• tjejanonym

Snart 8 åring med koncentrationssvårigheter

Hej

Har ett barn som snart fyller åtta år. Hen går i förstaklass. För någon månad sen bytte klassen lärare och då framkom det att hen har stora koncentrationssvårigheter. Enligt läraren gör inte hen det den ska under lektionstid i arbetsboken. Hen verkar inte heller lyssna på det läraren säger när hon står och undervisar och får därför upprepa detta för mitt barn efteråt. Enligt läraren (och även mig utifrån det jag ser hemma) så har hen inte svårt att lära sig saker utan det är som sagt koncentrationen som brister, framförallt när något inte är roligt. Mitt barn har därför fått ta hem extraläxor för att hinna ikapp. Hemma är det inga större problem när hen väl sitter med läxorna, men det tar ju mycket tid då hen har långa dagar i skolan/ på fritids och är trött.

Vet att mitt barn kan vara ganska disträ och man får påminna och tjata en del om saker. Hen säger ofta att hen glömmer.det man sagt.

Har själv funderat lite på om det ev skulle handla om ADD men tänker samtidigt att barn generellt sett i den åldern kan ha svårt med koncentrationen . Vet inte alls hur jag ska tänka! 

Finns det någon med liknande erfarenhet och hur gick ni tillväga?

• Svar på tråden Snart 8 åring med koncentrationssvårigheter
  • tuxxe

Eftersom att du tar upp NPF så?.

Har ni NPF-Diagnoser inom era respektive familjer och släkt?tänk föräldrar,syskon,kusiner osv?

hur är det med barnets skärmvanor?

det finns rätt mycket forskning som påvisar att skärmanvändning bland unga människor ger kraftiga negativa effekter på individens koncentrationsförmåga.
    tok tok, youtube, insta och den typen av saker kräver ju knappast något tålamod eftersom att man matas med information och stimuli och det gör att man inte tränar upp sitt förmåga på att hålla fokus och koncentration i längre perioder.

• tjejanonym
    tuxxe skrev 2023-12-06 23:34:01 följande:

Eftersom att du tar upp NPF så?.

Har ni NPF-Diagnoser inom era respektive familjer och släkt?tänk föräldrar,syskon,kusiner osv?

hur är det med barnets skärmvanor?

det finns rätt mycket forskning som påvisar att skärmanvändning bland unga människor ger kraftiga negativa effekter på individens koncentrationsförmåga.
    tok tok, youtube, insta och den typen av saker kräver ju knappast något tålamod eftersom att man matas med information och stimuli och det gör att man inte tränar upp sitt förmåga på att hålla fokus och koncentration i längre perioder.

Det är bara en tanke som har dykt upp ang NPF. Barnets pappa är precis likadan men har aldrig utretts för någon NPF-diagnos. Pappan är väldigt virrig, disträ, man får påminna då han glömmer saker, har svårt att göra två saker samtidigt osv. Vi är dock separerade sen flera år tillbaka.

Jag har också läst om det här med hur skärmvanor kan påverka koncentrationen. Om mitt barn skulle få skulle hen utan några problem kunna sitta framför tv'n fleeera timmar i sträck. Hemma hos mig har vi begränsat detta så hen är utan skärm flera dagar i veckan. Vi tidsbegränsar även de dagar hen får sitta med skärm. Har pratat om detta med hens pappa men han är nog inte riktigt på min sida gällande skärmtid även om han säger att han har dragit ner på skärmtiden där också. Bl.a. fick barnet en egen dator när hen fyllde 7 år (utan att pappan diskuterade saken med mig först).
Svar på tråden Snart 8 åring med koncentrationssvårigheter