• Anonym (Tvättnisse)

Hur lite tvättmedel är för lite?

Jag håller på att experimentera med att använda mindre tvättmedel då jag har läst att man använder för mycket normalt sätt och att tillverkaren anger att man ska ha mycket mer än vad som faktiskt behövs. För mycket tvättmedel är dåligt för kläderna, miljön, tvättmaskinen och huden.

Så om vi utgår från en maskin på 7 kg som väl är normalstor och en full tvätt av kläder hur mycket pulver respektive flytande tvättmedel behövs till det? Om vi räknar i matskedar så att alla kan relatera till det lätt.

Det är en ny snål maskin i mitt fall.

Ska det finnas något lödder alls under tvättens gång när man tittar in i maskinen?

• Svar på tråden Hur lite tvättmedel är för lite?
  • AnnaZL

Du behöver inget lödder, det har ingen positiv effekt på tvättresultat. Väg din tvätt och följ instruktionerna på tvättmedelsförpackningen. Olika tillverkare har olika doseringar. Ta reda på hur hårt vatten du har, det finns tabeller på tvättmedelsförpackningen.
    att väga tvätten är viktigt, då de flesta tvättar mycket minfre än 7kg tvätt i en 7-kilos tvättmaskin.

• Anonym (Volvo)

Omöjligt att svara på då alla tillverkare av tvättmedel har olika rekommendationer om dosering samt att hårdheten på vatten spelar in . 

Alla tvättmedel löddrar inte heller . 
    Samt att det givetvis spelar in vad du ska tvätta. En full maskin med lakan och trosor kräver givetvis mer tvättmedel än vad kanske en maskin med blusar, toppar och jeans gör då det handlar om hygien och bakterier.  Och att det finns en poäng med att följa tvättråden i alla textilier om dom ska hålla passform, färg och fräschör vilket givetvis påverkas av för lite/mycket tvättmedel. 

• Anonym (Tvättnisse)
    AnnaZL skrev 2023-12-13 16:16:10 följande:

Du behöver inget lödder, det har ingen positiv effekt på tvättresultat. Väg din tvätt och följ instruktionerna på tvättmedelsförpackningen. Olika tillverkare har olika doseringar. Ta reda på hur hårt vatten du har, det finns tabeller på tvättmedelsförpackningen.
    att väga tvätten är viktigt, då de flesta tvättar mycket minfre än 7kg tvätt i en 7-kilos tvättmaskin.

Men vissa tillverkare påstår att man ska ha typ 1 dl tvättmedel och det verkar ju vansinnigt för mycket även i en full maskin.
    Anonym (Volvo) skrev 2023-12-13 16:52:02 följande:

Omöjligt att svara på då alla tillverkare av tvättmedel har olika rekommendationer om dosering samt att hårdheten på vatten spelar in . 

Samt att det givetvis spelar in vad du ska tvätta. En full maskin med lakan och trosor kräver givetvis mer tvättmedel än vad kanske en maskin med blusar, toppar och jeans gör då det handlar om hygien och bakterier.  Och att det finns en poäng med att följa tvättråden i alla textilier om dom ska hålla passform, färg och fräschör vilket givetvis påverkas av för lite/mycket tvättmedel. 

Pulver löddrar mindre än flytande tror jag.

Jag läste på flera ställen att två matskedar skulle vara fullt tillräckligt för de flesta tvättmedel i en standardtvätt som man väl får kalla en nästan full 7 kgs maskin för. Tillverkarna vill nog inte hålla med om 2 matskedar misstänker jag...

• Anonym (Volvo)
    Anonym (Tvättnisse) skrev 2023-12-13 20:29:07 följande:
    Men vissa tillverkare påstår att man ska ha typ 1 dl tvättmedel och det verkar ju vansinnigt för mycket även i en full maskin.

Jag läste på flera ställen att två matskedar skulle vara fullt tillräckligt för de flesta tvättmedel i en standardtvätt som man väl får kalla en nästan full 7 kgs maskin för. Tillverkarna vill nog inte hålla med om 2 matskedar misstänker jag...

Grejen är att att standardtvätt är något diffust då det handlar om hur smutsig tvätten är . Visst det sägs att majoriteten av befolkningen tvättar redan rena kläder då många duschar flera gånger om dagen och byter både handdukar och lakan var och varannan dag,  så ja då kan nog nån matsked räcka. Men så ser ju inte riktigt verkligheten ut.   En barnfamilj med böjbarn, dagisbarn,, en hund och allmänt kladd  skulle jag inte rekommendera att tvätta sin tvätt med nån matsked tvättmedel.  Samma för svettiga tonåringar, mensblod , smutsiga arbetskläder,  etc... det kommer inte bli rent.  

Det kan vara ädelt att tänka på miljön osv men man ska inte lita blint på att alla tillverkare luras . Det finns trots allt en anledning till att doseringen är uträknad som den är. 
    Jag har ett billigt flytande tvättmedel och det står i doseringen att med mitt vatten ska ha knappt 1,5 kork. Vilket är ca 0,4 dl knappt. Inte särskilt mycket ändå med tanke på att jag fyller en stor maskin i allmän tvättstuga.
  • Anonym (5 kg)

Jag har en maskin som tar 5 kg, brukar inte mäta utan häller i pulver lite på måfå men försöker att det blir 1-2 matskedar pulver. Tar kanske lite mer till 60-tvätt. Vi har dock inte jättesmutsig tvätt utan det är vardagskläder, underkläder, handdukar och lakan som använts lagom.
    Jag tar hellre för lite tvättmedel än för mycket, jag vill inte ha tvättmedelsrester kvar i kläderna.

• Cereal Killer

Vi har stenhårt vatten och använder en dL tvättmedel till 7 kg vilket är det som rekommenderas för det märket. Jag skulle inte ta mindre då jag fått för mig att det också leder till att kalk byggs upp i maskinen vilket minskar livslängden. Så jag använder en full mängd även om jag tvättar sådant som inte är så smutsigt. 

• AnnaZL
    Anonym (Tvättnisse) skrev 2023-12-13 20:29:07 följande:

Det beror helt på tvättmedlet, hur koncentrerat det är, hur mycket fyllnadsmedel som tillsätts för att få upp volym. Där tillveren anger större volym för dosering är tvättmedlet inte så koncetrerat. Målgruppen är folk som vill köpa stor förpackning för lite pengar och inte tänker på pris per tvätt.
  • Anonym (Process)

Min erfarenhet är att tvättmedelsmängd är en aspekt av många vid tvätt. Att inte ladda maskinen FÖR full en annan, att sortera up tvätten smart en tredje, och slutligen att använda rätt sorts tvättmedel.

Det är ju endast genom erfarenhet du egentligen får ett eget personligt omdöme. Exempelvis tvättar vi veckans 8-10 hoodies från tonåringen på 20 minuter, 20-30% av tvättmedesmängd. För det fungerar.

Medan trosor, strumpor och kalsonger tvättas på långa program, separat för hushållets medlemmar. Likaså samlas alla handukar och tvättas med varandra.

I min värld har tvättprocessen utvecklats under åren, utifrån att man märker vissa saker 

Svar på tråden Hur lite tvättmedel är för lite?