• Mädchen

Förklimakteriet

Jag är ganska säker på att jag kommit in i förklimakteriet utifrån de symptom jag upplever (som inte beror på händelser i mitt liv) men den lokala kvinnokliniken utgår endast utifrån om man har värmevallningar vilket är ett av få symptom jag inte har men i princip allt annat. Eftersom ETT av mina symptom är lägre sinnesstämning så tycker de att jag ska prova antidepressiva. Mina blodprover är normala (inga hormontester är dock gjorda och forskning säger ändå att det är symptom som är viktigare än det eftersom hormoner kan variera kraftigt från dag till dag).

Jag känner dock att jag hellre skulle vilja ha möjligheten att åtminstone diskutera hormonterapi eller få iaf prova det ett tag före antidepressiva eftersom det är så många andra symptom. Därför undrar jag om ni råkar veta någon klinik/gynekolog som ni upplevt som öppna för samtal kring det. Jag är bara 39 vilket jag också fått höra att jag är för ung för förklimakteeiet även om jag förstått att det finns många som börjar omkring då 

• Svar på tråden Förklimakteriet
  • Lynx123

Hej! Du är i en ganska typisk ålder för förklimakteriet. Om du känner att du inte får den  utredning du behöver kan du kanske vänds dig till en annan vc eller gynekolog. Har du talat med en psykolog om dina negativa känslor? Att börja med antidepressiva eller hormoner låter som något längre ner på vägen, först bör du nog ta tag i den mentala biten. Kram

• Mädchen

Jag har pratat med en psykolog. Mina symptom för i princip tvärdöd libido, hjärndimma, tappa ord, ångest från ingenstans och utan anledning och annat började cirka 1,5 år innan depressionen kom. Jag har alltid haft väldigt hög libido och haft mycket egen lubrikation men har nu närapå noll och detta kom under nykärsfasen med min nuvarande, fantastiska, sambo. Jag har väldigt svårt att förstå varför jag ska behandla den senare uppkomna depressionen först när det skulle kunna vara hormoner som orsakar/påverkar även den. Jag uppskattar omtanken men vill alltså ha hjälp att hitta en klinik som i alla fall är villig att diskutera det med mig och inte bara fastna vid den ledsna biten eftersom jag tydligen var osmart som inte började söka hjälp innan även den uppstod eftersom det är den biten som alla fastnar vid. Jag lider oerhört av att inte ha libido alls och min hjärndimma.

• Mädchen

Det svåra är att där jag bor finns det i princip bara ett ställe att söka vård på (liten ort i Norrland). Jag kan tänka mig att resa för att söka vård hos någon annan och det är därför jag ber om tips utifrån er andras erfarenheter. :)

• Agda90
    Mädchen skrev 2023-12-08 09:01:41 följande:

Jag har pratat med en psykolog. Mina symptom för i princip tvärdöd libido, hjärndimma, tappa ord, ångest från ingenstans och utan anledning och annat började cirka 1,5 år innan depressionen kom. Jag har alltid haft väldigt hög libido och haft mycket egen lubrikation men har nu närapå noll och detta kom under nykärsfasen med min nuvarande, fantastiska, sambo. Jag har väldigt svårt att förstå varför jag ska behandla den senare uppkomna depressionen först när det skulle kunna vara hormoner som orsakar/påverkar även den. Jag uppskattar omtanken men vill alltså ha hjälp att hitta en klinik som i alla fall är villig att diskutera det med mig och inte bara fastna vid den ledsna biten eftersom jag tydligen var osmart som inte började söka hjälp innan även den uppstod eftersom det är den biten som alla fastnar vid. Jag lider oerhört av att inte ha libido alls och min hjärndimma.

Dina symtom skulle kunna vara en hel del annat än förklimateriet. Har du kollat upp din sköldkörtel?

En annan sak är kosten. Det vi äter påverkar hormonerna.  
  • Mädchen

Via blodprov har de kollat bland annat järn, sköldkörtel, b-vitamin och liknande och allt var normalt. Jag äter bra kost och varken röker, dricker, snusar eller tar annat och har aldrig gjort. Alltid varit fysiskt aktiv så hittar inget där att anmärka på heller. Mina menstruationscykler har blivit långsamt längre och jag har fått pms-besvär (som jag aldrig haft problem av tidigare) som också bara ökat i intensitet. Det är alltså totalen av alla mina symptom och att blodprover inte visat något som gör att jag misstänker förklimakteriet. Även symptom jag inte nämnt här i tråden ännu. 

