• Anonym (Hembesök)

Tar soc barn under vanliga hembesök?

Kn soc boka in ett vanligt hembesök som egentligen är ett planerat omhändertagande? Är detta vanligt?

blivit blockerad från min barns journal och sköterskan som anmält från bup sa till mig att hon pratat med soc och att hon tycker ?jag behöver vila ut? och att uppsöka kvinnojour. Är ej i någon relation etc så antar det är för att jag ska förbereda samtalskontakt inför omhändertagande 

• Svar på tråden Tar soc barn under vanliga hembesök?
  • Anonym (knepigt)

Om barnet har fyllt 13 år får du inte ta del av barnets journal. Vanligtvis gör de hembesök som en del av en utredning. Spela in ljudet av hembesöket och ha gärna en annan vuxen person med som vittne vid hembesöket. Fotografeta din bostad i samband med hembesöket.

• Anonym (katten)
    Anonym (Hembesök) skrev 2023-12-12 14:46:53 följande:
    Tar soc barn under vanliga hembesök?

Kn soc boka in ett vanligt hembesök som egentligen är ett planerat omhändertagande? Är detta vanligt?

blivit blockerad från min barns journal och sköterskan som anmält från bup sa till mig att hon pratat med soc och att hon tycker ?jag behöver vila ut? och att uppsöka kvinnojour. Är ej i någon relation etc så antar det är för att jag ska förbereda samtalskontakt inför omhändertagande 

Det låter ju konstigt att de vill att du ska söka kvinnojour om du inte ens har någon relation eller ett ex som besvärar dig. Men kvinnojourer kanske gör annat också? 

Hur gammalt är ditt barn? Vad är du anmäld för, om man får fråga?
  • Anonym (Arbalest)
    Anonym (knepigt) skrev 2023-12-12 15:51:17 följande:

Om barnet har fyllt 13 år får du inte ta del av barnets journal. Vanligtvis gör de hembesök som en del av en utredning. Spela in ljudet av hembesöket och ha gärna en annan vuxen person med som vittne vid hembesöket. Fotografeta din bostad i samband med hembesöket.

Önskar bara jag tänkt på det, absolut fotografera din bostad.
    Dom var hem till mig och bedömde min lägenhet som ofräsch, vilket jag tyckte var förvånande då kattlådan var rensad i vanlig ordning dagligen, allt var städat och rent. Inte en tillstymmelse av smuts eller damm. 
    Men likförbannat var min lägenhet "ofräsch".. 
  • Anonym (Hembesök)

Tack för tips ska komma ihåg att fotografera! Han är 4 år så har sett hans journal för bara några veckor sedan var nu i samma veva som hembesöket blev bokat som jag blockerats.. vet inte om/vad jag är anmäld för .. 

• toughshit
    Anonym (Hembesök) skrev 2023-12-12 20:27:06 följande:

Tack för tips ska komma ihåg att fotografera! Han är 4 år så har sett hans journal för bara några veckor sedan var nu i samma veva som hembesöket blev bokat som jag blockerats.. vet inte om/vad jag är anmäld för .. 

Frågade du inte det när du fick samtal från soc? Det känns ju som något som man informerar om innan man kommer på besök, tänker jag 
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Anonym (Arbalest)
    toughshit skrev 2023-12-12 20:31:47 följande:
    Frågade du inte det när du fick samtal från soc? Det känns ju som något som man informerar om innan man kommer på besök, tänker jag 
    Beror väl på vem dom pratar med, dom jag hade har än idag fortfarande inte tagit upp vad som var ofräscht i min lägenhet även om jag frågar varje gång de kommer ett möte..
  • toughshit
    Anonym (Arbalest) skrev 2023-12-12 20:39:35 följande:
    Beror väl på vem dom pratar med, dom jag hade har än idag fortfarande inte tagit upp vad som var ofräscht i min lägenhet även om jag frågar varje gång de kommer ett möte..
    Otroligt märkligt.
    Låter ju som att de hade letat efter fel.

Hoppas att du och barnen har det bra idag
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Anonym (Vera)

Det är väldigt sällsynt att socialen omhändertar barn det är ännu ovanligare att det sker utan utredning i de lägerna brukar det ske på sjukhus då föräldrarna åkt in för att barnet är skadat och det är tydligt att en vuxen misshandlat barnet. 

Om socialen inte särskilt bett dig ha barnet hemma skulle jag ordna barnvakt så jag fick prata ifred det är också dumt att oroa barnet i onödan. Se till att filma hemmet noga innan besöket. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (Hembesök) skrev 2023-12-12 20:27:06 följande:

Med tanke på vad sköterskan sade till dig gissar jag att hon fått intrycket att du är i en utsatt situation på något vis och att du inte orkar med vardagen för dig och ditt barn. 

I sådana fall borde socialtjänsten i första hand erbjuda dig stöd, till exempel en kontaktfamilj som avlastar dig genom att ta hand om barnet en helg då och då.
  • Anonym (Casanova)

Något är ju på gång om du blir utkastad från journalen. Antagligen vill de inte att du ska se vad som står där.

Det är ju inte så mycket du kan göra. Försök vara en så normal förälder du kan och gör ditt bästa. Det är vad du kan göra.

Hur kommer det sig att ni var på BUP? Inget ställe man hänger på utan att det är något.

Svar på tråden Tar soc barn under vanliga hembesök?