• Anonym (trött och frustrerad)

Mitt barn vaknar samma tid varje kväll. Blir galen!

Min son på 11 månader har under en längre tid tillbaka haft mycket strul med sömnen men en av de jobbigaste grejerna är att han alltid vaknar första gången vid 21-tiden och är totalt omöjlig att få att somna om. Ofta tar det uppemot tre timmar innan han till slut somnar av intensivt vaggande famnen (aj min rygg) och x antal försök att lägga ner honom igen. Har försökt få honom att somna om av sig själv men han vägrar. Han går från gråt och gnäll till att han blir pigg och busig och allt däremellan. 

Vad ska vi göra vid uppvaken för att han ska somna om snabbare? Vi håller på att bli sjukt frustrerade av att ha det såhär VARJE kväll och får ångest när klockan närmar sig 21. Man vill bara gå och lägga sig men det sker ofta inte förrän vid tolv på natten. Undrar också varför han får för sig att vakna den här tiden varje kväll? Han lägger sig oftast vid 18.30 och då är han alltid trött. 

• Svar på tråden Mitt barn vaknar samma tid varje kväll. Blir galen!
  • Anonym (hm)

Åh så struligt för er. Jag vet hur jobbigt det är. Jag har några barn bakom mig och alla har betett sig som dina gör, men med olika tider och vid olika åldrar. Det jag märkt är att man måste bryta mönstret, på ett sätt eller ett annat. Oftast räcker det med att EN dag ser annorlunda ut. Det kan t.ex. vara så att han får ta ytterligare en till sovstund och sedan lägga sig vid 21:00 istället. Det verkar ju lite som han inte är klar för dagen när han vill busa vid niotiden på kvällen. Det kan också vara så att ni håller honom uppe 30-60 minuter till men bara mysa i soffan. Kanske testa välling på kvällen? Det gör att de flesta barn däckar. Lycka till!

• Agda90

Vi löste det när våra barn var i den åldern genom att de hade en vanlig stor säng inne på sitt rum, en 110. När barnet vaknade gick en av oss vuxna in och la sig med barnet. Vi höll släckt (kanske en nattlampa) och visa tydligt vad som gällde genom att inte lämna rummet eller sängen. Vi gjorde kvällen till väldigt tråkig för barnet. 

Det slutade oftast att den som var inne hos barnet somnade där, med barnet. MEN vi fick sova! Och det var en övergångsperiod. 

SÅ vi ställde om våra kvällsrutiner att den som tog barnet på kvällen hade borstat tänderna och gjort sig iordning för natten så att det "bara" var att gå in och lägga sig. 

• Anonym (klockan)
    Anonym (trött och frustrerad) skrev 2023-12-11 11:00:45 följande:
    Mitt barn vaknar samma tid varje kväll. Blir galen!

Min son på 11 månader har under en längre tid tillbaka haft mycket strul med sömnen men en av de jobbigaste grejerna är att han alltid vaknar första gången vid 21-tiden och är totalt omöjlig att få att somna om. Ofta tar det uppemot tre timmar innan han till slut somnar av intensivt vaggande famnen (aj min rygg) och x antal försök att lägga ner honom igen. Har försökt få honom att somna om av sig själv men han vägrar. Han går från gråt och gnäll till att han blir pigg och busig och allt däremellan. 

Vad ska vi göra vid uppvaken för att han ska somna om snabbare? Vi håller på att bli sjukt frustrerade av att ha det såhär VARJE kväll och får ångest när klockan närmar sig 21. Man vill bara gå och lägga sig men det sker ofta inte förrän vid tolv på natten. Undrar också varför han får för sig att vakna den här tiden varje kväll? Han lägger sig oftast vid 18.30 och då är han alltid trött. 

Det kanske inte går att ändra den lilla klockan barnet har, så kanske istället ändra ditt eget sömnupplägg kring honom? Dvs, går det inte att ändra barnets sömn, ändra din egen i samarbete med pappan.

Vidare - testa att låta barnet sova middag tidigare på dagarna, så kanske han är trött senare. 
  • Räkan77

Brukar han somna i vagnen? I så fall kanske en av er kan ta en promenad på kvällen medan den andre får sova/slappa framför tv:n? Då blir ni inte lika frustrarade båda två, en av er får slappa och den andra får frisk luft och motion. Förhoppningsvis somnar bebisen.

Det sämsta för alla inblandade är att stanna i frustration. Så funkar inte promenad så försök hitta nåt annat.

