• PAM79

Är välling mer mättande än ersättning?

Hej!
    Jag har en 7 månaders bebis som inte tycker om välling, ibland skulle det vara så praktiskt att bara kunna ge i nappflaskan. Jag undrar om jag ska ge han ersättning istället för välling, han gillade det iallafall när han var nyfödd. Räcker det med att man ger ersättning istället för gröten på kvällen? Han får gröt på morgonen, lunch, middag och mellanmål däremellan. Jag ammar också men jag skulle vilja sluta med det snart....ammar sent på kvällen å tidigt på morgonen...

• Svar på tråden Är välling mer mättande än ersättning?
  • Tjohalia
    Du kan ju testa om han tycker om ersättning och sen kan du blanda ersättning och lite välling och sedan ta mer och mer välling och mindre och mindre ersättning. Jag tror att ersättning är för upp till 12 månader.
  • SuziQ

Jag skippade ersättning efter ca 6-7 månader jag. Vi kör gröt o välling (som e som bröd o mjölk...eftersom det innehåller vete o mjölk) Å mättar mkt bra oxå. Men det finns ju majsvälling för känsliga magar, smakar klister men min tjej dricker alla sorter nu. Å ammar du så e det ju fint, då e väl välling utmärkt komplement!

• ElinK

Vi gick över till välling strax innna Agnes blev 6 månader, för henne är den mer mättande. Vi kör med Sempers milda välling (kör fortfarande med den)

Försök ge ngt annat än ersättning/välling, tex gröt

• Justice

Trodde att man MÅSTE ge ersättning tills dom är 12 månader minst för att få alla behov tillgodosedda...
    Får dom inte för lite vätska om man ger dem välling?
    Välling är väl lika med gröt...en del av matbehovet?

• pattisza

Man får ju ge dem vatten vid sidan om istället så går det ju jättebra att ge välling eller gröt.

• PAM79

Banangröten får han, den tycker han om. Men jag skulle vilja att han tog vällingen eftersom det är så praktiskt ibland, har försökt med olika sorter men det går inte, han gillar inte den....

• ElinK

nä varför måste man det??
    däremot tillgodeser ersättninger barnets behov UPP TILL 12 månader.

Agnes är idag 9 månader och äter enligt följande (på ett ungefär)
    Välling 07.00
    Frukt/kex
    Lunch 11-12
    Gröt/Middag 16-17
    Frukt/kex
    Välling 19.00

• ElinK

Glömde säga att Agnes dricker mkt vatten under dagen oxå

Svar på tråden Är välling mer mättande än ersättning?