Snart 8 åring med koncentrationssvårigheter
Hej
Har ett barn som snart fyller åtta år. Hen går i förstaklass. För någon månad sen bytte klassen lärare och då framkom det att hen har stora koncentrationssvårigheter. Enligt läraren gör inte hen det den ska under lektionstid i arbetsboken. Hen verkar inte heller lyssna på det läraren säger när hon står och undervisar och får därför upprepa detta för mitt barn efteråt. Enligt läraren (och även mig utifrån det jag ser hemma) så har hen inte svårt att lära sig saker utan det är som sagt koncentrationen som brister, framförallt när något inte är roligt. Mitt barn har därför fått ta hem extraläxor för att hinna ikapp. Hemma är det inga större problem när hen väl sitter med läxorna, men det tar ju mycket tid då hen har långa dagar i skolan/ på fritids och är trött.
Vet att mitt barn kan vara ganska disträ och man får påminna och tjata en del om saker. Hen säger ofta att hen glömmer.det man sagt.
Har själv funderat lite på om det ev skulle handla om ADD men tänker samtidigt att barn generellt sett i den åldern kan ha svårt med koncentrationen . Vet inte alls hur jag ska tänka!
Finns det någon med liknande erfarenhet och hur gick ni tillväga?