vid vilken träning som helst.

Lycka till!

• Arcane

Ja, precis. Själv klarar jag inte av att vänta så många timmar. För mig funkar det att äta något lätt en timma före och en halvtimma efter beroende på hur långt pass jag gör och vilket.

Olika pass i olika yogaformer är förstås olika fysiskt krävande.
    Så länge man inte klämmer i sig något svårsmält eller väldigt mycket mat. Inte så kul om man står i en upp och ner ställning när man precis har ätit!
    Hoppas du får en trevlig upplevelse av att utöva yoga rumpnissen.

• rumpnissen

Tack! Ska bli spännande!

• Ariella

Jag har tränat ganska mycket ashtangayoga och tänkte bara säga att ät inte en stadig middag för nära inpå passet - det kan göra att du mår jätteilla. Ät istället en måltid kanske 3-4 timmar innan och ta sedan en frukt eller något om du blir hungrig igen.

Svar på tråden Yoga