• Mädchen

Jag kastar också in en länk till en informationssida om förklimakteriet/klimakteriet som är den mest sammansatta jag hittat hittills menopausewiki.ca/ ( komplett med länkar och till aktuell forskning, dock på engelska) för andra som kanske letar allmän information. Det är delvis kopplat till ett engelskspråkigt forum där man kan diskutera sina symptom. Dock är det där svårt för mig att få hjälp med svenska kliniker, vilket är anledningen till att jag skriver här. :) www.reddit.com/r/Menopause/ är länken till forumet.

• Agda90
    Mädchen skrev 2023-12-08 09:32:29 följande:

Via blodprov har de kollat bland annat järn, sköldkörtel, b-vitamin och liknande och allt var normalt. Jag äter bra kost och varken röker, dricker, snusar eller tar annat och har aldrig gjort. Alltid varit fysiskt aktiv så hittar inget där att anmärka på heller. Mina menstruationscykler har blivit långsamt längre och jag har fått pms-besvär (som jag aldrig haft problem av tidigare) som också bara ökat i intensitet. Det är alltså totalen av alla mina symptom och att blodprover inte visat något som gör att jag misstänker förklimakteriet. Även symptom jag inte nämnt här i tråden ännu. 

Har du själv sett provsvaren eller har du nöjt dig med läkarens svar att allt är normalt?

Jag har själv problem med sköldkörteln, har haft järn brist, b-vitamin brist och d-vitamin brist. Om inte jag själv hade sett mina provresultat så hade inget gjorts. 
    September 2018 (det året vi hade en fantastiskt varm sommar!!!) låg mitt d-vitamin "på gränsen" till brist. Efter en hel sommar med mycket sol hade jag brist!
    Det var inget läkaren hade tänkt skulle kollas upp för det låg ju på gränsen. Att tänka längre än näsan räckte var visste inte möjligt. 

Så kolla din journal och vad du hade för värde. 
  • Anonym (Hormonprov)
    Mädchen skrev 2023-12-08 09:32:29 följande:

Det är alltså totalen av alla mina symptom och att blodprover inte visat något som gör att jag misstänker förklimakteriet. Även symptom jag inte nämnt här i tråden ännu. 

Detta var min tanke också - när man lägger ihop allt det du nämner känns det onekligen som att det är just förklimakteriet. Jag tänker att det absolut enklaste väl är att bara ta hormonprover, så får du svar på om det är hormonerna som spökar eller inte? Det finns ju diverse tjänster på nätet som erbjuder självtester - ett exempel hittar du här, och det är bara att googla så hittar du fler Glad 

Lycka till!
  • Anonym (Emma)

Har sagt det förut i trådar, men tipsar igen:

Leta upp Monika Björn på Instagram. Hennes sida innehåller så mycket om klimakteriet. Tyvärr en rejäl käftsmäll i uppvaknande av hur urusel kvinnovården är... 

"Stark genom klimakteriet" heter Monika på instagram. 

Finns även en facebooksida kopplad där det finns tips på vårdgivare som faktiskt förstår detta med klimakteriet och kan ge behandling därefter.

Det finns fler som pratar om klimakteriet. Såg att Karin Adelsköld hade haft en livesändning om det igår exempelvis. Tänker att Monika ändå är en bra start att läsa på hos. 

• Mädchen
    Anonym (Emma) skrev 2023-12-08 10:16:15 följande:

Har sagt det förut i trådar, men tipsar igen:

Leta upp Monika Björn på Instagram. Hennes sida innehåller så mycket om klimakteriet. Tyvärr en rejäl käftsmäll i uppvaknande av hur urusel kvinnovården är... 

"Stark genom klimakteriet" heter Monika på instagram. 

Finns även en facebooksida kopplad där det finns tips på vårdgivare som faktiskt förstår detta med klimakteriet och kan ge behandling därefter.

Det finns fler som pratar om klimakteriet. Såg att Karin Adelsköld hade haft en livesändning om det igår exempelvis. Tänker att Monika ändå är en bra start att läsa på hos. 

Tack så mycket! Ska kika, det känns hoppfullt att det finns tips om vårdgivare där! Har också förstått hur lite utbildning många vårdgivare har om klimakteriet och allt runt det plus att vi som kvinnor själva i princip inte fått veta något innan man står där och funderar vad som händer. Jag är glad att det börjar pratas mer om. :)
Svar på tråden Förklimakteriet