• Snobben09

    Få tillbaka mitt ex

    Hej! Nu är det så att jag och mitt ex bestämde oss i början av denna månad att göra slut/ta en paus. Men vi träffades igår och satte oss ner och pratade och vi kom fram till att det är bättre om vi gör slut helt och stänger det kapitlet och öppnar ett nytt som vänner och sedan ser vart vägen leder oss.  Jag frågade henne om vi ska ge det en andra chans men hon velade inte göra det för att hon sa att hon inte kommer se vårat förhållande på samma sätt då och därav att vi gjorde slut nu och ska börja vara vänner istället o som ha skrivit se vart vägen leder oss.
    Vi sa igår till varandra att vi fortfarande älskar varandra och att vi verkligen vill att det ska vara vi igen och allt sådant men pga saker som hänt förr i förhållandet så kände hon att det är bäst om vi gör slut istället för att ha en paus så vi båda kan jobba på oss själva och sedan börja ses som bara vänner och som ja skrev se vart vägen leder oss. 
    Jag älskar henne mer än allt i hela mitt liv jag har aldrig känt att någon är så rätt som hon. Vi har varit ett par i 3år och sambos i 1år vi skaffade våran egna lägenhet ihop. Hon har nu bott hos sin pappa i 1v och tagit med lite saker men hon har inte sagt något om att hämta alla andra saker eller något sådant. Jag bor hos min pappa just nu för jag klarar verkligen inte av att vara i lägenheten just nu då allt påminner mig om henne. Men ska försöka ta tummen ur arslet och bara ta mig dit och bo där igen.
    Vi har bestämt oss att inte ses på ett tag och ha minimalt kontakt med varandra. Men jag funderar om man kan träffas igen typ efter nyår då har det ändå gått ett tag och att man träffas som vänner. 
    Då är min fråga vad kan man göra i en sådan här situation? Jag älskar henne och saknar henne så mycket hon säger att hon saknar mig och älskar mig hon säger även att hon verkligen vill att det ska vara vi bara att det inte går just nu iaf. Jag personligen ser detta som en andra chans eftersom vi ska vara vänner och se vad som händer sen. Jag behandlade henne som skit. Jag visade jätte mycket kärlek sen ingenting, jag la onödiga jävla kommentarer som sårade henne. Jag valde att gå och prata med en terapeut/pskykolog 2v innan hon gjorde slut i hemlighet för henne. Om någon har varit med om detta innan snälla berätta hur ni gjorde för att hitta tillbaka till varandra igen. 
  • Svar på tråden Få tillbaka mitt ex
  • Rivjärnet92

    Du har nog bränt dina broar ordentligt redan. Tror hon är lite mjäkig och inte vill såra dig därför säger hon som hon gör (vilket tyvärr skadar mer än det hjälper).

    Släpp och gå vidare.

  • Snobben09
    Rivjärnet92 skrev 2023-12-14 12:21:27 följande:

    Du har nog bränt dina broar ordentligt redan. Tror hon är lite mjäkig och inte vill såra dig därför säger hon som hon gör (vilket tyvärr skadar mer än det hjälper).

    Släpp och gå vidare.


    Jag vill inte släppa det är det. Jag vill verkligen att hon ska få tillbaka sin "tillit" till mig och verkligen se att jag ångrar de jag gjort och att jag håller på att ta tag i mitt liv och min depression. Vet att depressionen inte är någon ursäkt för hur jag betedde mig mot henne. Men jag håller verkligen på att ta tag i det och vill bara ha henne tillbaka
  • Anonym (Andreas)
    Snobben09 skrev 2023-12-14 12:31:46 följande:
    Jag vill inte släppa det är det. Jag vill verkligen att hon ska få tillbaka sin "tillit" till mig och verkligen se att jag ångrar de jag gjort och att jag håller på att ta tag i mitt liv och min depression. Vet att depressionen inte är någon ursäkt för hur jag betedde mig mot henne. Men jag håller verkligen på att ta tag i det och vill bara ha henne tillbaka
    Brusten tillit handlar om att hon behöver tid och massor av tid för att HON ska kunna läka. Du behöver ta ett steg tillbaka och respektera att det är slut och acceptera att ge henne space och tid.
    Att bygga upp tillit handlar om att reparera det trasiga och det gör man med tid och handling. Men handlingar måste vara äkta och inte desperata åtgärder som nån qiuck-fix . Tillit tar i värsta fall flera år att reparera och det är är HON som bestämmer om det överhuvudtaget är någon idé eftersom det är hon som är sårad. 

