• Anonym (Britta)

Erfarenhet fotsvamp

Nån? Läk menade det är fotsvamp, rodnad, ömhet, huden flagar lite...o kan stämma då jag vinterbadar. Fuktigt vått flera ggr i veckan. Fick salva som jag tagit som en kur. Han skrev ut tabletter men avvaktat ännu pga att dom ger förhöjda levervärden. Det är stortån o nästa tå som drabbats, o är lite blånande o svullen. Dessa symtom tycker jag inte det står om. Hur hade ni det? O gick det bort utan piller??? Tack för svar.

• Svar på tråden Erfarenhet fotsvamp
  • Yllop

Har jag förstått det här rätt?
    Du vill inte äta medicin som en utbildad läkare skrivit ut, men du är beredd att lyda råd av amatörläkare på Familjeliv är villiga att dela med sig av?

Ta de mediciner som är ordinerade. Läkaren har väl skrivit ut dem av en orsak.
    Hade du inte behövt dem hade du inte fått något recept.

• Anonym (Britta)

Delvis. Han rekommenderade även salvan, man kan försöka med den sa han. Därav tänkte jag kolla om nån lyckats bli av med fotsvamp med enbart salvan.

• Anonym (Normal man)

Ja, jag botade fotsvamp med först Cortimyk och sedan Daktar.
    Det är samma antisvamp-ämne i båda, men Cortimyk lindrar även klåda som kan kan ha under behandlingens början. Följ anvisningarna, dvs fortsätt behandla 2 veckor efter att svampen verkar vara borta.

Däremot verkar nagelsvamp vara extremt svår att bota med salvor/krämer.
    Jag tror det är samma svamp för fotsvamp och nagelsvamp.
    Det finns massor av videos på Youtube om hur man "enkelt" botar nagelsvamp, men min åsikt är att det inte funkar för de flesta. Nagelvampen är skyddad under nageln.
    Jag har nyligen avslutat en behandling med Terbinafin tabletter. Nageln växer långsamt, så den skadade delen har inte hunnit växa bort helt. Förhoppningsvis är svampen helt död, och då kommer ny frisk nagel växa ut helt.

• Anonym (F)

Jag hade fotsvamp på fotryggen. Kliade så det blödde. Försvann efter bara några dagar med salva.
    Har även nagelsvamp och försöker bota själv med gelé men har gett upp. 

Svar på tråden Erfarenhet fotsvamp