• scrapparlotta

Kompletterande mammografi

Var på mammografi för nån vecka sen och har fått brev om att jag ska in och ta kompletterande bilder och även ultraljud. Livrädd! Nån som gjort detta och det inte visade nån cancer? Får man svar där och då? 

För ganska exakt ett år sen fick min mamma besked om att hon hade fått cancer och exakt 4 månader senare gick hon bort. Att jag ska få skiten nu får inte hända. Vi har knappt hunnit fattar att vår kära mamma/ mormor gått bort.  Vet inte hur mina barn skulle ta detta.  Usch....

• Svar på tråden Kompletterande mammografi
  • Lynx123

Förmodligen är bilderna inte helt skarpa och/eller så har du täta bröst så de vill vara på den säkra sidan. Brukar ta 1-2veckor att få resultat. Kram

• Arlene

Ja det hände mig, jag blev också rädd, men när jag var där för kompletterande bilder och ultra ljud, var det just för att bilderna inte varit bra.
    Dom sa att dom förstod att jag blivit nervös men att dom kallar för att vara säkra.
    Jag var inte den enda sa dom som det blivit så för.
    Så absolut behöver det inte vara något.

• scrapparlotta
    Lynx123 skrev 2023-12-03 20:09:05 följande:

Förmodligen är bilderna inte helt skarpa och/eller så har du täta bröst så de vill vara på den säkra sidan. Brukar ta 1-2veckor att få resultat. Kram

Oj tar det så långt tid innan man får svar, blir lång väntan.  Tack hoppas det är så som du säger.  
  • scrapparlotta
    Arlene skrev 2023-12-03 20:15:27 följande:

Ja det hände mig, jag blev också rädd, men när jag var där för kompletterande bilder och ultra ljud, var det just för att bilderna inte varit bra.
    Dom sa att dom förstod att jag blivit nervös men att dom kallar för att vara säkra.
    Jag var inte den enda sa dom som det blivit så för.
    Så absolut behöver det inte vara något.

Tack hoppas det är så. 
  • AnnaNils

Jag har blivit återkallad. Tyvärr inte för oskarpa bilder utan för att de sett något på bilderna som verkade misstänkt. Fick ta fler bilder, göra ultraljud samt biopsi. Mitt var godartat. Men tyvärr skapade det en kvarvarande oro som jag inte riktigt blir av med.... när jag var där sa de att av 1000 rutin-mammografier blir ca 30 återkallade och av dem ha ca 6 cancer.

Jag vill inte skriva att det säkert inte är något för det vet man ju inte. MEN du har statistiken på din sida. Håller tummarna.

• scrapparlotta
    AnnaNils skrev 2023-12-03 20:33:22 följande:

Jag har blivit återkallad. Tyvärr inte för oskarpa bilder utan för att de sett något på bilderna som verkade misstänkt. Fick ta fler bilder, göra ultraljud samt biopsi. Mitt var godartat. Men tyvärr skapade det en kvarvarande oro som jag inte riktigt blir av med.... när jag var där sa de att av 1000 rutin-mammografier blir ca 30 återkallade och av dem ha ca 6 cancer.

Jag vill inte skriva att det säkert inte är något för det vet man ju inte. MEN du har statistiken på din sida. Håller tummarna.

Tack Glad behöver höra sånt nu. Jag ska in nu idag på fm här. 
  • Lynx123

Det kommer att gå bra! Du är superduktig som går på kontroller...det kommer att löna sig i ditt liv. 

• scrapparlotta
    Lynx123 skrev 2023-12-04 10:08:05 följande:

Det kommer att gå bra! Du är superduktig som går på kontroller...det kommer att löna sig i ditt liv. 

Tack   Hjärta dom hittade nåt litet på ultraljudet som dom tog prov på.  Så nu är det tre veckors jobbig väntan....
  • Lynx123

Ja det är jättejobbigt att vänta. Försök tänka på att det varken hjälper eller gör det värre att oroa sig. Tänk också på att OM det skulle vara bröstcancer så är prognosen extremt god! Inte kul, så klart, men det går att bota. Kram

• scrapparlotta
    Lynx123 skrev 2023-12-04 21:31:37 följande:

Ja det är jättejobbigt att vänta. Försök tänka på att det varken hjälper eller gör det värre att oroa sig. Tänk också på att OM det skulle vara bröstcancer så är prognosen extremt god! Inte kul, så klart, men det går att bota. Kram

Tack Hjärta Ja jag försöker tänka så men har varit svårt att sova inatt.  Mamma fick sitt cancerbesked den 23 december förra året. Försöker tänka att vad vore oddsen att jag får samma besked exakt ett år efter. Vet inte hur mina barn skulle klara sånt besked. Dom stod sin mormor väldigt nära... så att jag också ska få det kommer bli tufft för dom.  

Men det är bara att vänta nu...
  • Lynx123

Beklagar sorgen med din mamma, verkligen. Förstår att tankarna flyger runt i huvudet. I ditt fall är det dock frågan om något väldigt litet så OM det är elakartat är det säkert helt annorlunda från vad din mamma hade. Försök hitta något som hjälper - från träning till att binge-kolla The Kardashians. Spelar ingen roll vad det är - men var lite extra snäll mot dig själv. De tre veckorna kommer att gå både långsamt och snabbt i omgångar. Försök fylla dem med smått och stort som är roligt/givande/intressant. Kram

• scrapparlotta
    Lynx123 skrev 2023-12-05 06:31:07 följande:

Beklagar sorgen med din mamma, verkligen. Förstår att tankarna flyger runt i huvudet. I ditt fall är det dock frågan om något väldigt litet så OM det är elakartat är det säkert helt annorlunda från vad din mamma hade. Försök hitta något som hjälper - från träning till att binge-kolla The Kardashians. Spelar ingen roll vad det är - men var lite extra snäll mot dig själv. De tre veckorna kommer att gå både långsamt och snabbt i omgångar. Försök fylla dem med smått och stort som är roligt/givande/intressant. Kram

Tack för din omtanke Hjärta
  • AnnaNils

Usch vad jobbigt, jag vet exakt hur det känns. Håller alla tummar för att det ska vara godartat! OM inte så är det upptäckt tidigt och det finns bra behandlingar.

Kämpa....

• Lynx123

Hej! Hur känns det? Hoppas att du kan hitta glädjeämnen och skifta fokus från väntan lite. Behöver du skriva av dig så finns jag här. Kram

Svar på tråden Kompletterande mammografi