• Anonym (Müslitanten)

Hur mycket väger en dl müsli?

Finns det nån som vet hur mycket 1 dl av Finax glutenfria fruktmüsli väger? Och när jag ändå frågar: finns det nån som vet hur många pepparkakor det finns i ett 150g-paket av Sempers glutenfria pepparkakor?

• Svar på tråden Hur mycket väger en dl müsli?
  • Anonym (Müslitanten)

Ingen som vet?

• Anonym (Kim)

Ett tips är att väga det själv. Enklast också. Kan finnas viss vägledning på paketet. Likaså kan det finnas info om antal kakor I paketet. Annars kan det st vad en kaja väger och så vet du totalvikten så det en enkel match att räkna ut. 

Förresten varför är det viktigt? 

• Anonym (Müslitanten)
    Anonym (Kim) skrev 2023-12-11 08:59:17 följande:

Ett tips är att väga det själv. Enklast också. Kan finnas viss vägledning på paketet. Likaså kan det finnas info om antal kakor I paketet. Annars kan det st vad en kaja väger och så vet du totalvikten så det en enkel match att räkna ut. 

Ja, det har du givetvis rätt i, men fn är jag i en situation där jag tyvärr inte har någon möjlighet att själv väga müslin eller kolla antal kakor eller annan info på förpackningen.

För att jag vill kunna räkna ut energivärdet. Att jag ville veta antalet kakor var alltså för att kunna räkna ut vikt/kaka, för att sen kunna räkna ut hur många kalorier en kaka innehåller.
  • Aniiee

En dl müsli väger ca 35 gram.

Jag vet inte hur många pepparkakor sempwr ha I sina paket men en kommersiell pepparkaka väger i regel 8-10 g. 

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (r)

Är detta en del av en ätstörning? att du kanske faktiskt inte borde räkna på detta?

• Anonym (Müslitanten)
    Aniiee skrev 2023-12-11 10:34:10 följande:

En dl müsli väger ca 35 gram.

Jag vet inte hur många pepparkakor sempwr ha I sina paket men en kommersiell pepparkaka väger i regel 8-10 g. 

Tusen tack för detta! Verkligen!
    Anonym (r) skrev 2023-12-11 11:28:11 följande:

Är detta en del av en ätstörning? att du kanske faktiskt inte borde räkna på detta?

Ja. Fast det är ju trots allt min ensak, eller hur? 
  • Anonym (r)
    Anonym (Müslitanten) skrev 2023-12-13 09:20:53 följande:
    Tusen tack för detta! Verkligen!
    Anonym (r) skrev 2023-12-11 11:28:11 följande:

Ja. Fast det är ju trots allt min ensak, eller hur? 
    Nej, det är faktiskt inte ok att låta andra räkna på mat i din behandling för att du behöver mata din ätstörning med fakta.
  • Anonym (Müslitanten)
    Anonym (4 kg) skrev 2023-12-13 09:21:58 följande:

som en Les Paul

?
  • Anonym (Müslitanten)
    Anonym (r) skrev 2023-12-13 09:37:24 följande:
    Nej, det är faktiskt inte ok att låta andra räkna på mat i din behandling för att du behöver mata din ätstörning med fakta.
    Ok, if you say so Solig
  • Anonym (r)
    Anonym (Müslitanten) skrev 2023-12-13 09:56:33 följande:
    Ok, if you say so Solig
    Så egoistiskt att använda andra som verktyg i att långsamt dö, ja.  Det är inte hjälp. Ta ansvar för att bli bättre.
  • Anonym (Müslitanten)
    Anonym (r) skrev 2023-12-13 10:12:32 följande:
    Så egoistiskt att använda andra som verktyg i att långsamt dö, ja.  Det är inte hjälp. Ta ansvar för att bli bättre.
    Hm... hur får du det till att det är ett verktyg i att långsamt dö? Hur får du det till att det inte är en hjälp? Vet du vad jag ska använda det till? I så fall, hur i himmelens namn vet du det?
  • Anonym (r)
    Anonym (Müslitanten) skrev 2023-12-13 10:15:43 följande:
    Hm... hur får du det till att det är ett verktyg i att långsamt dö? Hur får du det till att det inte är en hjälp? Vet du vad jag ska använda det till? I så fall, hur i himmelens namn vet du det?
    Det finns ingen situation i en behandling mot ätstörning där patienten behöver veta vad en dl musli eller pepparkaka innehållerSolig
  • Anonym (Müslitanten)
    Anonym (r) skrev 2023-12-13 10:19:28 följande:
    Det finns ingen situation i en behandling mot ätstörning där patienten behöver veta vad en dl musli eller pepparkaka innehållerSolig
    Så du vet hur alla anorektiker tänker, och vad de ska ha kaloriinfo till?

Jag förstår att du inte är medveten om att det finns behandlingar där patienterna tillsammans med en dietist räknar på både energivärde och annat i sina matscheman, så att kaloriräkning alltså de facto är en konkret del av behandlingen. Nu är just den behandling jag fn är i tyvärr inte upplagd på detta sätt (vilket är anledningen till att jag får göra så gott jag kan på egen hand), men det innebär inte att upplägget i sig är på något sätt fel. Det enda som kan vara fel med kaloriräkning är om det används på ett destruktivt sätt, i syfte att nära ätstörningen, men du kan ju inte rimligtvis veta om det är så jag använder det - och ändå bara antar du... Jag kan hursomhelst upplysa dig om att jag inte använder det på ett destruktivt sätt.

Jag vill inte vara otrevlig, men en bra regel är att inte uttala sig om saker man faktiskt inte har koll på - speciellt inte om ens uttalande (som i ditt fall) går ut på att klanka ner på, anklaga och misstänkliggöra någon annan.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Müslitanten) skrev 2023-12-11 09:08:04 följande:
    Ja, det har du givetvis rätt i, men fn är jag i en situation där jag tyvärr inte har någon möjlighet att själv väga müslin eller kolla antal kakor eller annan info på förpackningen.

För att jag vill kunna räkna ut energivärdet. Att jag ville veta antalet kakor var alltså för att kunna räkna ut vikt/kaka, för att sen kunna räkna ut hur många kalorier en kaka innehåller.
    Förmodligen är du inskriven på något sjukhus pga din ätstörning och då SKA du heller inte ha någon möjlighet att varken väga eller kolla andra saker, för det hjälper dig inte alls att bli frisk. Så det var ju synd att någon här i tråden gav dig de uppgifterna. 
  • Anonym (Müslitanten)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-12-13 11:57:01 följande:
    Förmodligen är du inskriven på något sjukhus pga din ätstörning och då SKA du heller inte ha någon möjlighet att varken väga eller kolla andra saker, för det hjälper dig inte alls att bli frisk. Så det var ju synd att någon här i tråden gav dig de uppgifterna. 
    Se #15
  • Anonym (Müslitanten)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-12-13 11:57:01 följande:
    Ehmm... #14 menar jag så klart... sorry 🙈
  • Anonym (?)
    Anonym (Müslitanten) skrev 2023-12-13 13:03:02 följande:
    Ehmm... #14 menar jag så klart... sorry 🙈
    Köp en våg och väg själv. Om du är inlåst, be de som låst in dig fixa en våg och antalet pepparkakor i ett paket
Svar på tråden Hur mycket väger en dl müsli?