    Visst kan du fråga om en fika efter nyår men det betyder inte att  ditt jobb är klart eller att hon kommer tillbaka . 
  • Snobben09
    Anonym (Andreas) skrev 2023-12-14 12:40:00 följande:
    Brusten tillit handlar om att hon behöver tid och massor av tid för att HON ska kunna läka. Du behöver ta ett steg tillbaka och respektera att det är slut och acceptera att ge henne space och tid.
    Att bygga upp tillit handlar om att reparera det trasiga och det gör man med tid och handling. Men handlingar måste vara äkta och inte desperata åtgärder som nån qiuck-fix . Tillit tar i värsta fall flera år att reparera och det är är HON som bestämmer om det överhuvudtaget är någon idé eftersom det är hon som är sårad. 

    Visst kan du fråga om en fika efter nyår men det betyder inte att  ditt jobb är klart eller att hon kommer tillbaka . 
    Absolut vet jag att de kan ta tid och att om jag frågar henne på en fika att det inte kommer lösa alla problem då. Jag ger henne space vi är ganska unga 23 och 21 så vi har typ endast kontakt på snap så vi skickar lite då och då till varandra men jag försöka att inte svara så fort jag ser att hon snapat. 
    Vad menar du med handlingarna? Hur ska jag visa att dem är äkta och inte desperata?
  • Rivjärnet92
    Snobben09 skrev 2023-12-14 12:31:46 följande:
    Jag vill inte släppa det är det. Jag vill verkligen att hon ska få tillbaka sin "tillit" till mig och verkligen se att jag ångrar de jag gjort och att jag håller på att ta tag i mitt liv och min depression. Vet att depressionen inte är någon ursäkt för hur jag betedde mig mot henne. Men jag håller verkligen på att ta tag i det och vill bara ha henne tillbaka
    Vad du vill är helt ointressant i sammanhanget eftersom det är hon som inte vill. Ta tag i dina problem och ta med dig erfarenheterna du fått från den här relationen in i din nästa relation. Det är så de flesta av oss gör.
  • Snobben09
    Rivjärnet92 skrev 2023-12-14 12:56:01 följande:
    Vad du vill är helt ointressant i sammanhanget eftersom det är hon som inte vill. Ta tag i dina problem och ta med dig erfarenheterna du fått från den här relationen in i din nästa relation. Det är så de flesta av oss gör.
    Jag förstår vad du menar

    Det jag menar är att jag inte ska få tillbaka henne nu om någon dag för jag förstår att det kan ta tid för att få tillbaka någon. Men jag älskar verkligen denna människa mer än allt I hela världen. Ja jag var dum och inte tog dem där hintarna tidigare och ja jag var dum och inte tog hjälp för min depression långt innan. 
    Men jag har nu som sagt tagit tag i min depression och gjorde de några veckor innan vi gjorde slut men höll de hemligt för henne vilket jag nu I efterhand kanske ångrar att jag inte bara berättade för henne att jag höll på att få hjälp och bli den kille jag vill vara och den kille hon vill att jag ska vara.
  • Anonym (Andreas)
    Snobben09 skrev 2023-12-14 12:43:56 följande:
    Absolut vet jag att de kan ta tid och att om jag frågar henne på en fika att det inte kommer lösa alla problem då. Jag ger henne space vi är ganska unga 23 och 21 så vi har typ endast kontakt på snap så vi skickar lite då och då till varandra men jag försöka att inte svara så fort jag ser att hon snapat. 
    Vad menar du med handlingarna? Hur ska jag visa att dem är äkta och inte desperata?
    Desperata handlingar är ju qick-fix som funkar här och nu men givetvis inte är hållbara i längden. Typ att radera sociala medier,  inte sitta med mobilen hela tiden osv . Saker som bara är konstgjord andning men som faktiskt inte löser några problem alls. Mer än att du lovat "jag gör vad som helst för dig titta här nu tar jag bort Instagram"...  .. fast du inte har ansträngt dig alls... 

