• Anonym (Sjuk?)

Jobba med personlig utveckling?

Jag är nyfiken på era uppfattningar om personer som arbetar utan traditionell utbildning med personlig utveckling? 

Alltså har som affärsidé att bara slänga runt massa floskler och självhjälpsteorier utan att liksom ha en adekvat utbildning för detta alls. 

Själv ser jag dessa sökare som både obehagliga och nästintill sjuka/sköra/skadade människor som försöker att rädda andra istället för att ta hand om sig själva. Hur uppfattar ni detta? 

• Svar på tråden Jobba med personlig utveckling?
  • Anonym (Psycho)
    Anonym (Sjuk?) skrev 2023-12-07 22:37:41 följande:
    Jobba med personlig utveckling?

Jag är nyfiken på era uppfattningar om personer som arbetar utan traditionell utbildning med personlig utveckling? 

Alltså har som affärsidé att bara slänga runt massa floskler och självhjälpsteorier utan att liksom ha en adekvat utbildning för detta alls. 

Själv ser jag dessa sökare som både obehagliga och nästintill sjuka/sköra/skadade människor som försöker att rädda andra istället för att ta hand om sig själva. Hur uppfattar ni detta? 

Fenomenet som sådant håller jag med om är fruktansvärt obehagligt, eftersom det allt som oftast känns som att det är frågan om kallt beräknande personer som utnyttjar och skor sig på andras dåliga mående och desperata sökande efter nåt som kan få dem att må bättre... Däremot delar jag inte alls din uppfattning om att de som ägnar sig åt den här typen av verksamhet själva är "sjuka/sköra/skadade människor som försöker att rädda andra istället för att ta hand om sig själva" - tvärtom! Jag tror som sagt att de ofta är kalla, beräknande personer, som inte öht har vare sig något eget dåligt mående, eller något intresse av att faktiskt hjälpa någon. Det finns så klart säkert undantag, men överlag har jag en känsla av att det är så här...

Sen en anan sak: jag kan inte låta bli att fundera lite över din formulering här:
    Anonym (Sjuk?) skrev 2023-12-07 22:37:41 följande:
    Själv ser jag dessa sökare som både obehagliga och nästintill sjuka/sköra/skadade människor som försöker att rädda andra istället för att ta hand om sig själva. 
    Det du säger här är ju att sjuka, sköra och/eller skadade människor som sätter andra framför sig själva är obehagliga, vilket känns minst sagt märkligt - vad gäller biten om att sätta andra framför sig själv är det väl dessutom inte bara inte obehagligt, utan till och med en ganska fin egenskap (så länge den inte går till överdrift och blir på bekostnad av personens eget mående).

Så hur tänkte du här?
Svar på tråden Jobba med personlig utveckling?