Problem i relation
Jag och min sambo har en hel del problem i vår relation och jag personligen funderar på att lämna relationen pga hennes beteende.
Hon är väldigt rigid, ordningsam, väldigt regelbaserat tänkande och har ett stort kontrollbehov. Vi har varit tillsammans i 3 år och fick nyligen ett barn tillsammans. De första 2 åren hade vi våra konflikter men kunde lösa dem på ett acceptabelt sätt, skulle jag säga.
Trots en bra graviditet har hon inte kunnat göra någonting, och jag har i stort sett varit hennes tjänare. Jag har gjort alla sysslor i huset, serverat henne mat och gett henne massage. Men hon har aldrig visat uppskattning för någonting. Om jag skulle säga nej till en sen kvällsmassage på grund av arbete på morgonen ger hon mig tyst behandling i 1-2 dagar.
En gång lämnade hon mig också när hon kände sig sårad i 5-6 dagar, och när hon kom tillbaka agerade hon som om ingenting hade hänt. Hon har också sagt till mig vid ett par tillfällen att hon ångrar att hon har ett barn med mig eftersom jag är en självisk man.
Hon är väldigt rigid och hon har inte förmågan att diskutera situationer eller förstå andra perspektiv. Jag har föreslagit parterapi, men hon är överhuvudtaget inte intresserad. Hennes lösning är att om jag bara lyssnar på henne skulle alla våra problem lösas.
Emotionellt känner hon sig som ett barn, och hon har svårt att hantera sina misslyckanden (framför allt i jobb och relationer), som hon försökte ge mig skulden för.
För tillfället är jag ganska trött på henne och har börjat agera likgiltigt mot henne. Jag skulle vilja prova terapi, både för oss som par och individuellt, men om hon inte går med på det ser jag ingen mening med att stanna tillsammans bara på grund av familjen.
Skulle vilja ha era tankar och erfarenheter om situationen eller liknande situationer som ni varit i?