Mina bebisar har aldrig haft vanan att somna för natten så tidigt som 18.30 utan tidigast vid åtta när syskonen lagt sig. För oss skulle det vara en sen eftermiddagstupplur. Men där är ju barn olika. 

Anonym (hm) skrev 2023-12-11 11:05:57 följande:

Åh så struligt för er. Jag vet hur jobbigt det är. Jag har några barn bakom mig och alla har betett sig som dina gör, men med olika tider och vid olika åldrar. Det jag märkt är att man måste bryta mönstret, på ett sätt eller ett annat. Oftast räcker det med att EN dag ser annorlunda ut. Det kan t.ex. vara så att han får ta ytterligare en till sovstund och sedan lägga sig vid 21:00 istället. Det verkar ju lite som han inte är klar för dagen när han vill busa vid niotiden på kvällen. Det kan också vara så att ni håller honom uppe 30-60 minuter till men bara mysa i soffan. Kanske testa välling på kvällen? Det gör att de flesta barn däckar. Lycka till!

Tack för tips! Vi skulle kunna testa att dra ut på nattningen men han är alltid helt färdig vid 18 när vi börjar göra iordning honom för kvällen. Har funderat på att dra ner vilorna till en vila på dagen för han är alltid svårsövd vid andra vilan. Så vet inte hur vi skulle kunna klämma in ännu en vila på kvällen. Han behöver minst 3-4 timmar mellan vilorna/innan han ska sova. Han busar inte direkt vid 21 när han vaknar utan det kommer efter ett par timmar när han troligtvis har blivit övertrött. Han gnuggar sig i ögonen när han vaknar så vet ju att han är trött men han har ändå såå svårt att komma till ro. Välling får han alltid innan han ska sova :)
    Agda90 skrev 2023-12-11 11:21:42 följande:

Vi löste det när våra barn var i den åldern genom att de hade en vanlig stor säng inne på sitt rum, en 110. När barnet vaknade gick en av oss vuxna in och la sig med barnet. Vi höll släckt (kanske en nattlampa) och visa tydligt vad som gällde genom att inte lämna rummet eller sängen. Vi gjorde kvällen till väldigt tråkig för barnet. 

Det slutade oftast att den som var inne hos barnet somnade där, med barnet. MEN vi fick sova! Och det var en övergångsperiod. 

SÅ vi ställde om våra kvällsrutiner att den som tog barnet på kvällen hade borstat tänderna och gjort sig iordning för natten så att det "bara" var att gå in och lägga sig. 

Ofta gör vi så att vi lägger oss med honom i vår säng vid hans uppvak för då är det störst chans att han somnar fortare. Han brukar vakna till fler gånger på natten också och då är det lättare att klappa honom till sömns när han redan ligger bredvid. Men det känns ohållbart i längden. Vi bor ganska litet så han har sin spjälsäng i vårt sovrum.
  • Anonym (D)

Om han är svårsövd vid andra vilan kanske det är läge för en lite senare tupplur? Så är han inte lika trött vid 18.30 utan kan vara vaken lite längre. 

Min son sov nog fortfarande 2 gånger vid den åldern, men somnade tidigast vid 20-tiden på kvällen, och 2:a tuppluren var nog först vid 2-tiden. 

• Anonym (A)
    Mina bebisar har aldrig haft vanan att somna för natten så tidigt som 18.30 utan tidigast vid åtta när syskonen lagt sig. För oss skulle det vara en sen eftermiddagstupplur. Men där är ju barn olika. 

Samma för oss. Vår onge har alltid varit pigg just om kvällen. 18.30 skulle bara vara en väldigt sen vila. Minns inte exakt när men nånstans i den åldern hade vi bara en vila per dag.
  • Anonym (L)

Min dotter hade en period runt 1-årsåldern när hon somnade vid 19, men sedan vaknade vid 22.30 och var vaken i en timme, dessutom var hon ledsen och svår att söva om. Det löste sig med att hon bara fick sova 1 gång på dagen, och inte för sent heller utan vid 12, aldrig efter 14. Om barnet fortfarande sover 2 gånger, ta bort den ena vilan och ha en vila efter lunch istället.

• Anonym (Göran.)

