• Anonym (Panik)

Kliar ihjäl mig!

Hej, jag skriver nu detta mitt i natten pga att jag återigen inte kan sova och ligger och kliar ihjäl mig. Tips och råd uppskattas verkligen ifall ni tror att ni vet vad detta är. Jag har redan varit på vårdcentralen och dem trodde att jag fått utslag av ett virus, då jag haft lite feber och varit sjuk ungefär samtidigt som detta med klådan började för en vecka sen. Jag är dock fortfarande lite tveksam eftersom jag aldrig någonsin upplevt en sånhär intensiv klåda, undrar om det verkligen kan bero på ett vanligt virus?

Mina symptom:
    -utslag över hela kroppen (armar, ben, mage, rygg, lite på händer och fötter)
    -utslagen ser ut som massor av små röda prickar, knottror och klumpar över hela kroppen. har även fått lite små sår då jag river upp huden pga intensiv klåda
    -som sagt intensiv klåda. Den är värst på kvällar och nätter och jag har därför sovit jättedåligt det senaste. 

Jag har själv misstänkt skabb då jag hört hur extremt det kliar och det gör det på mig med. På vårdcentralen trodde dem dock inte att det var skabb eftersom dem inte såg ?skabbgångar? och jag hade heller inte så mycket utslag på händerna, enligt vc brukar skabb synas väldigt mycket på händerna. Känns heller inte helt logiskt att det vore skabb egentligen då jag för det första inte känner någon alls som har eller haft skabb nyligen. För det andra har inte min pojkvän eller någon annan jag är nära med symptom alls (inga utslag eller klåda). Jag sover i samma säng som min pojkvän och vi är närgångna så känns ganska ologiskt att det vore skabb då han inte känner något alls.

Men samtidigt har jag ingen aning om vad sjutton det kan vara, kliar som sagt extremt mycket och har aldrig upplevt något liknande innan. Kan det verkligen vara utslag pga virus eller vad tror ni här? Någon som haft nåt liknande? Uppskattar all hjälp!!

• Svar på tråden Kliar ihjäl mig!
  • Anonym (Panik)

Jag har förresten testat att ta antihistamin men det hjälper tyvärr inte. Det enda som hjälper litegrann är att lägga Aloe Vera på kroppen men klådan kommer snabbt tillbaka hela tiden.

• Anonym (Mea)

Kan det vara nässelutslag?

• EnAnonumius

Kan kanske vara dags att besöka läkaren....

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (e)
    EnAnonumius skrev 2023-12-09 05:42:56 följande:

Kan kanske vara dags att besöka läkaren....

Vad är personalen på vårdcentralen, bilmekaniker?
  • Anonym (Klådhatare)
    Anonym (Panik) skrev 2023-12-09 02:22:45 följande:
    Kliar ihjäl mig!

Hej, jag skriver nu detta mitt i natten pga att jag återigen inte kan sova och ligger och kliar ihjäl mig. Tips och råd uppskattas verkligen ifall ni tror att ni vet vad detta är. Jag har redan varit på vårdcentralen och dem trodde att jag fått utslag av ett virus, då jag haft lite feber och varit sjuk ungefär samtidigt som detta med klådan började för en vecka sen. Jag är dock fortfarande lite tveksam eftersom jag aldrig någonsin upplevt en sånhär intensiv klåda, undrar om det verkligen kan bero på ett vanligt virus?

Mina symptom:
    -utslag över hela kroppen (armar, ben, mage, rygg, lite på händer och fötter)
    -utslagen ser ut som massor av små röda prickar, knottror och klumpar över hela kroppen. har även fått lite små sår då jag river upp huden pga intensiv klåda
    -som sagt intensiv klåda. Den är värst på kvällar och nätter och jag har därför sovit jättedåligt det senaste. 

Jag har själv misstänkt skabb då jag hört hur extremt det kliar och det gör det på mig med. På vårdcentralen trodde dem dock inte att det var skabb eftersom dem inte såg ?skabbgångar? och jag hade heller inte så mycket utslag på händerna, enligt vc brukar skabb synas väldigt mycket på händerna. Känns heller inte helt logiskt att det vore skabb egentligen då jag för det första inte känner någon alls som har eller haft skabb nyligen. För det andra har inte min pojkvän eller någon annan jag är nära med symptom alls (inga utslag eller klåda). Jag sover i samma säng som min pojkvän och vi är närgångna så känns ganska ologiskt att det vore skabb då han inte känner något alls.

Men samtidigt har jag ingen aning om vad sjutton det kan vara, kliar som sagt extremt mycket och har aldrig upplevt något liknande innan. Kan det verkligen vara utslag pga virus eller vad tror ni här? Någon som haft nåt liknande? Uppskattar all hjälp!!

Några saker jag tänker så här på stående fot:

- Har du nyligen bytt tvättmedel/tvål/schampo/hudkräm eller liknande? 

- Har du ändrat din kost/börjat äta något du inte tidigare ätit?

- Har du nyligen köpt och använt svarta kläder utan att tvätta dem först?

- Är du inne i en psykiskt stressande/jobbig/tung period?

Alla dessa saker kan orsaka exakt den typ av klåda du beskriver. Det där med svarta kläder låter kanske som ett skämt, men faktum är att man kan reagera på det här viset på just svart textilfärg.

En mild hydrokortisonkräm kan hjälpa med den värsta klådan i väntan på att du kommer fram till vad som orsakar den. Jag hoppas verkligen att du får bukt med det snart - klåda, och speciellt klåda över hela kroppen, är ju nåt av det vidrigaste som finns!
  • Anonym (Klådhatare)
    Anonym (e) skrev 2023-12-09 10:18:36 följande:
    Vad är personalen på vårdcentralen, bilmekaniker?
    😆 Tänkte precis det samma...
  • Minfina

Hej! Har klådan kommit nu när kylan kommit? Många kan få denna klådan när det blir kallt, jag själv får det varje vinter. Jag använder salva med kortison i som lindrar finns på apoteket eller köp salva som är är riktigt fet. Jättejobbigt i know! Men testa o se om det hjälper.

• Anonym (Is)

Eksem pga kylan? Kortisonsalva plus en hudkräm utan parfym i som du smörjer med ofta. Fråga på apoteket. Kortisonkrämen får du på recept hos läkare.

• Anonym (Ta hand om dig)

Min erfarenhet om hudgrejer är att det ibland kan behövas mer en en grej.
    Det känns som att du beskriver köldeksem och även att lite antihistamin inte hjälper.

En veckas klåda är inte särskilt mycket, men personligen hade jag: skyddat mig mot kyla. Smörjt in kroppen med en återfuktande kräm. Käkat antihistamin, låtit bli apelsin och pepparkakor. Gått och lagt mig tidigt, samt siktat på att få i mig bra fetter. Dessutom hade jag övervägt kortison.... 

Detta är min "standard-fix" om huden börjar "bråka" och jag har dragit dessa slutsatser efter att också inte förstått hur min hud ska skötas när jag var yngre.

Precis som andra påpekat i tråden är det också viktigt att inte använda nya tvättmedel, eller otvättade kläder. På benen kanske du istället ska ha något som din hud gillar, såsom ull-silkes kläder, eller något annat som skyddar mot såväl kyla som kliande. För om din hud fungerar som min, så är det oerhört lätt att hamna i den onda klådcirkeln, vilket är att klådan bara ökar ju mer du kliar 

Svar på tråden Kliar ihjäl mig!