• Anonym (Orolig)

Orolig för pappa som inte vill ta hjälp

Blir allt mer orolig över pappas hälsotillstånd, och framförallt att han inte söker någon som helst hjälp för det. Han är 65 år och pensionär sedan något år tillbaka. Hälsan har dock helt rasat sedan han gick i pension. Han har alltid sett dåligt, men under senaste halvåret har han börjat skela extremt mycket på ett sätt jag inte lagt märke till tidigare. Han har också blivit glömsk och aggressiv under senaste året. Han har ingen koll på vilken veckodag det är längre, och förlägger vardagliga ting som glasögon, mobiltelefon och liknande varje dag och blir då förbannad och aggressiv på mamma som han menar har "stulit" dessa. Fast det alltid är han som förlagt dessa och sedan inte minns var han lagt de. Detta är något som tydligen händer 5-10 ggr/dag. Utöver det så klarar han inte längre av toalettbesök utan kissar ned hela toalettgolvet, och vägrar därtill städa upp när mamma påtalar detta. Istället blir han återigen förbannad och aggressiv mot henne. Han har också ökade fysiska svårigheter, han kan knappt resa sig ur stolar och sängen längre, och har svårt att gå. Mamma som är pensionerad sjuksköterska, menar att han givetvis borde söka hjälp för allt detta, och har försökt påtala detta både i mjukare och mer bestämda ordalag, men då får han också aggressiva utbrott på henne. Jag som oroligt (vuxet) barn till honom är givetvis också väldigt oroad, och känner inte igen pappa och hans beteenden längre. Vet ju att ingen kan tvinga honom att söka vård, men vad ska vi göra för att kunna uppmuntra honom till det? Jag känner mig så hjälplös och orolig, min pappa är inte sig lik längre.

• Svar på tråden Orolig för pappa som inte vill ta hjälp
  • Anonym

Din mamma borde steppa upp och se till att han kommer under utredning.
    Men hon kanske förtränger hur allvarligt det är? 
    Du måste prata med din mamma

• Goneril

Jag är pensionär och av alla pensionärer mellan          65 -85 som jag känner, och de är många, är ingen i så dåligt skick som den hör mannen. Detta är inte naturligt åldrande utan svår demens. Han måste komma under vård, och hans fru måste också få avlastning. Detta är alldeles för påfrestande, för båda.

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2023-12-14 22:19:29 följande:

Din mamma borde steppa upp och se till att han kommer under utredning.
    Men hon kanske förtränger hur allvarligt det är? 
    Du måste prata med din mamma

När jag pratar med mamma själv tycker jag inte alls att hon förtränger, tvärtom, så är hon otroligt tydlig och skarp kring situationen, men samtidigt oerhört uppgiven, och i viss mån också rädd för att ingripa eftersom att han blir så enormt aggressiv, på daglig basis.
  • Anonym (Orolig)
    Goneril skrev 2023-12-14 22:27:15 följande:

Jag är pensionär och av alla pensionärer mellan          65 -85 som jag känner, och de är många, är ingen i så dåligt skick som den hör mannen. Detta är inte naturligt åldrande utan svår demens. Han måste komma under vård, och hans fru måste också få avlastning. Detta är alldeles för påfrestande, för båda.

Tack för den insikten. Nej, redan när jag på allvar började lägga märke till detta för något halvår-år sedan, tyckte jag inte det lät normalt alls. Absolut att man som äldre får lite sämre syn, kanske lite svårare att röra sig och liknande, det hör ju liksom åldrandet till, men att vara sådär illa däran fast man "bara" ändå är 65 år, känns inte helt normalt eller friskt...
  • Anonym (Maria)

Ni måste ta hjälp. Det kan nog till och med bli tal om tvångsvård, eftersom han är farlig för andra och har ingen sjukdomsinsikt.

Ring kommunen och fråga efter biståndshandläggare, och påtala att det är akut. Så kan ni diskutera vilka alternativ som finns.

• Anonym

Din mamma kontaktar en doktor på vårdcentralen och förklarar. Doktorn kan då kalla till rutinkontroll , blodtryck etc för att hitta en väg in
    I många kommuner finns demensteam och demenssjuksköterskor som anhöriga kan kontakta

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2023-12-14 22:45:02 följande:

Din mamma kontaktar en doktor på vårdcentralen och förklarar. Doktorn kan då kalla till rutinkontroll , blodtryck etc för att hitta en väg in
    I många kommuner finns demensteam och demenssjuksköterskor som anhöriga kan kontakta

Det där låter som en himla bra strategi!! Tack så jättemycket för det tipset!

• Core

Om det är skillnad på hur han är som person från tidigare är det  förmodligen begynnande demens.

Om han alltid varit åt det hållet kan det vara svårare att diagnosera, om ett beteende tilltagit kan det vara depression 

• Anonym (Sanna)

Låter tyvärr som demens. Och tyvärr kommer det inte bli lätt. Den dementa kommer ALDRIG inse att det är fel på honom. Han kommer bli sämre och ändå tycka att hans verklighet är den rätta. Det kan bli tal om tvångsvård om han blir farlig mot andra eller sig själv.
    Ta kontakt med en demenssköterska i er kommun och få stöd av. De kommer gärna med tips.

Svar på tråden Orolig för pappa som inte vill ta hjälp