Lägg honom senare håll honom vaken. Låt bli att ta upp honom När han skriker  Det är jobbigt jag vet. Det gör ont i hjärtat. Men det kommer att rätta till sig med denna metod. 

om detta inte vrids rätt kommer du att bli ett vrak. 

jag vet av egen erfarenhet. Jag har 3 barn. Dotter son son 
    mellannamnet var ett skrikbarn i 6 månader till och från. 

de övriga två somnade ca 20 och sov oftast hela natten.
    givetvis när de var sjuka sov jag eller deras mamma hos dem i deras rum. 

idag är alla tre vuxna har flyttat för många år sedan. 

de är stabila etablerade i livet. Jobb boende bil körkort och de två äldsta lever stabilt med sin partner sedan många år. 

småbarnstiden är jobbig. Mycket jobbig. Men överarbeta överanalysera  inte Situationer. 

• Anonym (hm)
    Anonym (trött och frustrerad) skrev 2023-12-11 12:00:01 följande:
    Tack för tips! Vi skulle kunna testa att dra ut på nattningen men han är alltid helt färdig vid 18 när vi börjar göra iordning honom för kvällen. Har funderat på att dra ner vilorna till en vila på dagen för han är alltid svårsövd vid andra vilan. Så vet inte hur vi skulle kunna klämma in ännu en vila på kvällen. Han behöver minst 3-4 timmar mellan vilorna/innan han ska sova. Han busar inte direkt vid 21 när han vaknar utan det kommer efter ett par timmar när han troligtvis har blivit övertrött. Han gnuggar sig i ögonen när han vaknar så vet ju att han är trött men han har ändå såå svårt att komma till ro. Välling får han alltid innan han ska sova :)
    Ah! Då befinner vi oss lite på samma plats med andra ord. Jag har en liten som är sjukt svårsövd vid vila nummer två, men som ändå behöver den för att inte bli kaotisk. Jag märker nu att jag får senarelägga andra sovstunden för nattningen av den tar överdrivet lång tid - det brukar vara det första tecknet. Kan ni dra ut på vakentiden mellan första och andra nattningstillfället under dagtid kanske? Det är lite det jag ska testa nu framöver så att schemat ändras och han kan lägga sig senare på kvällen?

Annars är det bara att stå ut. Det suger, men är oftast det man får göra. Barn har nya skumma perioder hela tiden och man är lika förvånad varje gång. :p 
  • Anonym (Molly)

Hur ser övriga rutiner ut?

Vår dotter ( vid samma ålder) vaknade kl:06.00
    frukost-välling-påklädning-lite lek
    Ut på promenad-lek kl:09.00-11.00
    lunch ca 11.30
    sova middag 12-14.00 
    Mellanmål och ut och leka+ handla 
    Hem ca 15.30
    Middag ca kl:16.30
    Kvällslek medan jag plockade undan efter maten
    pyjamas och kvällsrutiner och släcka ned
    Kl:18.00 i säng med välling och mys tills hon somnade nästan bums.
    Vaknade ofta till efter 1 timme- jag lade mig bredvid ( var förberedd) och gjorde inget väsen av mig, bara klappade till sömns igen.
    Samma rutiner dag ut och in. Kanske det avgjorde saken? 

• Agda90
    Anonym (Göran.) skrev 2023-12-11 12:30:14 följande:

Lägg honom senare håll honom vaken. Låt bli att ta upp honom När han skriker  Det är jobbigt jag vet. Det gör ont i hjärtat. Men det kommer att rätta till sig med denna metod. 

om detta inte vrids rätt kommer du att bli ett vrak. 

jag vet av egen erfarenhet. Jag har 3 barn. Dotter son son 
    mellannamnet var ett skrikbarn i 6 månader till och från. 

de övriga två somnade ca 20 och sov oftast hela natten.
    givetvis när de var sjuka sov jag eller deras mamma hos dem i deras rum. 

idag är alla tre vuxna har flyttat för många år sedan. 

de är stabila etablerade i livet. Jobb boende bil körkort och de två äldsta lever stabilt med sin partner sedan många år. 

småbarnstiden är jobbig. Mycket jobbig. Men överarbeta överanalysera  inte Situationer. 

Jag har två barn och varken jag eller maken lät dem ligga och skrika. De vaknar av en anledning och skriker ett litet barn så behöver barnet tröst. Inte ligga ensam i sängen och gråta.

Allt går i perioder. Att bebisen vaknar nu vid en viss tid regelbundet kommer inte att vara för evigt.

Småbarns åren kan vara jobbiga men de är också väldigt mysiga. 
Svar på tråden Mitt barn vaknar samma tid varje kväll. Blir galen!