• Anonym (Anna)

Hur ser en Tärna ut?

Dags för Lucia snart. Min dotter ska vara tärna i skolan. Hur ska en tärna gå klädd? Vit Lucia-klänning vet jag. Rött band eller glitterband? vad har de på huvudet? 

• Svar på tråden Hur ser en Tärna ut?
  • Anonym (S)

Vit klänning med glitter runt midjan och glitter i håret.

• blomman 2

Som ovan skriver OCH ett batteri drivet ljus att hålla i handen brukar vara traditionellt.

• Anonym (Här)

I mina barns skola har högstadie-tärnorna rött skärp/band och växtbaserade kransar bundna med röda band, dessa kransar gör de i skolan med skolans material. Mellanstadie-tärnorna har glitter runt midjan och i håret. Hör med skolan. 

• Anonym (Här)

Mellanstadiet och lågstadiet skulle jag skiva. 

• Anonym (Enna)

Antingen glitter runt midja och hår.
    Eller rött band runt midja och krans i håret.
    Eller rött band runt midja och glitter i håret.
    Batteriljus eller levande ljus i handen.

Kolla med skolan vad som är bestämt. Oftast ska ju tärnorna vara likadant klädda.

• Anonym (Bella)

Hur gammal är hon? I gymnasiet och högstadiet är det ofta mer uppstyrt för att se enhetligt ut. De har levande ljus med likadana ljusmanchetter osv. Men då brukar de få information av musikläraren om det.

I låg- och mellanstadiet är min erfarenhet att det är lite mer hejsan svejsan men att glitter kring huvudet, skärp av glitter och ett batteridrivet ljus i handen är ett säkert kort. Det ska vara silverglitter av den tunna sorten. Nätta, ljusa skor och/eller vita strumpor. Och vita eller hudfärgade underkläder. 

• Anonym (Enna)
    Anonym (Bella) skrev 2023-12-10 09:44:24 följande:

Hur gammal är hon? I gymnasiet och högstadiet är det ofta mer uppstyrt för att se enhetligt ut. De har levande ljus med likadana ljusmanchetter osv. Men då brukar de få information av musikläraren om det.

I låg- och mellanstadiet är min erfarenhet att det är lite mer hejsan svejsan men att glitter kring huvudet, skärp av glitter och ett batteridrivet ljus i handen är ett säkert kort. Det ska vara silverglitter av den tunna sorten. Nätta, ljusa skor och/eller vita strumpor. Och vita eller hudfärgade underkläder. 

Så var det inte när jag och mina barn gick i mellanstadiet, det var väldigt uppstyrt och alla hade likadant.

Jag gick luciatåg i åk 3 på -90-talet, vi hade levande ljus i handen och alla hade glitter.
    Min egen dotter gick luciatåg i åk 5 och 6, de hade glitter i håret, rött band runt midjan och batteridrivna ljus som såg mer realistiska ut än de billiga man köper. Skolan stod dock för dessa ljus, och de hade även pappskärmar på för att det skulle se mer verklighetstroget ut.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Enna) skrev 2023-12-10 09:48:58 följande:
    Så var det inte när jag och mina barn gick i mellanstadiet, det var väldigt uppstyrt och alla hade likadant.

Jag gick luciatåg i åk 3 på -90-talet, vi hade levande ljus i handen och alla hade glitter.
    Min egen dotter gick luciatåg i åk 5 och 6, de hade glitter i håret, rött band runt midjan och batteridrivna ljus som såg mer realistiska ut än de billiga man köper. Skolan stod dock för dessa ljus, och de hade även pappskärmar på för att det skulle se mer verklighetstroget ut.

Ok, ja, det skiljer sig säkert mellan skolorna, men också om det är uppvisning inför hela skolan eller bara för föräldrarna. 

Jag utgick från att det inte var uppstyrt i TS fall, för i så fall hade de fått information om det vid det här laget. Men vissa lärare är iofs glömska eller tycker att alla ju vet

TS, lättast är nog att fråga läraren. 

• Anonym (Enna)
    Anonym (Bella) skrev 2023-12-10 10:07:32 följande:

Ok, ja, det skiljer sig säkert mellan skolorna, men också om det är uppvisning inför hela skolan eller bara för föräldrarna. 