    Äkta handlingar handlar om självinsikt och att du faktiskt jobbar aktivt med dig själv med tex samtal hos kurator, söker jobb, gör dig av med konstiga vänner, ordnar upp ekonomiska bekymmer eller vad det nu är som gått fel etc... helt enkelt tar mer vuxet ansvar och framförallt tar konsekvenser av vad du gjort. 
  • Snobben09
    Anonym (Andreas) skrev 2023-12-14 13:45:10 följande:
    Desperata handlingar är ju qick-fix som funkar här och nu men givetvis inte är hållbara i längden. Typ att radera sociala medier,  inte sitta med mobilen hela tiden osv . Saker som bara är konstgjord andning men som faktiskt inte löser några problem alls. Mer än att du lovat "jag gör vad som helst för dig titta här nu tar jag bort Instagram"...  .. fast du inte har ansträngt dig alls... 

    Äkta handlingar handlar om självinsikt och att du faktiskt jobbar aktivt med dig själv med tex samtal hos kurator, söker jobb, gör dig av med konstiga vänner, ordnar upp ekonomiska bekymmer eller vad det nu är som gått fel etc... helt enkelt tar mer vuxet ansvar och framförallt tar konsekvenser av vad du gjort. 
    Förstår.
    Som jag skrivit har jag pratat med en terapeut/pskykolog nu ett tag för att verkligen ta tag i mitt beteende och mitt liv för att bli den jag egentligen är.  Vet att det kan ta tid med o bli den jag vill. Men som jag också skrev jag vill bara att hon ska vela ge mig en andra chans och som du skrev tidigare det kan ta tid men då får det göra det känner jag. För denna kvinna är verkligen kvinnan I mitt liv. 
    Hur ska jag göra för att hon ska få upp ögonen för mig hur ska jag bevisa för henne att ger hon oss en till chans så kommer det inte vara lika igen utan hon kommer få den killen som hon sa att hon målat upp som hon vill ha mig.
  • Snobben09

    Sen en till fråga. Jag hann ju köpa julklappar till henne innan allt detta hände. Julklapparna är ganska personliga ex en bok med massa bilder på oss två och sen lite annat. Självklart finns de julklappar som inte är personliga.
    Men ska jag ge det till henne när vi ses efter nyår eller hur ska jag göra? Jag kan inte skicka tillbaka dem då jag köpte dessa för ungefär 2månader sedan. 
    Jag vill ju hoppas att ger jag dessa saker och hon börjar kolla igenom ex boken att hon kommer kanske få upp ögonen lite. 

    Är kluven på detta så snälla hjälp mig!

  • Anonym (Andreas)
    Snobben09 skrev 2023-12-14 14:03:51 följande:
    Förstår.
    Som jag skrivit har jag pratat med en terapeut/pskykolog nu ett tag för att verkligen ta tag i mitt beteende och mitt liv för att bli den jag egentligen är.  Vet att det kan ta tid med o bli den jag vill. Men som jag också skrev jag vill bara att hon ska vela ge mig en andra chans och som du skrev tidigare det kan ta tid men då får det göra det känner jag. För denna kvinna är verkligen kvinnan I mitt liv. 
    Hur ska jag göra för att hon ska få upp ögonen för mig hur ska jag bevisa för henne att ger hon oss en till chans så kommer det inte vara lika igen utan hon kommer få den killen som hon sa att hon målat upp som hon vill ha mig.
    Grejen är att det enda du kan göra är att acceptera att det är slut och respektera att hon inte vill mer. Resten är upp till henne att avgöra. Det kan du inte styra.  Istället för att skicka meningslösa snappar kanske det är bättre att skicka ett par enstaka sms om att du går hos kurator och får behandling för din depression.  Den informationen kan vara bättre än en snap. Framförallt är det mer moget att kommunicera via sms. 

    Vad gäller frågan om julklappar så skulle jag INTE ge henne den personliga boken med bilder. Det är verkligen att vara totalt okänslig och respektlös mot hennes känslor.  

    Övriga julklappar skulle jag lägga på en plats i eran lägenhet, skicka ett sms  och låta henne välja om hon vill ha dom eller inte och då kan hon själv komma och hämta dom vid tillfälle när hon är hemma och hämtar kläder eller annat. Då är inte du där. 
  • Snobben09

    Mitt ex skrev nyss att hon saknar mig
    Men hon skrev också att de inte är bra att hon skriver det för de gör de bara svårare för oss o gå vidare. Hon ska nu på söndag hämta sina saker. 
    Hur ska jag tolka detta?

  • Agda90
    Snobben09 skrev 2023-12-15 13:45:57 följande:

    Mitt ex skrev nyss att hon saknar mig
    Men hon skrev också att de inte är bra att hon skriver det för de gör de bara svårare för oss o gå vidare. Hon ska nu på söndag hämta sina saker. 
    Hur ska jag tolka detta?


