• Ja855654

Problem i relation

Jag och min sambo har en hel del problem i vår relation och jag personligen funderar på att lämna relationen pga hennes beteende.

Hon är väldigt rigid, ordningsam, väldigt regelbaserat tänkande och har ett stort kontrollbehov. Vi har varit tillsammans i 3 år och fick nyligen ett barn tillsammans. De första 2 åren hade vi våra konflikter men kunde lösa dem på ett acceptabelt sätt, skulle jag säga.

Trots en bra graviditet har hon inte kunnat göra någonting, och jag har i stort sett varit hennes tjänare. Jag har gjort alla sysslor i huset, serverat henne mat och gett henne massage. Men hon har aldrig visat uppskattning för någonting. Om jag skulle säga nej till en sen kvällsmassage på grund av arbete på morgonen ger hon mig tyst behandling i 1-2 dagar.

En gång lämnade hon mig också när hon kände sig sårad i 5-6 dagar, och när hon kom tillbaka agerade hon som om ingenting hade hänt. Hon har också sagt till mig vid ett par tillfällen att hon ångrar att hon har ett barn med mig eftersom jag är en självisk man.

Hon är väldigt rigid och hon har inte förmågan att diskutera situationer eller förstå andra perspektiv. Jag har föreslagit parterapi, men hon är överhuvudtaget inte intresserad. Hennes lösning är att om jag bara lyssnar på henne skulle alla våra problem lösas.

Emotionellt känner hon sig som ett barn, och hon har svårt att hantera sina misslyckanden (framför allt i jobb och relationer), som hon försökte ge mig skulden för.

För tillfället är jag ganska trött på henne och har börjat agera likgiltigt mot henne. Jag skulle vilja prova terapi, både för oss som par och individuellt, men om hon inte går med på det ser jag ingen mening med att stanna tillsammans bara på grund av familjen.

Skulle vilja ha era tankar och erfarenheter om situationen eller liknande situationer som ni varit i?

• Svar på tråden Problem i relation
  • Dexter dot com

Eftersom hon har noll självinsikt , inte alls respekterar dig och inte vill förändra något trots att du berättat hur du känner tror jag du gör bäst i att lämna.

• Anonym (H)

Kan hon ha fått nån graviditets/förlossningsdepression? Eller bara tagit dig för given när hon visste ni skulle få barn tillsammans? Hon kanske behöver ett wake up-call så hon skärper till sig. 

• Anonym (NA)

Jag vet inte alls hela sanningen. Kan tänka mig att där är mycket mer som ligger till grunden för dina tankar. 

Du skriver själv i texten att du kan tänka dig par men också individuell terapi. Om hon inte vill gå med dig så testa gå själv först? Jag vet inte vad det kan hjälpa i er relation men tror du kan må bättre av att se om dig själv. Du kanske får en tydligare vägledning via terapi vad som är bra för dig och också kanske i er relation. 

Av det du har skrivit så tycker jag att du förtjänar mer! Åtminstone en djupare diskussion tillsammans med henne men om hon inte kan ge det så kommer denna relation bara äta upp dig   

• Tow2Mater

Efter att ha varit hennes tjänare under graviditeten hoppas jag hon iallafall har skrivit på om gemensam vårdnad för barnet? Har du inte vårdnad ännu, kan du se till att få det först innan du lämnar henne och drar igång en rättsprocess, har du underlättat för dig själv. Se till att ha barnet mycket, så hon inte kan använda det emot dig.

Svar på tråden Problem i relation