• ssafeheaven

    Tänker vi fel med maten och matningen? Kommentarer om den

    Kände bara jag behövde skriva av mig.

    Vår bebis är 10 månader och har alltid ätit väldigt bra och är väldigt matglad. 

    Jag har sedan tidigt introducerat väldigt många olika maträtter både med sked och enligt BLW-metoden och upplever att han accepterar i stort sätt allting och äter väldigt glatt.. och mycket ibland han äter både barnrätter, men också det vi äter.

    Jag har honom alltid i bärsele när jag lagar olika rätter så han är också delaktig i matlagningen, något jag upplever han tucker om. Då jag är hemma och själv tycker om att laga mat och baka, så lagar vi många barnrätter och köper endast färdiga ibland vid nödläge även om jag tycker att de också är superbra och förmodligen något jag kommer köpa mer av när jag väl börjar jobba.

    Jag står väldigt nära min svärfamilj och vi har alltid haft en fin relation, men ibland kan de kommentera hur vi gör med maten, dels att vi lagar nästan all barnmat själva, men också att vi försöker ge mat enligt BLW-metoden och inte endast med sked. Det blir ganska kladdigt ofta, något vi fått höra några gånger nu.

    Vår son älskar att äta med händerna och gör detta glatt, men kan också använda sked som man ger honom med lite mat och då tar han den och stoppar i sin mun. Han försöker sedan ta upp mat med den själv, men det får ta sin lilla tid, är ju inte det lättaste.

    Jag har varit så glad över hur vi har lyckats med grunden för en god kost och att väcka matglädje hos honom, men blir så nedstämd när jag hör detta. Min sambo säger ifrån på ett bra sätt och jag skulle heller aldrig säga ifrån respektlöst, blir bara ledsen över alla åsikter som man inte riktigt har bett om.

    Det får mig att undra, tänker vi fel med maten och matningen?
  • Svar på tråden Tänker vi fel med maten och matningen? Kommentarer om den
  • Anonym (hm)

    Jag tycker det låter som ni har en väldigt sund och rolig inställning till mat som er bebis har tagit efter. KUL! Vi försökte med BLW metoden här men för oss går det sämre och det mesta kräks upp. Oh well. Lyckas man är det helt klart positivt och något som ni bör fortsätta med. 

    Däremot blir det kladdigt. VÄLDIGT kladdigt. Äter ni borta hos svärföräldrarna kan det vara fint att hålla lite ordning omkring sig tycker jag och kanske skippa just matlekarna när ni är bortbjudna. Hemma ska de däremot strunta i vad ni gör. Ni tänker inte fel!

  • Anonym (Mami)

    Jag vet inte BLW är? men det bästa är att barnet får lära sig äta själv. Mina barn har fått göra de tidigt. Har oxå ätit samma mat som oss men utan så mkt kryddor

  • ssafeheaven

    Tack snälla för input, käns skönt att veta att man inte tänker helt fel och jag förstår verkligen gur många nya metoder kan upplevas lite annorlunda, men alla gör vi bara vårt bästa och det vi tänker är bäst 🙏 tack igen 😊

Svar på tråden Tänker vi fel med maten och matningen? Kommentarer om den