    Att det är slut och att hon behöver utrymme. 
    Du behöver backa undan och fokusera på att själv bli bättre istället för att undra hur du ska laga det som är trasigt mellan er. Börja att laga dig själv och sedan se hur du kan göra för att laga er. 
  • Agda90
    Agda90 skrev 2023-12-15 14:05:19 följande:
    Att det är slut och att hon behöver utrymme. 
    Du behöver backa undan och fokusera på att själv bli bättre istället för att undra hur du ska laga det som är trasigt mellan er. Börja att laga dig själv och sedan se hur du kan göra för att laga er. 
    Och innan du börjar laga er så tar du reda på om det ens finns något utrymme för det.
  • Snobben09
    Agda90 skrev 2023-12-15 14:05:19 följande:
    Att det är slut och att hon behöver utrymme. 
    Du behöver backa undan och fokusera på att själv bli bättre istället för att undra hur du ska laga det som är trasigt mellan er. Börja att laga dig själv och sedan se hur du kan göra för att laga er. 
    Lagningen av mig själv är redan påbörjad för några veckor sedan som jag skrev. Och absolut ska jag ge henne utrymme.
  • Mimosa86
    Snobben09 skrev 2023-12-15 13:45:57 följande:

    Mitt ex skrev nyss att hon saknar mig
    Men hon skrev också att de inte är bra att hon skriver det för de gör de bara svårare för oss o gå vidare. Hon ska nu på söndag hämta sina saker. 
    Hur ska jag tolka detta?


    Att hon faktiskt älskar dig men att relationen har gjort henne mycket illa och hon behöver läka. Samma status som innan.

    Vad du kan göra är att faktiskt ta tag i digsjälv och din depression. visa henne att du står vid ditt ord att detta inte ska få ske igen. Visa att dina handlingar är mer än desperata ord- så vinner du hennes tillit.

    Men det kommer ta tid innan ni ens kan försöka er på en relation igen. Och risken finns att hon under tiden hinner träffa någon annan.
  • Snobben09

    Jag förstår som ja skrivit tidigare så har jag tagit tar i min depression för ungefär 3v sedan så det är redan påbörjat.

    Hur ska jag visa att jag står för mitt ord att det aldrig ska ske igen. Jag har sagt att jag verkligen vill få detta att fungera och att jag är villig till o göra allt i min makt för att få tillbaka henne.

    Tid kan de få ta för jag kommer inte sluta kämpa för henne hon är den rätta och det vet jag om. Jag fukkade upp och jag vet och står för det. Jag tog henne för givet och jag ångrar det som fan. 

    Vill bara få tillbaka henne i mitt liv och bara göra rätt denna gång. Jag kommer aldrig någonsin hitta en bättre människa än henne..

  • Anonym (Andreas)
    Snobben09 skrev 2023-12-16 08:37:17 följande:

    Jag förstår som ja skrivit tidigare så har jag tagit tar i min depression för ungefär 3v sedan så det är redan påbörjat.

    Hur ska jag visa att jag står för mitt ord att det aldrig ska ske igen. Jag har sagt att jag verkligen vill få detta att fungera och att jag är villig till o göra allt i min makt för att få tillbaka henne.

    Tid kan de få ta för jag kommer inte sluta kämpa för henne hon är den rätta och det vet jag om. Jag fukkade upp och jag vet och står för det. Jag tog henne för givet och jag ångrar det som fan. 

    Vill bara få tillbaka henne i mitt liv och bara göra rätt denna gång. Jag kommer aldrig någonsin hitta en bättre människa än henne..


    Att stå för ditt ord handlar återigen om tid och handling. Att du gör din resa genom depressionen för din egen skull för att bli en bättre version av dig själv. Och absolut inga korkade qick-fix. 
    Om hon köper det så kommer hon tillbaka men det avgör hon och inte du. Där finns inga garantier.  

    Jag förstår poängen med att du vill göra allt för henne men ur hennes perspektiv är ju det försent, det skulle du visat då och inte nu. Hon är sårad,besviken,ledsen och har tappat tilliten och hon måste få tiden att också kunna läka dom såren. 
  • Anonym (LOVE)

    Första julen utan mitt ex och jag vet inte vart jag ska ta vägen. Ser ingen lycka alls på denna dag nu och vill bara försvinna. Jag saknar henne så mycket och vill bara ha tillbaka henne jag klarar inge mer nu...

Svar på tråden Få tillbaka mitt ex