• heimdalsgate

    Bostadsrätt - inget vatten

    Jag bor i en bostadsrätt. Det är två lägenheter i huset, den jag bor i och grannen under. Vaknade upp imorse med att det inte kom något vatten i kranen.
    Grannen under bygger om och bor inte där just nu. De åkte dit och kollade och har inte heller vatten. Alla andra i föreningen har vatten.

    Kommunen säger att de är oskyldiga, ingenting avstängt i mitt område.
    Grannen bygger om och hade ingen uppvärmnin på. Natten till igår var det runt 15-
    Min killgissning är att rören under huset har fryst. De har ställt dit värmefläktar nu men nu på kvällen fortfarande inget vatten.
    Har pratat med ordföranden i föreningen som först bad oss ringa kommunen (varför skulle det drabba bara vårat hus och inte huset 2 meter bort?)
    Sen svarade han inte på hela dagen. Nu har han pratat med grannen under och antyder att vi gemensamt stängt av vattnet till båda lägenheterna tillsammans.
    Vad ska jag göra? Vem är ansvarig?

  • Svar på tråden Bostadsrätt - inget vatten
  • Anonym (abc)

    Det är styrelsen som ansvarar, så du får ligga på dom. För jag antar att det är en liten förening som hanterar förvaltningen själv?

  • heimdalsgate
    Anonym (abc) skrev 2023-12-05 20:28:27 följande:

    Det är styrelsen som ansvarar, så du får ligga på dom. För jag antar att det är en liten förening som hanterar förvaltningen själv?


    Ja exakt, pytteförening. Kanske 15 bostadsrätter. Får ligga på ordföranden då. Har jag rätt att kräva att han tar dit rörmokare osv?
  • Anonym (Brf)

    Det ska framgå av stadgarna vem som ansvarar för vattenledningarna. Ofta är det föreningen (ni alla br-innehavare tillsammans) men det måste inte vara så. Om grannen orsakat skada på ledningarna är det grannen som är ansvarig för det. 

  • Anonym (Brf)
    heimdalsgate skrev 2023-12-05 20:34:25 följande:
    Ja exakt, pytteförening. Kanske 15 bostadsrätter. Får ligga på ordföranden då. Har jag rätt att kräva att han tar dit rörmokare osv?
    Ja du borde inte behöva reda ut detta oavsett, det måste styrelsen göra. Sen kan grannen kanske bli ekonomiskt ansvarig men styrelsen måste fixa det akuta problemet.
  • viktorjohan

    Eftersom grannen renoverar är det möjligt/troligt att nån stängt av vattnet för att dra om eller byta rör/Blandare etc. Ni har i så fall gemensam vattenmatning.

    Jag renoverade en lägenhet en gång som hade gemensam matning med flera andra lägenheter. Jag monterade då egna avstängnibgsventiler på inkommande rör till min lägenhet. Sen kunde jag renovera i lugn och ro utan att påverka grannarna.

    Hursomhelst är det föreningen som ska lösa ditt problem. 

  • Friger

    Brf är oftast den ansvarige för vatten på den biten. Du bråkar med Brf. Kräv att de tar ut en rörmokare som felsöker problemet.


    Sen är det deras jobb att komma med killgissningar och lösningar på problemet.

Svar på tråden Bostadsrätt - inget vatten