• Fängslad

    Rädd för människor/Gå ut.

    Jag skriver rädsla gör det är första anledningen till att jag lever som jag gör.

    Bakgrund 0-10 år otryggt familjehem, skrik, bråk och röra. 10-20 Mobbning, hot, våld, sexuella övergrepp. 20-30 Missbruk, mobbning, våld och hemlöshet. 30-40 ((Där jag är nu)) fått ett större kontaktnät, blivit nykter, har fast jobb och lägenhet samt en några bra vänner.

    Har under alla dessa ifrågasatt min manlighet. Alla verkade tycka jag var en tönt. Tjejer dissade mig och män hånade och tuppade sig mot mig. ((Men bryr mig inte alls om det där idag, är inte arg på någon))


    Har aldrig haft en relation. Mest pga av att jag är rädd för närhet och för det andra känns det som om jag kommer bli sårad eller lämnad.

    De senaste åren har jag arbetat mycket på mig själv och lärt mig sätta gränser. Men det här året har varit avgörande för min personliga utveckling. Har kommit i kontakt men likasinnade inom samma intresseområde och dom frågar alltid om jag vill komma och hänga, äta middag och göra andra saker. En tjej i sällskapet säger att det är ett ypperligt tillfälle att träffa någon speciell kvinna då det är några singlar där.

    Nu till problemet. Jag vågar inte och jag orkar inte. Jag får dåligt samvete när jag säger nej ((dom kan ju inte fråga varje helg)) hela tiden men samtidigt är jag mån av min egentid och mina intressen. Men känner också att jag måste ju gå ut och hitta på något. Det är som om livet bara sipprar ut och jag missar hela grejen.

    Varje helg tänker. Nu åker åker jag ut! Nu hittar jag på något men slutar alltid med att jag sitter hemma ensam. Både lugnt, skönt men ickså deprimerande.

    Alltså, vad missar jag, hur kan jag komma ur denna delsvis självalda ensamhet? Saknar umgänge och vänskap. Men samtidigt är allt så lugnt när jag är ensam.
    Känner typ att jag mår bra och dåligt samtidigt. 

  • Svar på tråden Rädd för människor/Gå ut.
  • Anonym (Chiff)
    Fängslad skrev 2023-12-09 18:41:07 följande:
    Rädd för människor/Gå ut.

    Jag skriver rädsla gör det är första anledningen till att jag lever som jag gör.

    Bakgrund 0-10 år otryggt familjehem, skrik, bråk och röra. 10-20 Mobbning, hot, våld, sexuella övergrepp. 20-30 Missbruk, mobbning, våld och hemlöshet. 30-40 ((Där jag är nu)) fått ett större kontaktnät, blivit nykter, har fast jobb och lägenhet samt en några bra vänner.

    Har under alla dessa ifrågasatt min manlighet. Alla verkade tycka jag var en tönt. Tjejer dissade mig och män hånade och tuppade sig mot mig. ((Men bryr mig inte alls om det där idag, är inte arg på någon))


    Har aldrig haft en relation. Mest pga av att jag är rädd för närhet och för det andra känns det som om jag kommer bli sårad eller lämnad.

    De senaste åren har jag arbetat mycket på mig själv och lärt mig sätta gränser. Men det här året har varit avgörande för min personliga utveckling. Har kommit i kontakt men likasinnade inom samma intresseområde och dom frågar alltid om jag vill komma och hänga, äta middag och göra andra saker. En tjej i sällskapet säger att det är ett ypperligt tillfälle att träffa någon speciell kvinna då det är några singlar där.

    Nu till problemet. Jag vågar inte och jag orkar inte. Jag får dåligt samvete när jag säger nej ((dom kan ju inte fråga varje helg)) hela tiden men samtidigt är jag mån av min egentid och mina intressen. Men känner också att jag måste ju gå ut och hitta på något. Det är som om livet bara sipprar ut och jag missar hela grejen.

    Varje helg tänker. Nu åker åker jag ut! Nu hittar jag på något men slutar alltid med att jag sitter hemma ensam. Både lugnt, skönt men ickså deprimerande.

    Alltså, vad missar jag, hur kan jag komma ur denna delsvis självalda ensamhet? Saknar umgänge och vänskap. Men samtidigt är allt så lugnt när jag är ensam.
    Känner typ att jag mår bra och dåligt samtidigt. 


    Är det torgskräck det handlar om? Eller är din självvalda ensamhet egentligen en slags omedvetet försvar för att inte försätta dig i potentiella skrämmande situationer?
  • Tow2Mater

    Så du har kommit i kontakt men likasinnade inom samma intresseområde som frågar om du vill komma - du måste ju bara overkomma rädslan och latheten och gå EN gång. Och sen utvärdera hur det gick. Du kan ju alltid gå darifrån om det inte funkar.

  • Anonym (x2y)

    Vad tråkigt, om det är något du vill. Har du provat kognitiv beteende terapi? Det brukar vara bra för dem sortens problematik. Även stress.

    Min ensamhet är också självvald. Även om jag vågar gå ut. Men för mig fungerar det tvärtom. Jag mår bättre utan människor. Har inte behovet. Så jag håller inte helt med det där om att alla behöver någon kontakt. Så länge man inte mår dåligt av det. Kan ha göra med att jag inte mött många genuina människor i mitt liv. Och mest människor som varit falska och velat göra mig illa. Så känns som jag undvikit en hel del jobbiga människor. Och hållit mitt förstånd i shack tack vare det. Vi är alla olika och har olika behov.

    Men prova KBT, har hört mycket positivt om det. Önskar dig allt gott!

  • Anonym (F)

    Japp, som personen ovan föreslår även jag KBT, specifikt beteendeaktivering. Du befinner dig just nu i en långsamt nedåtgående spiral, och det kommer inte bli mysigare och bättre ju mer du drar dig undan utan det blir bara enkelt för stunden. I det långa loppet kommer tanken på att gå ut kännas mer och mer obehaglig och då kommer meningslösheten och känslan av att livet rinner dig ur händerna bara att växa.

    Du kan bryta det med beteendeaktivering, där du tillsammans med terapeuten utformar ett program där du utmanar dig själv i din takt. Det viktiga är att utföra beteendet (gå ut och fika med någon, gå på fest, vad det nu kan vara) oavsett hur du mår eller känner för stunden - för vi människor mår bra av mänsklig kontakt (visst, i varierande grad). Dina positiva erfarenheter av mänsklig interaktion kommer växa, dina obehagskänslor inför att säga ja kommer minska. I terapin kommer du även behöva hjälp att ta itu med dina barndoms- och ungdomstrauman. Ta det från mig (som läser till psykolog och har utfört KBT-behandling), KBT funkar!! Hoppas  du hittar en bra terapeut som bryr sig.

Svar på tråden Rädd för människor/Gå ut.