• Anonym (Loor)

Ingen julstämning/julkänsla i mig alls i år

Jag försöker hitta julstämningen men det är så svårt. Jag känner nästan som att för att jag har "missat" de senaste 4 jularna så är det som jag vant mig av vid julen. Det känns sorgligt, särskilt som barnen är just i bästa julåldern nu, 4 och 6. Jag är så lycklig just nu att deras pappa/min sambo verkar vara i högsta julstämning och sprider den till dem i alla fall. Jag har enbart lyckats nynna lite på Fairytale of New York, och jag är annars "en sångfågel, särskilt till jul", som min mamma brukar uttrycka det. För ja, jag brukar älska julen.

Hur kommer ni i julstämning? Jag ska sätta mig och ungarna framför Mupparnas julsaga på onsdag med lite pepparkakor och se  om det hjälper men annars vet jag inte vad jag ska ta mig till. En del av mig vill bara försvinna och låta familjen ha sin jul ifred.

• Svar på tråden Ingen julstämning/julkänsla i mig alls i år
  • Anonym (Kaffedraken)

Längesen jag hade riktiga julkänslan, magin är borta. Snön töade bort nu, så det hjälper inte. Får lite julkänsla på julafton med allt gott att äta, dofterna och ljusen, färgerna. Och Karl Bertil Tomte

• Anonym (Blorp)
    Anonym (Loor) skrev 2023-12-18 16:40:02 följande:
    Ingen julstämning/julkänsla i mig alls i år

Jag försöker hitta julstämningen men det är så svårt. Jag känner nästan som att för att jag har "missat" de senaste 4 jularna så är det som jag vant mig av vid julen. Det känns sorgligt, särskilt som barnen är just i bästa julåldern nu, 4 och 6. Jag är så lycklig just nu att deras pappa/min sambo verkar vara i högsta julstämning och sprider den till dem i alla fall. Jag har enbart lyckats nynna lite på Fairytale of New York, och jag är annars "en sångfågel, särskilt till jul", som min mamma brukar uttrycka det. För ja, jag brukar älska julen.

Hur kommer ni i julstämning? Jag ska sätta mig och ungarna framför Mupparnas julsaga på onsdag med lite pepparkakor och se  om det hjälper men annars vet jag inte vad jag ska ta mig till. En del av mig vill bara försvinna och låta familjen ha sin jul ifred.

Glögg, massor av glögg
  • Anonym (HR8799)

Förstår känslan av att helt förlorat julstämning, nu under året har jag förlorat mycket och känner inte att fira med familjen.
    Orkar inte höra frågor om hur jag känner osv, Nä i år blir de jag fullt klädd i skoterkläder, eld, kaffe, minttu och nånting att äta må de vara över elden eller bara nå kallskuret.
    Mobilen hamnar antingen hemma eller ljudlöst läge.

• Tecum

Orsaken är väl att du blivit äldre, jag känner likadant. Och att du har ett rikt och aktivt liv där du inte behöver julen för att må bra. Men det känns tomt att inte längre känna förväntan och längtan efter julen
    Försök inte tvinga fram julstämning, kommer den så kommer den. Annars går det också bra, en ledig helg med familjen och kanske träffa släkt och vänner.

• Anonym (Loor)
    Anonym (Blorp) skrev 2023-12-18 16:59:46 följande:
    Glögg, massor av glögg
    Druvjuice och renat då eller? Tomte
  • Anonym (Blorp)
    Anonym (Loor) skrev 2023-12-18 18:29:42 följande:
    Druvjuice och renat då eller? Tomte
    Kanske dekorera med en kanelstång så man får den där riktiga julkänslan.
  • Anonym (Loor)
    Tecum skrev 2023-12-18 17:23:36 följande:

Orsaken är väl att du blivit äldre, jag känner likadant. Och att du har ett rikt och aktivt liv där du inte behöver julen för att må bra. Men det känns tomt att inte längre känna förväntan och längtan efter julen
    Försök inte tvinga fram julstämning, kommer den så kommer den. Annars går det också bra, en ledig helg med familjen och kanske träffa släkt och vänner.

Vill inte gärna kalla mig själv "äldre" vid 25. 
  • Anonym (Mamma)

För mig är det första året jag inte längtat till jul. Jag har alltid tyckt om julen då hela min familj sammanstrålas någon utav dagarna (julafton/juldagen) och jag får äta min mammas helt otroligt goda mat. För mig är julen så enormt förknippad med min mamma och jag har alltid tyckt att hennes mat slår alla julbord jag någonsin varit på. 

Men nu är mamma död. Och jag kommer aldrig mer få äta hennes mat igen. Och julen kommer aldrig mer vara densamma. 

Ta tillvara på era nära och kära. Allt kan förändras så fort. 

God jul på er!

• Tecum
    Anonym (Loor) skrev 2023-12-18 18:59:16 följande:
    Vill inte gärna kalla mig själv "äldre" vid 25. 
    Tja du är äldre än 15. Eller 20...

Men du är i en aktiv del av livet, mycket att rodda på alla sätt. Och du fick barn redan som 19-åring, så du är väldigt vuxen för din ålder.
    Ta det lugnt bara så löser det sig med julkänslan!
Svar på tråden Ingen julstämning/julkänsla i mig alls i år