Jag utgick från att det inte var uppstyrt i TS fall, för i så fall hade de fått information om det vid det här laget. Men vissa lärare är iofs glömska eller tycker att alla ju vet. 

TS, lättast är nog att fråga läraren. 

Ja så är det säkert, de luciatåg jag och även dottern gick i lussade ju för hela skolan och alla föräldrar och dotterns klass lussade även för äldreboenden här omkring.

Du har helt rätt i att det inte låter uppstyrt i ts fall pga ingen information. 
  • Anonym (Anna)

Hon går i 3:an. Nej, vi har inte fått någon information om hur hon ska vara klädd. Får fråga läraren i morgon. Tack för alla svar. 

• Sunflora

Luciaklänning med glitterskärp och glitter i håret. Antigen ett riktigt ljus i handen eller ett batteridrivet du får fråga skolan vad som gäller. 

• Anonym (Hej)

Hur gammal är dottern?
    Fråga skolan om de har en riktlinje
    När jag gick högstadiet så skulle vi ha tunt rött namd och lingonriskrans
    Yngre barn så brukar jag ha glitter i hår och runt midja

• Cathariiina

Har ni inte fått några instruktioner från skolan, då? Det är ju viktigt att det blir enhetligt (att alla tärnor har samma). Maila fröken direkt och fråga, vet ja!

Ett vitt, hellångt lucianattlinne ska det vara, hur-eller-hur. Sedan är det vanligaste silverglitter runt midjan och likadant glitter i en krans på/runt huvudet. Alternativt kan tärnorna också ha en grön krans i håret och ett rött sidenband runt midjan, precis som lucian - det som skiljer mot lucian är då att hon (såklart) har ljus i sin gröna kranskrona samt ett bredare sidenskärp. Men en grön krans är inget som skolan kan begära att du ska köpa in. 

Det kan också vara så att hon bara behöver lucianattlinnet, och att fröken delar ut glitter så att alla ska få samma. 

Det är även vanligt att tärnorna har ett ljus i handen, antingen levande eller batteridrivet.

• Anonym (Lusse lelle)

Från lågstadiet brukar det vara uppstyrt. Beroende på nivå som skolan eller föreningen lagt det så finns det ofta riktlinjer. Så fråga skolan!

I år har dottern följande olika luciatåg
    1 med med rött band och glitter runt huvudet 
    1 med lingoriskransar (som kören står för) utan glitter/band
    1 med antingen lingonris/buxbomkransar eller glitter på huvudet och glitter/band runt magen (samma kör)

Gäller som förälder att komma ihåg vad som ska med vart... 

Underkläder brukar vara vitt eller hudfärgat men faktum är att svarta underkläder också är gångbart då det faktiskt lyser upp betydligt mindre än vita. Låter knäppt, men sant. Det är ju ofta ganska mörkt/skumt ljus. Har själv haft hudfärgat under mina år i luciatåg (sjungt i kör själv så det är väl kanske +30 år av luciatåg). 

Vita/ljusa strumpor. Dels för att det är snyggt och dels för att det låter betydligt mindre än skor som ofta är hårda. 

Min erfarenhet är också att om det sjungs i en kyrka exempelvis så kan kyrkan vara med och styra över klädseln. Nu gällde det inte tomtar/pepparkaksgubbar, men vet kyrkor som inte accepterar det i ett luciatåg. Det finns också kyrkor som glatt välkomnar dem ska jag också understryka. 

• Cathariiina
    Anonym (Lusse lelle) skrev 2023-12-11 09:02:10 följande:

Min erfarenhet är också att om det sjungs i en kyrka exempelvis så kan kyrkan vara med och styra över klädseln. Nu gällde det inte tomtar/pepparkaksgubbar, men vet kyrkor som inte accepterar det i ett luciatåg. Det finns också kyrkor som glatt välkomnar dem ska jag också understryka. 

Ja, så är det i vår församlingskyrka. Inga pepparkakor eller tomtar, enbart vitklädda gestalter. De vill trycka på den heliga aspekten av Luciatraditionen, och det tycker jag är fint... Tomtarna och pepparkakorna kan vara roliga i en annan miljö. 
Svar på tråden Hur ser en Tärna ut?