• HeiHei

    Har en kompis.

    Jag har en kompis som tänker byta lägenhet, men har inte råd att betala 2x hyra i 3 månader.
    Jag har erbjudit henne att vara inneboende hos mig, då jag har ett ledigt rum och jag flyttar egentligen bara datorbordet ut till vardagsrummet och ställer in en extrasäng i datorrummet.
    Nu frågar hon vad jag skulle kunna tänka mig ta i hyra som inneboende!
    Jag är urusel på sånt.. vad ska jag ta för summa?

  • Svar på tråden Har en kompis.
  • Anonym (50/50)

    Kommer hon nyttja halva lägenheten så halva hyran, halva elen och halva bredbandet. Halva vattenkostnaden om den inte ingår.
    Om hon nyttjar mindre än halva lägenheten så räkna procent.

  • Anonym (50/50)

    Om du har bostadsrätt så halva avgiften och halva räntekostnaden. Men inte amorteringen.

  • HeiHei
    Anonym (50/50) skrev 2023-12-08 18:06:19 följande:

    Om du har bostadsrätt så halva avgiften och halva räntekostnaden. Men inte amorteringen.


    Jag bor i hyresrätt.
  • HeiHei
    Anonym (50/50) skrev 2023-12-08 18:05:02 följande:

    Kommer hon nyttja halva lägenheten så halva hyran, halva elen och halva bredbandet. Halva vattenkostnaden om den inte ingår.
    Om hon nyttjar mindre än halva lägenheten så räkna procent.


    Hon tänker nyttja sitt mobila bredband.
  • Anonym (50/50)

    Ok men halva hyran och halva elen är väl normalt om ni båda nyttjar lägenhetsytan lika mycket.
    Har hon ett mindre sovrum så kan ni ju dela 55/45 om det känns bättre för dig.
    Men halva elen och ev halva vattenkostnaden om den inte ingår i hyran.

    Mat och dyl gissar jag att ni kommer ha egna hyllor i kyl, frys och skafferi?

  • HeiHei
    Anonym (50/50) skrev 2023-12-08 18:17:55 följande:

    Ok men halva hyran och halva elen är väl normalt om ni båda nyttjar lägenhetsytan lika mycket.
    Har hon ett mindre sovrum så kan ni ju dela 55/45 om det känns bättre för dig.
    Men halva elen och ev halva vattenkostnaden om den inte ingår i hyran.

    Mat och dyl gissar jag att ni kommer ha egna hyllor i kyl, frys och skafferi?


    Som nämnt- inget är spikat. och jag kanske skulle ha skrivit att inga detaljer är "förhandlade" ännu..
    vattenkostnaden ligger i hyran. 
    Vi få sätta oss ner tror jag och räkna, kanske man kan samsas om mat.
    Hon är studerande och jag börjar praktik på måndag, så om man eventuellt sam köper ihop mat , jag får givet lägga ut extra då jag har tillkommande andra kostnader som kattmat och kattsand.
  • HeiHei
    Anonym (Hmm) skrev 2023-12-08 18:46:35 följande:

    Hur mycket betalar du i hyra? Jobbar du?


    I nuläget jobbar jag inte, börjar praktik på ett företag nu på Måndag.
    Min hyra ligger på 5523:- (Grundhyra 5192:- + Fordonsplats 330 Och på fordonsplatsens elförbrukning hamnar på samma elräkning som hushållselen.
  • Anonym (Hmm)
    HeiHei skrev 2023-12-08 18:59:16 följande:
    I nuläget jobbar jag inte, börjar praktik på ett företag nu på Måndag.
    Min hyra ligger på 5523:- (Grundhyra 5192:- + Fordonsplats 330 Och på fordonsplatsens elförbrukning hamnar på samma elräkning som hushållselen.
    Kommer det att innebära någon merkostnad för dig förutom elen?
Svar på tråden Har en kompis.