• Anonym (Maja)

    Dålig självkänsla när andra beter sig illa

    Har ett problem som är att om någon är otrevlig eller beter sig illa så tar jag så himla illa vid mig. Tar det väldigt personligt och blir ledsen, känner mig liten och bär med mig det ett bra tag efter. Nu är de allra flesta som tur är fina människor men råkade ut för flera i en grupp på min utbildning då jag skulle föreläsa i veckan och detta sitter fortfarande i. Nån av dem kändes som ett riktigt elakt rötägg och det är just den typen jag tycker är värst, som verkar sakna empati totalt och verkar njuta av att förnedra andra. 
    Hur ska man tänka och bete sig i dessa sammanhang? Kommer ju definitivt behöva ha med personen att göra igen iom vi läser samma utbildning. Detta är ju också ett problem i mig själv jag måste lära mig hantera. 

  • Svar på tråden Dålig självkänsla när andra beter sig illa
  • Anonym (Mia)

    Försök att tänka på det i termer om att du inte ger dem makten att få dig att må dåligt. De kan råka vara vilka skitstövlar de nu är och du kan vara helt emot vad de säger och står för, men du ger dem inte rätten att påverka ditt mående. 

    Elaka rötägg ska inte gå oemotsagda, men det finns inget självändamål i att bjäbba med idioter - det är bara slöseri med tid. Ta diskussioner som du finner intressanta och givande och ignorera annat. Håll hårt på dina personliga gränser och var lugn och respektfull (även när de inte är det) när du väljer att ta en strid.

Svar på tråden Dålig självkänsla när andra beter sig illa