• Anonym (Tårar)

Gynundersökning efter händelsen

Om någon vecka så är det 3 år sen jag gjorde en gynekologisk undersökning efter att mitt ex gjorde saker med mig som jag skrek nej emot. Jag förmår mig inte än idag varken skriva eller säga det där ordet för jag mår redan så illa. Fan. Men jag måste dit idag för efter varit hos doktorn i veckan sa dem jag behöver kollas för äggstockar osv. Jag mår så illa. Jag känner bara hur det är svårt att andas, som ett ångest tryck. Att kroppen spänner sig och tårarna kommer hela tiden. 
    Är där någon vänlig själ här inne som kan berätta om dem varit med om liknande och ge hopp att det blir bättre ? Ska man meddela doktorn vad man varit med om ? 
    Det är en kvinna för det såg jag på namnet och det hade aldrig gått annars. Men snälla hur länge ska det kännas ? 

• Svar på tråden Gynundersökning efter händelsen
  • Anonym (Tjej)

Ingen kan ju veta för vi vet inte vad du vart med om 

• Anonym (f)
    Anonym (Tjej) skrev 2023-12-15 09:05:39 följande:

Ingen kan ju veta för vi vet inte vad du vart med om 

vi vet nog att säga att det kommer att ta tid, mer än så behövs inte
  • Anonym (f)

Säg att du varit med om något, du behöver inte säga mer eller att du är jätterädd för gynekologbesök

• Anonym (P)

Jag tycker att du ska ringa till mottagningen redan idag och prata med dem. Du behöver inte i detalj berätta vad du varit med om, det räcker med att berätta att du varit med om övergrepp och att du mår väldigt dåligt inför besöket. Då kan läkaren vara bättre förberedd, både kring hur hon ska bemöta dig och hur han ska bemöta dig för att göra besöket så lite obehagligt som möjligt. 

• Lynx123

Skulle varmt rekommendera att du både berättar för gyn och någon som du liter på, tex. En nöra vän eller en psykoterapeut. Du har varit med om ett svårt trauma behöver hjälp för att kunna gå vidare. Kram

• Anonym (Syster)

Berätta för gyn, ta med en vän, om du känner att du behöver en kvinnlig läkare så kräv det. Skickar dig varma tankar inför besöket {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Gynundersökning efter händelsen