• Vickevire93

    Att göra insemination i Sverige

    Hej, vänder mig till er som gjort insemination i Svergie med donerad sperma, antingen på en privat klinik eller genom regionen. 

    Hur mycket får man veta om donatorn som läkarna väljer åt dig? Får man någon som helst information? Det är ju tydligen någon lag här att man inte får själv välja donator...

    Jag har nämligen gjort en insemination i Danmark (som tyvärr misslyckades) där jag själv valt donator. Och är osäker på om jag ska fortsätta där eller göra här i Sverige, samt sätta mig i kö för gratis assisterad befruktning. Men tycker som sagt det är lite jobbigt att läkaren väljer donatorn åt dig...

    Så någon här som gjort det och kan dela dela med sig hur det görs här? 

  • Svar på tråden Att göra insemination i Sverige
  • Elsweyr94

    I Sverige väljer du ingenting, läkaren matchar dig med en tillgänglig donator utifrån ögonfärg, hårfärg och hudfärg typ.
    Finns ingen som matchar alla tre så väljer de förmodligen en som är vit om du själv är vit

  • Zaro

    Hej!
    Jag känner igen mig i dina tankar. Vi har därför gjort det i Danmark, men jag vet att man får ha önskemål om några få karaktäristiska (typ längd, hårfärg, ögonfärg) i Sverige. Det är dock brist på donator så det blir som det blir. Har du kvinnlig partner väljer läkaren ofta efter hennes utseende, är du ensamstående tror jag att de går efter ditt utseende, de flesta donatorer är dock av skandinavisk etnicitet.

  • Vickevire93
    Zaro skrev 2023-12-12 18:58:15 följande:

    Hej!
    Jag känner igen mig i dina tankar. Vi har därför gjort det i Danmark, men jag vet att man får ha önskemål om några få karaktäristiska (typ längd, hårfärg, ögonfärg) i Sverige. Det är dock brist på donator så det blir som det blir. Har du kvinnlig partner väljer läkaren ofta efter hennes utseende, är du ensamstående tror jag att de går efter ditt utseende, de flesta donatorer är dock av skandinavisk etnicitet.


    Därför jag fortfarande lutar mig åt Danmark 😅 känns skönt att kunna få läsa om donatorn och hur han är som person osv. Och sen att det underlättar när barnet är äldre och ställer frågor. Gör man det här kan man ju inte ge något alls...vilket är lite tråkigt. 

    Jag är ensamstående så blir klart att de går efter mitt utseende. Jag går efter min hårfärg, ögonfärg och längd nu när jag valt donator i Danmark och efter min hudfärg med klart. 

    Tänkte därför kolla om någon vet ifall man får veta Något om donatorn de väljer 🤷🏽?♀️
  • Elsweyr94

    Du som mottagare får nog ingen info, men barnet får information när det fyller 18 om du gör via regionen, personligt brev och bild

  • Zaro
    Vickevire93 skrev 2023-12-12 19:04:55 följande:
    Därför jag fortfarande lutar mig åt Danmark 😅 känns skönt att kunna få läsa om donatorn och hur han är som person osv. Och sen att det underlättar när barnet är äldre och ställer frågor. Gör man det här kan man ju inte ge något alls...vilket är lite tråkigt. 

    Jag är ensamstående så blir klart att de går efter mitt utseende. Jag går efter min hårfärg, ögonfärg och längd nu när jag valt donator i Danmark och efter min hudfärg med klart. 

    Tänkte därför kolla om någon vet ifall man får veta Något om donatorn de väljer 🤷🏽?♀️
    Du får bara veta ögonfärg, hårfärg, längd och etnicitet tror jag. Barnet kan begära ut uppgifterna och höra av sig för kontakt när det är 18, men det hänger på barnet. Tycker också det är tråkigt att de väljer åt en, inte ger en info och inte tar hänsyn till tex personlighet. Lite av ett moraliserande.
  • Vickevire93
    Zaro skrev 2023-12-12 19:46:55 följande:
    Du får bara veta ögonfärg, hårfärg, längd och etnicitet tror jag. Barnet kan begära ut uppgifterna och höra av sig för kontakt när det är 18, men det hänger på barnet. Tycker också det är tråkigt att de väljer åt en, inte ger en info och inte tar hänsyn till tex personlighet. Lite av ett moraliserande.
    Därför jag velar på om jag ens vill göra i Sverige då man får så lite information. Tycker det är konstigt att man inte kan få veta något alls? 

    Man kan ju undra varför det finns lag på att man själv inte får välja donator. Tycker det känns så "opersonligt" typ när läkaren som inte ens känner dig väljer. Jag hittade ju donator som passade mig bäst, utseendemässigt men även uppväxt och hans intressen ex.  
  • Elsweyr94

    Det är integriteten, rätten att vara anonym är högt värderad i Sverige och väger förmodligen mkt högre än mottagarens behov av att välja nån som är duktig på fotboll tex

  • Zaro
    Vickevire93 skrev 2023-12-12 20:04:58 följande:
    Därför jag velar på om jag ens vill göra i Sverige då man får så lite information. Tycker det är konstigt att man inte kan få veta något alls? 

    Man kan ju undra varför det finns lag på att man själv inte får välja donator. Tycker det känns så "opersonligt" typ när läkaren som inte ens känner dig väljer. Jag hittade ju donator som passade mig bäst, utseendemässigt men även uppväxt och hans intressen ex.  
    Det är nog en etisk fråga, att man inte ska kunna ''designa'' sitt barn. Det är som det är tyvärr, men jag önskar dig all lycka!
  • Vickevire93
    Elsweyr94 skrev 2023-12-12 20:17:04 följande:

    Det är integriteten, rätten att vara anonym är högt värderad i Sverige och väger förmodligen mkt högre än mottagarens behov av att välja nån som är duktig på fotboll tex


    Jag kan förstå det ☺️ tycker bara att man kan få veta lite mer om donatorn än bara ögonfärg, hårfärg, längd och etnicitet. Gör det lite mer "riktigt" när man väl genom går inseminationen. 
Svar på tråden Att göra insemination i Sverige