Förklimakteriet
Jag är ganska säker på att jag kommit in i förklimakteriet utifrån de symptom jag upplever (som inte beror på händelser i mitt liv) men den lokala kvinnokliniken utgår endast utifrån om man har värmevallningar vilket är ett av få symptom jag inte har men i princip allt annat. Eftersom ETT av mina symptom är lägre sinnesstämning så tycker de att jag ska prova antidepressiva. Mina blodprover är normala (inga hormontester är dock gjorda och forskning säger ändå att det är symptom som är viktigare än det eftersom hormoner kan variera kraftigt från dag till dag).
Jag känner dock att jag hellre skulle vilja ha möjligheten att åtminstone diskutera hormonterapi eller få iaf prova det ett tag före antidepressiva eftersom det är så många andra symptom. Därför undrar jag om ni råkar veta någon klinik/gynekolog som ni upplevt som öppna för samtal kring det. Jag är bara 39 vilket jag också fått höra att jag är för ung för förklimakteeiet även om jag förstått att det finns många som börjar omkring då