• Anonym (anonym)

Magbesvär, kan inte sätta finger på smärtan.

Hej, vill bara börja med att jag är lite sjukhus/sjukdoms-rädd, kan få panik närsomhelst så skräm inte upp mig i onödan. vill ha någon vettig som kan svara på lite frågor. 

Jag är en frisk 24 årig tjej som för 2 månader sedan fick besvär med tryck på bröstkorgen, vänster sida. endast det besväret hade jag. Efter första besöket akuten sa dom inte vad det var och EKG visade bra. 
    dagarna efter började jag må illa, hade ont i maggropen, bröstkorgen och åkte in igen. Läkaren sa magkatarr. har aldrig haft det förr. Fick en kur med omeprazol som skulle tas i 2 veckor, blev de inte bättre så skulle jag söka vård hos vårdcetntrlen. Jag började äta skonsam mat, ändrade på hela min kost och blev eventuellt lite bättre efter kuren. Men sen jag slutade med kuren har jag inte fått balans på avföringen, antigen hård eller lös, mycket mycket ljus eller mörk, de antigen eller hela tiden. 
    Efter kuren började jag få ont i nedre delen av magen, både höger och vänster sida, smärtan är brännande, svidande, men det är inte en specifik plats, den är antigen nere vid ljumsken, eller precis bredvid naveln, den strålar ut mot ryggen. men det är inte en AJ smärta, den är bara obehaglig förutom att jag för någon dag sen innan läggdags kändes de som en kniv i magen, jag kan ibland, mycket sällan få sånna smärtor, annars tål jag de andra som bara är ett obehag. får ont när jag äter nere i magen. tänker på Gallan men jag vet inte känns som alla som haft de problemet har JÄTTE ont. men detta kanske bara e början? 
    skulle fått min mens för 3/4 dagar sen och den har inte kommit, har inte heller fått mensvärk som jag brukar få som gör extremt ont, har tagit graviditets test men får negativt.Min bröstkorg har börjat svida igen och det är dygnet runt, ett obehag på vänster sida, BARA vänster sida inte höger. Ringt VC för tid men de finns inga tider, ska försöka ringa på måndag igen. Vad kan jag göra? Känner mig hela tiden nervös i kroppen, vill bara vara frisk. Någon som vet vad det kan vara? 

• Svar på tråden Magbesvär, kan inte sätta finger på smärtan.
  • Anonym (Elise)

Du ska försöka få en tid på VC. Oroa dig inte, det kommer att lösa sig.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Elise) skrev 2023-12-16 14:33:37 följande:

Du ska försöka få en tid på VC. Oroa dig inte, det kommer att lösa sig.

hoppas jag får en på måndag.. så obehagligt.
  • Anonym (Silla)

Jag tycker faktiskt det låter som gallsten, jag fick åka in akut med jätteont i bröstet och ryggen och mellan de två gångerna hade jag molande värk i magen nästan varje kväll.

Gallsten är väldigt lurigt hur smärtan känns, jag var i din ålder och de tyckte jag var för ung för att ha det men tillslut kollade de med ultraljud.

• Anonym (Lena)

Har du haft det stressigt tiden före detta började?
    Gjorde kostomläggningen skillnad på magsmärtorna?
    Blir den gasig?
    Kan vara allt från magkatarr till IBs.
    När man gör en kostomläggning krävs längre tid att få tarmarna i balans,skulle säga 6-7 månader.
    Ta bort gasbildande och hårdsmält mat från din kost och se ifall det kan underlätta. Gaser kan göra väldigt ont,en smärta som går rakt genom ryggen, som knivar. Varit med om det själv. 

Avföringens färg och konsistens beror på så mycket tex: 
    Plack ( gamma klet i tarmarna) 
    Vad du äter färgar också avföringen samt vad jag hört gallbesvär.

Blir du inte bättre med din läkemedelsbehandling så bokar du en ny tid för utredning.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Silla) skrev 2023-12-16 15:01:58 följande:

Jag tycker faktiskt det låter som gallsten, jag fick åka in akut med jätteont i bröstet och ryggen och mellan de två gångerna hade jag molande värk i magen nästan varje kväll.

Gallsten är väldigt lurigt hur smärtan känns, jag var i din ålder och de tyckte jag var för ung för att ha det men tillslut kollade de med ultraljud.

De tog blodprovet och kände men hade inte ont då. Denna "typen" av magbesvären började för en månad sen, alltså efter jag var klar med kuren. smärtan är alltid nere i magen och slår ut vid ryggen på nedre sidan, ibland i samma längd som naveln. har haft bröstsmärtor på vänster sida nu konstant i några dagar, hjälper inte ens när jag sover, när jag vaknar känner jag fortfarande av det. Är rädd vill inte opereras asså får panik bara av tanken, lider av panikattacker också asså om jag inte dör av operationen så kommer jag dö av min stress. vägrar. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Lena) skrev 2023-12-16 15:13:21 följande:

Har du haft det stressigt tiden före detta började?
    Gjorde kostomläggningen skillnad på magsmärtorna?
    Blir den gasig?
    Kan vara allt från magkatarr till IBs.
    När man gör en kostomläggning krävs längre tid att få tarmarna i balans,skulle säga 6-7 månader.
    Ta bort gasbildande och hårdsmält mat från din kost och se ifall det kan underlätta. Gaser kan göra väldigt ont,en smärta som går rakt genom ryggen, som knivar. Varit med om det själv. 

Avföringens färg och konsistens beror på så mycket tex: 
    Plack ( gamma klet i tarmarna) 
    Vad du äter färgar också avföringen samt vad jag hört gallbesvär.

Blir du inte bättre med din läkemedelsbehandling så bokar du en ny tid för utredning.

När allting började så var jag i en stressig period i mitt liv, ja. även nu, mitt privatliv drabbar mitt psyke jättemycket. har ingen ro i mig längre. Kostomläggningen gick ut på att äta skonsam mat, kokt potatis, kyckling osv. men jag kan inte leva så livet ut, måste få i mig bra näring som ägg osv vilket inte går, vatten går inte heller dricka det gör ont. jag börjar äta smått vanligt men det gör bara ont i nedre delen av magen så fort jag börjar äta. min mage är inte gasig eller svullen, har inga sånna besvär. 
  • Anonym (Silla)

Är det gallan så måste man inte alltid operera, det går att ändra i kosten. Undvik tex ägg och äpple och se om det blir bättre.

Det måste inte vara gallsten det kan ju vara något helt annat. 

Svar på tråden Magbesvär, kan inte sätta finger på smärtan.