• Anonym (Julgrisen)

Bästa MENTALA knepen för att inte gå upp under jul

Denna tråd är riktad till personer som kämpar övervikt. Vill gärna höra era bästa knep för att inte gå upp i vikt under julen. Nu menar jag inte att välja bort köttbullarna och satsa på sillen, utan mer mentala tips eller andra knep för att hålla sig i schack under julen. Orkar inte gå upp ett endaste gram som jag sedan måste kämpa med.

Jag brukar alltid gå upp i december. Nu i år har jag vägt mig morgon och kväll. Det har funkat ganska bra då jag tappar lusten att stoppa i mig pepparkakor i parti och minut. Någon som har andra knep att ta till?

• Svar på tråden Bästa MENTALA knepen för att inte gå upp under jul
  • Anonym (Werty)
    Anonym (Julgrisen) skrev 2023-12-14 19:13:04 följande:
    Bästa MENTALA knepen för att inte gå upp under jul

Denna tråd är riktad till personer som kämpar övervikt. Vill gärna höra era bästa knep för att inte gå upp i vikt under julen. Nu menar jag inte att välja bort köttbullarna och satsa på sillen, utan mer mentala tips eller andra knep för att hålla sig i schack under julen. Orkar inte gå upp ett endaste gram som jag sedan måste kämpa med.

Jag brukar alltid gå upp i december. Nu i år har jag vägt mig morgon och kväll. Det har funkat ganska bra då jag tappar lusten att stoppa i mig pepparkakor i parti och minut. Någon som har andra knep att ta till?

Bästa rådet jag kan ge är att inte småäta.
  • Anonym (Kim)

Välj det gröna. Ta en extra promenad. Skär ner sötintaget till hälften. Bestäm att på julafton eller någon av de andra dagarna låta dig gå all in på alla onyttigheter. Njut som tusan. Sedan tillbaka till de bättre vaken. Ett problem är att du väger dig för ofta. Max 1 g veckan. Å andra sidan vad gör det om du går upp 1-2 kg under juldagarna. Det löser du före 13 helgen. Å andra sidan har du kunnat gjort fysen fram till jul så du hade lite bonus att frossa i. Ta det inte så allvarligt. Välj efter kvalitet isf kvantitet. Man mår bättre av det också. Unna dig och njut! Efter nyår asketiska veckor fram till påsk. 

• Anonym (Julgrisen)
    Anonym (Werty) skrev 2023-12-14 19:16:16 följande:
    Bästa rådet jag kan ge är att inte småäta.
    Tänkte mer på råd om HUR man undviker att småäta, om du förstår hur jag tänker? Trådstarten kanske inte var toppen på att förklara vad jag är ute efter. Att inte äta godis och inte småäta förstår jag, ville mer veta hur folk hittar motivationen. Hoppas det blev lite klarare vad jag menar :)
  • Anonym (120 kg)

Pepparkakor är bra! Lagom söta och håller igång magen! Så skippa inte pepparkakorna utan tillåt dig dem och se det som ditt julgodis  istället för allt det där som verkligen ställer till det, som all julchoklad.

Julmat är ju perfekt för att hålla vikten med lite låg-kolhydratskost! Satsa på köttbullarna, sillen, laxen, revbenen och julskinkan, med potatis och jansson eller potatisgratäng gjord på riktig grädde. Vill du doppa i grytan, gör det med potatis istället för bröd. Brödet är till frukost och nattmacka med julskinka enbart! Och se till att äta alla måltider så du inte går och småäter hela dagen vilket är lätt hänt särskilt på jul och särskilt om man har julbordet som sen lunch just före Kalle, som i min familj. Det blir aldrig någon riktig måltid efter det utan i regel går alla och småäter godis, nötter, mackor osv ända till midnattsmässan.

Ok, nu lät det här som matråd, men egentligen är det din inställning jag vill komma åt. Med rätt inställning kommer det gå bra.

• Anonym (Julgrisen)
    Anonym (Kim) skrev 2023-12-14 19:19:25 följande:

Välj det gröna. Ta en extra promenad. Skär ner sötintaget till hälften. Bestäm att på julafton eller någon av de andra dagarna låta dig gå all in på alla onyttigheter. Njut som tusan. Sedan tillbaka till de bättre vaken. Ett problem är att du väger dig för ofta. Max 1 g veckan. Å andra sidan vad gör det om du går upp 1-2 kg under juldagarna. Det löser du före 13 helgen. Å andra sidan har du kunnat gjort fysen fram till jul så du hade lite bonus att frossa i. Ta det inte så allvarligt. Välj efter kvalitet isf kvantitet. Man mår bättre av det också. Unna dig och njut! Efter nyår asketiska veckor fram till påsk. 

Inser att min trådstart VERKLIGEN måste ha varit dålig. Ber om ursäkt för det. Jag vill alltså INTE ha mattips. Vi vet alla att grönsaker är bra och sötsaker suger.

Mitt knep är alltså att väga mig ofta, då det ger mig motivation att inte överäta. Jag undrar om andra har liknande knep. Kanske att hänga fram nyårsblåsan som motivation. Så alltså, inga mattips. Bara mentala, motiverande tips som får er att undvika frossandet i jul.
  • Anonym (Julgrisen)

Julgrisen ger upp!

God jul på er!

• Anonym (l)

Hoppas att du ger ok för kroppen att variera i vikt under ev cykler.

Ät en bra frukost även om det är stressigt

• Anonym (Werty)
    Anonym (Julgrisen) skrev 2023-12-14 19:23:45 följande:
    Inser att min trådstart VERKLIGEN måste ha varit dålig. Ber om ursäkt för det. Jag vill alltså INTE ha mattips. Vi vet alla att grönsaker är bra och sötsaker suger.

Mitt knep är alltså att väga mig ofta, då det ger mig motivation att inte överäta. Jag undrar om andra har liknande knep. Kanske att hänga fram nyårsblåsan som motivation. Så alltså, inga mattips. Bara mentala, motiverande tips som får er att undvika frossandet i jul.
    Livet är en förberedelse.

* Fråga dig. Vill du vara bra eller vill du vara dålig?
    * Beröm dig själv för det lilla men lura inte dig själv att du är bra om du är dålig. Se istället till att bli bra.
    * Inse att motivation är extremt övervärderat. Leverera oavsett om du är motiverad eller inte. 
    * Gör det du ska göra och lyssna inte på dina ursäkter.
  • Anonym (Kim)

Ja med den inställningen kommer du garanterat misslyckas. Det är bara du som kan styra vad du stoppar i käften. Ingen annan. Inga råd funkar heller. Om din enda motivation är att väga dig så gör det. Lägg till en extra gång. Synd vågen inte känner skillnad på Janssons eller en stor apelsin. Vikt som vikt. 

• Anonym (Werty)
    Anonym (Kim) skrev 2023-12-14 19:36:37 följande:

Ja med den inställningen kommer du garanterat misslyckas. Det är bara du som kan styra vad du stoppar i käften. Ingen annan. Inga råd funkar heller. Om din enda motivation är att väga dig så gör det. Lägg till en extra gång. Synd vågen inte känner skillnad på Janssons eller en stor apelsin. Vikt som vikt. 

Ja, allt handlar om disciplin. Och att inte acceptera disciplinära snedsteg.

Känner en person som säger med jämna mellanrum att hon mår så dåligt och ska börja banta. Men en vecka senare har hon alltid glömt bort det och knaprar kakor.
Svar på tråden Bästa MENTALA knepen för att inte gå upp under jul