• ankiiis

Spänner kroppen

Börjar bli lite orolig för att min bebis på 9 månader spänner sig hela tiden? När hon sitter ner kan hon helt plötsligt spänna benen rakt fram och spänna armarna ut åt sidorna? 

Det är inte så att hon får nåt slags anfall eller så för hon slutar så fort man tar upp henne eller typ avleder. 
    Det känns som att hon gör så när hon vill ha nåt/blir uppspelt/inte har nåt att pilla med eller bara gör så utan anledning. Känner nån igen sig? 
  • Svar på tråden Spänner kroppen
  • ankiiis

Tack blomman, tycker bara bebis gjort så ett tag nu! 

Ingen mer? 
  • Yuppyupp

Här borta spänns det hela tiden! Börjsde runt 7 månader och håller fortfarande på nu vid 9 månader. Mitt äldre barn gjorde samma. Tror att det är lite test att se vad benen och armarna klarar av. Ett sätt att lära känna sin kropp :) Testa att fråga vad hon har för sig. Jag brukar få ett stort leende som svar. 

• ankiiis

Tack yuppyupp :) började också vid 7 månader här så har pågått i 2 månader. Ja jag brukar fråga det eller säga hennes namn och då kan hon göra det och titta på mig eller så slutar hon. Ser bara så mysko ut! 

• Yuppyupp
    ankiiis skrev 2023-12-18 22:34:05 följande:

Tack yuppyupp :) började också vid 7 månader här så har pågått i 2 månader. Ja jag brukar fråga det eller säga hennes namn och då kan hon göra det och titta på mig eller så slutar hon. Ser bara så mysko ut! 

Det ser mysko ut 😂 men det verkar vara väldigt vanligt bland bebisar. Dom växer ur det 
  • ankiiis

Jag vet inte hur jag svarar just på ditt svar 😅 Ja verkligen! minns du hur länge ditt första barn höll på? 

• Yuppyupp
    ankiiis skrev 2023-12-19 08:35:49 följande:

Jag vet inte hur jag svarar just på ditt svar 😅 Ja verkligen! minns du hur länge ditt första barn höll på? 

Ah! Ingen fara! Du trycker på knappen Citera om du sitter vid datorn. Annars är det det lilla kugghjulet på mitt inlägg du trycker på. Om det inte fungerar så vänd mobilen i liggande läge först. Familjeliv som krånglar! :)

Oj det minns jag inte riktigt. Men hon höll ändå på så pass länge att jag hann bli orolig. Min lilla nu har ju varit igång i cirka 2 månader. Det händer inte hela tiden och inte i alla situationer, men minst en gång om dagen i alla fall, typ i barnmatstolen eller om jag bär. 
  • ankiiis
    Yuppyupp skrev 2023-12-19 10:40:01 följande:
    Ah! Ingen fara! Du trycker på knappen Citera om du sitter vid datorn. Annars är det det lilla kugghjulet på mitt inlägg du trycker på. Om det inte fungerar så vänd mobilen i liggande läge först. Familjeliv som krånglar! :)

Oj det minns jag inte riktigt. Men hon höll ändå på så pass länge att jag hann bli orolig. Min lilla nu har ju varit igång i cirka 2 månader. Det händer inte hela tiden och inte i alla situationer, men minst en gång om dagen i alla fall, typ i barnmatstolen eller om jag bär. 
    Såja! Tack :) 

Samma här. Jag tycker att 2 månader är en lång tid. Kommer kanske ta upp det på 10 mån kontrollen som är i slutet av januari om det inte blir bättre. Min lilla gör det flera gånger om dagen och oftast när hon sitter på golvet eller i matstolen. Så konstigt! 
  • Yuppyupp
    ankiiis skrev 2023-12-19 14:30:28 följande:
    Såja! Tack :) 

Samma här. Jag tycker att 2 månader är en lång tid. Kommer kanske ta upp det på 10 mån kontrollen som är i slutet av januari om det inte blir bättre. Min lilla gör det flera gånger om dagen och oftast när hon sitter på golvet eller i matstolen. Så konstigt! 
    Kan du inte uppdatera tråden då om vad bvc sa? Just nu ser jag inga större problem med att hon gör det, så länge det inte blir bestående men det tror jag inte att det blir. Här hemma verkar det inte finnas någon direkt koppling, förutom då när jag bär. Jag tänker att bebis kanske tröttnat på att jag kånkar runt (sitter på min höft) och vill komma ner på golvet. Jag kan ha totalt fel, men genom att byta position eller göra något kul, typ dansa lite eller som sagt prata så brukar det sluta. Jag testade att googla men blev inte klokare. Tungan ute
  • ankiiis
    Yuppyupp skrev 2023-12-19 14:39:20 följande:
    Kan du inte uppdatera tråden då om vad bvc sa? Just nu ser jag inga större problem med att hon gör det, så länge det inte blir bestående men det tror jag inte att det blir. Här hemma verkar det inte finnas någon direkt koppling, förutom då när jag bär. Jag tänker att bebis kanske tröttnat på att jag kånkar runt (sitter på min höft) och vill komma ner på golvet. Jag kan ha totalt fel, men genom att byta position eller göra något kul, typ dansa lite eller som sagt prata så brukar det sluta. Jag testade att googla men blev inte klokare.  // Tungan ute
    Ja absolut 👍🏼 
    Men hur gjorde ditt första barn? Precis som ditt andra? Eller är det skillnad? 
    Jag hoppas att de slutar snart? vill verkligen inte vara orolig!
  • Astriidlind

Helt normalt! Många bebisar som gör så. Dom testar sig fram bara. Var inte orolig. Försök njuta av bebistiden Det går så fort!!

Svar på tråden Spänner kroppen