• Anonym (H)

Mitt ex var en stjärna. Hur förlika sig med att man måste dejta "vanliga"?

Hej allihpppa. Hoppas ingen tar illa upp av rubtiken. Vil understryka att jag INTE ser ner på mågon utan det här handlar om personlignpreferens. Konst ligger mig varmt om hjärtat och jag är själv frilansande konstnär.

Mitt ex var musiker. Inte jättekänd men oerhört talangfull. Han dumpade mig tyvärr av olika anledningar men jag beundrade honom oerhört och när jag går på dejt med andra känns de inte lika "magiska" i jämförelse.

Någon som haft liknande problem? Var sjutton hittar man, konstnärliga människor? Som frilansare är jag så ensam och på dejtingsajterna tycks det inte krylla av musiker/konstnärer.

• Svar på tråden Mitt ex var en stjärna. Hur förlika sig med att man måste dejta "vanliga"?
  • Eurydike

Det låter som att du inte är över ditt ex. Jag arbetar också som konstnär, men tycker inte att andra känns mindre magiska för det. Du kanske ska vänta lite med att börja dejta och komma över ditt ex först? Alternativt ta tid på dig och hitta en person med ett kreativt yrke, för ingen vill nog känna att du behöver förlika dig med tanken på att behöva dejta dem i brist på en konstnär.

• Anonym (Henny)

Du låter lite som vem som helst som ännu inte riktigt släppt exet. Oberoende av yrke. 

Jag attraheras också av kreativitet, så jag förstår vad du är ute efter, tror jag. Men det där att tycka att ingen kan vara lika bra som exet, det brukar mest betyda att man inte har gått vidare än. 

• Anonym (Hin håle)

Varför måste du tvunget dejta en konstnär eller artist? 

• Anonym (Konstnärsgroupie)

Jag förstår dig. Har själv alltid haft en dragning till kreativa skapande människor och har haft relationer med flera artister.

Tror inte datingappar är bästa stället att träffa konstnärer, gå på vernissager och fester istället där branschfolk träffas. Det är ju en utåtriktad bransch tack o lov så det är lätt att hitta events att mingla och ragga på.

• Anonym (qwerty)

Du får väl stå och hänga utanför Konstfack eller något annat flumställe med "stjärnor"

• Anonym (Volvo)

Det låter som att du var starstrucked vilket inte ska förväxlas med kärlek.  

Och omedvetet är det den känslan du letar efter hos nya dejter och det är inte särskilt sunt. 

Du behöver komma över ditt ex och "trilla ner på jorden" igen innan du kan uppskatta nya personer att dejta. 

• Anonym (H)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-12-12 10:13:55 följande:

Du får väl stå och hänga utanför Konstfack eller något annat flumställe med "stjärnor"

Det är stor skllnad på en seriös konstnär/musiker och flummare som du beskriver.
  • Anonym (H)
    Eurydike skrev 2023-12-12 09:40:12 följande:

Det låter som att du inte är över ditt ex. Jag arbetar också som konstnär, men tycker inte att andra känns mindre magiska för det. Du kanske ska vänta lite med att börja dejta och komma över ditt ex först? Alternativt ta tid på dig och hitta en person med ett kreativt yrke, för ingen vill nog känna att du behöver förlika dig med tanken på att behöva dejta dem i brist på en konstnär.

Dey här är lite annorlunda, jag har alltid kommit över folk tidigare genom att hitta någon "bättre", hur kyligt det än kan låta. 

Mitt ex innan "stjärnan" var jag superkär i, vi gjorde slut och jag var förkrissad tills jag hittade" stjärnan". Anledningen var att jag insåg att mitt förra ex inte var något speciellt rent objektivt och var lätt att ersätta, även om vi haft en fin tid ihop.
  • Anonym (H)
    Anonym (Volvo) skrev 2023-12-12 10:14:00 följande:

Det låter som att du var starstrucked vilket inte ska förväxlas med kärlek.  

Och omedvetet är det den känslan du letar efter hos nya dejter och det är inte särskilt sunt. 

Du behöver komma över ditt ex och "trilla ner på jorden" igen innan du kan uppskatta nya personer att dejta. 

Startstrucked var jag nog i början, men det går djupare än så. Jag lärde känna honom väl och bakom hans talang är det ju många personliga egenskaper som ambition samt liknande sätt att se världen då jag också är i konstnärsbranschen. Träffat en del konstintresserade med vanliga yrken men de har inte samma "glöd" och passion som en verklig utövare.
  • Anonym (Volvo)
    Anonym (H) skrev 2023-12-12 10:21:30 följande:
    Startstrucked var jag nog i början, men det går djupare än så. Jag lärde känna honom väl och bakom hans talang är det ju många personliga egenskaper som ambition samt liknande sätt att se världen då jag också är i konstnärsbranschen. Träffat en del konstintresserade med vanliga yrken men de har inte samma "glöd" och passion som en verklig utövare.
    Nja det här du beskriver så resonerar du fortfarande som en starstrucked och det är det som ställer till det för dig.  Glöm inte bort att dessa människor visade sig vara just vanliga människor i slutändan ändå när det faktiskt tog slut av olika anledningar.  Bortse inte ifrån det i din iver att glorifiera dina ex och dina upplevelser .. 
Svar på tråden Mitt ex var en stjärna. Hur förlika sig med att man måste dejta "vanliga"?