• Anonym (Erikblad)

Tryckande känsla i huvud, näsa, öron och lätt yrsel

Hej,

Har snart under ett års tid känt till och från en tryckande känsla i huvudet, lite svälld känsla och spänd över tinningar, ögon, bihålor.

Även lätt yrsel, liten känsla av frånvarande, väldigt svagt dock. Även mör i kroppen och trött. Det är inte hela tiden, men kommer och går under en dag.

Vad kan denna spända tryckande känslan vara? Känns långt in i näsan och huvudet, även i nacken känns det som ett tryck. Och även tinnitus och lockkänsla i öronen. 

Har varit på en vanliga hälsokontroll och då såg det bra ut. 

Någon som känner igen sig? Vad kan det vara? Varit lite stressad och orolig förut, men det har släppt, vad jag tror.
  • Svar på tråden Tryckande känsla i huvud, näsa, öron och lätt yrsel
  • Anonym (Erikblad)

Kan även känna mig lätt skakis och som ett högtryck i kroppen, en känsla och darrig. Utan att vara darrig.

Dricker väldigt sällan, men har gjort det nyligen och då har det känts mer.

Just en tryckande känsla över huvudet, panna, bakom ögon och långt bak i näsan.

• Anonym (Hm)

Det har hänt mig några gånger men nu är det ett tag sen, vet inte varför

• Anonym (S)
    Jag kan få tryckkänsla i halsen och i öronen vid stress eller ångest. Samma yrsel tror jag för man gärna andas sämre. Är min enda erfarenhet av dina symtom. 
  • Anonym (S)

Tänker också kanske lågt blodsocker när du skriver du blir darrig. 

• Anonym (Lina)

Hejsan!
    Det kan vara en helt ofarlig sjukdom som heter Meniers sjukdom. Den ger yrsel anfall och lockkänsla samt dålig hörsel i perioder. Finns en bra Facebook grupp som är privat du kan gå med i och fråga: HRF: Meniers sjukdom 

• Anonym (Erikblad)
    Anonym (S) skrev 2023-12-09 22:04:12 följande:

Tänker också kanske lågt blodsocker när du skriver du blir darrig. 

Lite så kan det vara, ibland kan det gå många timmar mellan maten.

Det är mer att jag känner mig darrig/skakis, men upplevs inte det. Lite på högvarv inombords.

Men just tryckande känsla över huvud,nacke, näsa, ögon och tinningar. Kanske är en del stress också?

Brukar kännas lite bättre när jag lägger mig ner. Är i övrigt smal, tränad och bra blodtryck, hjärta och värden.
  • Anonym (Erikblad)
    Anonym (S) skrev 2023-12-09 22:03:28 följande:
    Jag kan få tryckkänsla i halsen och i öronen vid stress eller ångest. Samma yrsel tror jag för man gärna andas sämre. Är min enda erfarenhet av dina symtom. 
    Ja jag känner igen det där. men kan stress ge så många symtom?

Känner framförallt tryckkänsla i huvud, nacke, hals, öron och ögon. 

Vad kan ytlig andning ge för besvär? Någon sa till mig att jag gjorde det.
  • Anonym (Erikblad)
    Anonym (Hm) skrev 2023-12-09 22:02:24 följande:

Det har hänt mig några gånger men nu är det ett tag sen, vet inte varför

Har du upplevt samma symtom? Även lätt yrsel, inte med i matchen i huvudet ögon tex? Och tryckkänsla?

Vad har hjälpt?
  • Anonym (Erikblad)

Även känsla av lite borta i skallen. Har som sagt haft problem med spänning, tryckkänsla och stress vad jag tror.

Kanske blev det dubbel effekt idag av att jag intog lite alkohol igår för första gången på länge, även om det var lite så kanske det också påverkar en mer än vanligt?

Svar på tråden Tryckande känsla i huvud, näsa, öron och lätt yrsel